• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Den 1 juli hoppas EU ha vaccinpassen på plats för att göra resandet enklare

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag läser gärna det du skriver och Jankros inlägg med.
Det jag retar mig på är inte era inlägg utan de många människor i Sverige som mer eller mindre struntar i förmaningar o riktlinjer för att få ner smittan! ! Det är väldigt många tyvärr. Det jag ifrågasätter är ditt resonemang kring att...''' sätta allt i sitt perspektiv '''' utifrån vilket perspektiv? ? Rökning leder säkert på sikt till onödiga dödsfall.. Övervikt ..självmord. Men då är det ju jätteviktigt att man gör allt för att motarbeta o sänka dessa onödiga dödsfall i förtid. Corona leder också till onödiga förtida dödsfall. Då måste vi försöka minska smittspridningen... o
Kirsholm håller säkert med mig om detta. Så återigen.. vad är det du ska.. sätta i perspektiv ? Ja alla kommer att dö till slut så din siffra på 1 procent är rimlig. Men vi vill väl att så många som möjligt ska få ett så långt o så bra liv som möjligt? Vad är det då du ''sätter in i ett perspektiv ''? Antalet döda i arbetsplatsolyckor verkar ligga runt 40..50 varje år. En total katastrof för de drabbade. Alla anser nog att dessa siffror ska sänkas ? De är för höga. Hur sätter man dessa siffror..i sitt perspektiv ? Självmord..totalkatastrof...måste förhindras på alla sätt.... sätta in de siffrorna..' i sitt perspektiv ' ( men vilka siffror utgick du ifrån i inlägg 92 kring självmord? ) Effekterna av rökning går ju att komma åt med minskat rökande.. o övervikt också även om det är jobbigt.
Så det jag reagerar på är..sätta in i sitt perspektiv? Utan att ange varför, syfte o hur.
Kring dödstal av eller med Corona.. Eller utan corona? Jag tror fortfarande att Adam Alsing hade levt idag?! Oberoende av om det var av eller med covid! Visst skulle han kunna drabbas av cancer eller en bilolycka.? Fortsätt att sätta in i sitt sammanhang eller fundera kring...av.. med... det hjälper inte Adam Alsing.. han hade haft mest nytta av att ingen hade smittat honom. Det är det vi ska lägga kraften på..att minska smittspridningen.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Senaste nytt från Bryssel:
EU’s medlemsländer och Parlamentet är nu överens om det gemensamma vaccinationspassen.
Det skriver EU:s hälsokommissionär Stella Kyriakides på Twitter.
”Ett viktigt steg mot omstarten av den fria rörligheten så säkert som möjligt”, skriver hon på Twitter.

Vaccinationspasset skall vara på plats till 1 juli och vad jag förstår får man det redan efter 1:a vaccinationen.

Tommy
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Mera detaljerad information från EU-parlamentet om det digitala covidintyget för EU, som kommer att återupprätta den fria rörligheten inom unionen, i takt med att medlemsländerna börjar avskaffa restriktionerna i hela Europa.


Tommy
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Covid virusene er i slekt med forkjølelse viruset og et hvor en ikke kan regne med livslang immunitet om en har vært syk. Den eneste beskyttelse er et effektivt immunforsvar som kjenner igjen viruset og angriper dette. En får sykdoms symptomer under dette angrepet, men ikke like syk som uten trimmet immunforsvar.

Kopper og polio er virus sykdommer hvor en fra vaksine får veldig lang immunitet. Hadde selv polio som barn og fikk senere to fulle runder med polio - det var nesten ikke spor av antikropper etter selve sykdommen. Siste kontroll for 20 år siden viste antikropper fra vaksinene på 1960 tallet.

Influensa virusene har en immunitet mot de varianter en har hatt eller er vaksinert mot, men effekten avtar når årene går så en kan bli syk igjen av samme viruset flere ganger. Halveringstid for immunitet ser ut til å være noe over ett år. En bør ta årets vaksine for å redusere risiko for å bli alvorlig syk.

Det er så langt ikke publisert noen halveringstid for immunitet for Covid ved sykdom og ved de forskjellige vaksine varianter - her benyttes det vaksineteknikk som en begynte å utvikle under SARS epidemien tidlig på 2000 tallet. Det ble den gangen slått fast at en måtte finne et alternativt tilsvekket eller drept virus for denne klassen av virus da de ikke dannet antikropper som virket mer enn noen uker eller i beste fall måneder. mRNA og proteiner er de to teknikkene som en kom frem til at hadde lengre virkning enn selve viruset. Hvor lang tid hver av tre immunforsvar signaturene holder seg vet vi ikke i dag. mRNA er den som er raskest å tilpasse til nye varianter, men den som er mest krevende å masseprodusere og distribuere.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sådärja, då var även det formella beslutet taget i EU-parlamentet

EU-parlamentet har idag röstat igenom förslaget om att införa vaccinpass i unionen, rapporterar DN. Omröstningen slutade med 546 ja-röster, 93 nej-röster och 51 nedlagda röster.
Handlingen ska användas för resor mellan EU-länder och kommer att utfärdas av nationella myndigheter. I passen ska det framgå om personen har vaccinerats mot covid-19 och om personen haft sjukdomen.
”Intyget får dock inte bli ett krav för att kunna röra sig fritt och är inte någon resehandling”‚ skriver EU-parlamentet i ett pressmeddelande.
Intyget börjar gälla i Sverige den 1 juli och kommer att användas under ett år framöver.

Tommy

Här är information om hur vi rent praktiskt skall gå till väga för att få det efterlängtade passet.

Så skaffar du passet​

I Sverige ansvarar E-hälsomyndigheten för att utfärda det gröna passet eller det gröna intyget som det också kallas. Alla regioner ansvarar själva för att rapportera in vaccinationer till det nationella vaccinationsregistret (NVR). Med hjälp av e-legitimation kan du beställa ett utdrag ur NVR och ladda ner det till din telefon eller skriva ut och ha på papper.

I dagsläget finns det ingen lösning för dig som inte har någon e-legitimation, men myndigheten arbetar för att lösa problemet.

Gröna passet ska visas upp i samband med id-kontroll vid inresa till ett land. Passet kommer att ha en QR-kod. Koderna kommer finnas sparade i ett EU-gemensamt register och kontrolleras för äkthet mot registret.

Det är oklart om barn kommer att behöva ett eget grönt pass, E-hälsomyndigheten råder alla som vill resa att kolla upp vilka regler som gäller för barn i varje respektive land. Det går att göra på UD:s hemsida. Men generellt vaccineras barn inte i dagsläget och kommer då inte kunna få något vaccinationsbevis.
Källa: E-hälsomyndigheten
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Ytterligare lite information om Covid-beviset, tidigare kallad för gröna beviset.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Det är bra att EU har enats om COVID-beviset vel Vaccinpasset.
Det är inte bra att man fortfarande inte har enat strategi och plan för hantering av ev. fjärde våg. Dr Rochelle Walensky, direktör av det ansedda amerikanska CDC (the Centers for Disease Control and Prevention), har varnat för fjärde våg redan i slutet av mars. ECDC det europeiska motsvarighet av CDC visar ånyo stigande index (14 dagar/100.000) för Spanien och Portugal nu över 100.
Samtidigt ECDC bedöms att ha varit och är i behov resurser, etc se artikel av Prof.George Griffin [Opinion] Covid-19 pandemic - why was the ECDC so ineffective? Covid-19 pandemic - why was the ECDC so ineffective?
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Kämpade febrilt för att få mitt WHO gula pass ifyllt när jag har vaccinerat mig för mina 2 sprutor. SVÅRT, både pga att de som ger vaccinenet inte vet hur de skall fylla i kortet eller att man helt enkelt inte vet vad de t är för papper man kommer med(???????))

För de flesta verkar det helt ok att ha ett EU- Vaccinpass för att loda runt på solkiusten,,,och det är fair .

Men det finns ju en del som reser utanför EU och behöver ett intyg som gäller,, och då är WHOs gula det ena.

Bara tänk på att världen inte slutar/börjar på en camping i Spanien/Portugal.
Många av oss rör sig utanför EU och dess närområden, och vi åker och kommer hem och från dessa länder med avsevärd frekvens, och där är inte många vaxxade.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Skillnaden är väl att inom EU har vi kommit överens om vilken typ av pass/intyg som gäller för att hantera Covid men för övriga världen är detta inte klart ännu. Att det gula är ifyllt är väl inte fullt accepterat ?

Sen är det väl också relativt få länder som överhuvudtaget kräver att man är vaccinerad för dom flesta sjukdomarna (Covid undantaget). Dom flesta är väl främst bara rekommenderade för eget skydd.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Bara prat som vanligt bland svenskarna, åk ut ingen som kräver nåt, och grabben är i Danmark inga problem där heller
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Bara prat som vanligt bland svenskarna, åk ut ingen som kräver nåt, och grabben är i Danmark inga problem där heller
Zlatko, har du aldrig funderat över att dina direkta rekommendationer, som står i strid med gällande restriktioner, kan ge problem för andra medlemmar i HBK?

Om en medlem tagit fasta på dina rekommendationer blir stoppad i till exempel Danmark och inte kan visa vad som krävs, tror du då att det fungerar med....
Ja, men Zlatko say on The Houscarsclub in Sweden no need!”
.... och den danske polisbetjenten säger, —Nå, så forstår jeg det, så kan jeg i stedet ønske dig en fortsat god rejse

Skulle inte tro det.

Tycker du behåller den typen av onödig information för dig själv.

Trevlig midsommar.

Tommy
 
Senast ändrad:

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Visst Tony men alla andra åker, har sett Danskarna och Norrmän men inga svenskar, är ni så speciella så är det bara er som ska stoppas.. Nu har jag varit i en månad i Tyskland är parkerad på en vanlig parkering invid Slussarna i Geesthacht och intar den fantastiska zigenarschnitzel med zigenarsåsen och den goda tyska ölen och ingen som frågar nåt IMG_20210624_132437.jpg
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Visst Tony men alla andra åker, har sett Danskarna och Norrmän men inga svenskar, är ni så speciella så är det bara er som ska stoppas.. Nu har jag varit i en månad i Tyskland är parkerad på en vanlig parkering invid Slussarna i Geesthacht och intar den fantastiska zigenarschnitzel med zigenarsåsen och den goda tyska ölen och ingen som frågar nåt Visa bilaga 212222
Javisst Slatko är det så, ingen som kollar dina papper och det är ju ingen som kollar körkortet heller så alla kan ju åka utan körkort också, om vi skulle bli stoppade så hänvisar vi till dig.
Smaklig måltid och god fortsättning på midsommaren
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Javisst Slatko är det så, ingen som kollar dina papper och det är ju ingen som kollar körkortet heller så alla kan ju åka utan körkort också, om vi skulle bli stoppade så hänvisar vi till dig.
Smaklig måltid och god fortsättning på midsommaren
Under alla mina 52 år som jag reser utomlands har jag aldrig blivit stoppad och behövde vissa varken pass eller körkort. Jag går inte med passet i ficka och har aldrig gjort detta, så varför skulle jag göra det nu
 
Toppen