• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Den nya delningsekonomin har nu nått husbilarna

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
CBEC3A09-FB40-4D07-9B8E-F269E1C13528.jpeg

Idén bakom delningstjänsten är att ägare av campingfordon av olika slag listar sina fordon på tjänsten under de perioder då de själva inte använder fordonet, och låter andra personer hyra det.

– Med Camptoo kan fordonsägarna enkelt och säkert hyra ut sitt semesterfordon till reslystna personer, som kanske själva funderar på att köpa en husbil eller husvagn och vill testa på campervan-livet innan de slår till, säger Martijn Peeters, grundare och vd för Camptoo i en kommentar.

Mer än 4 000 olika fordon kan hyras runt om i Europa med hjälp av Camptoo. I Sverige är företagets mål att skapa ett nätverk med cirka 200 fordon under det första verksamhetsåret.


Skulle du tordas hyra ut din husbil? Nej, inte jag heller och för min del är det här med försäkringen som gör det till ett stort No No.

Man vill ju inte ha få sin husbil skadad oavsett om det är en olycka eller oaktsamhet. Våra vanliga försäkringar har strikta regler om inte bilen körs av ägaren eller annan person i samma hushåll.

Vad jag funnit ut är att Cameroon löst det med genom en försäkring hos Moderna. Den som hyr måste betala en deposition på 10 000 kr, som självrisken dras ifrån i det fall mab råkar ut för en försäkringsskada.

Tommy
 
Senast ändrad:

PerAllan

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
32844
Medlemskap
2024
Hej, är både ny här och som husbilsägare. Har inte tänkt att hyra ut vår bil men undrar ändå om verkligen bilen kan försvinna utomlands och att det inte täcks av någon försäkring?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej, är både ny här och som husbilsägare. Har inte tänkt att hyra ut vår bil men undrar ändå om verkligen bilen kan försvinna utomlands och att det inte täcks av någon försäkring?

Ja, om du lämnar över nycklarna har du ju lånat ut bilen, om den då inte lämnas tillbaka kallas det inte stöld, utan olovligt förfogande om jag minns rätt, och det täcks inte av försäkringen.
 
Toppen