• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Den 1 juli hoppas EU ha vaccinpassen på plats för att göra resandet enklare

CarnivalDK

FD HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
28366
Medlemskap
2022

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Vet inte om jag har missat något men finns det redan myndighetsgodkända gemensamma vaccinpass för Corona på plats redan ?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vet inte om jag har missat något men finns det redan myndighetsgodkända gemensamma vaccinpass för Corona på plats redan ?
Gemensamma Europeisk, nej det kommer i juni.

Men visst verkar det konstigt att svenska myndigheter nekar att acceptera danska utställda vaccinpass. Tyvärr är det säkert något som får tillskrivas den svenska byråkratins irrgångar och våra ..... stannar där.

Tommy
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag misstänkte det var något "lokalt" danskt och inte heller ett testresultat.

Jag kan faktiskt förstå om vi inte kan godkänna diverse typer och varianter av pass som olika länder ställer ut. Det måste bli en himla röra att hålla reda på vad som kan vara godkänt eller inte. Kan tänka mig att olika typer av förfalskningar och hittepå inte är helt ovanliga också.
Sen om kravet vi har är att man skall visa upp ett negativt resultat från ett test så blir ju någon form av intyg på en vaccinering något helt annat.

Tråkig konsekvens och kan verka dumt men förstår faktiskt att dom som jobbar med kontrollen har sina riktlinjer att följa.
Om Danmark hade ett tydligt krav på ett negativt testresultat innan inresa tror jag inte dom skulle släppa in en svensk med ett vaccinationsbevis från Sverige heller. Eller jo, kanske danskarna. Dom är duktiga på att ta ut svängarna snabbt :D
 

CarnivalDK

FD HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
28366
Medlemskap
2022
Efter hvad jeg kan læse, er det danske corona pas gyldigt 14 dage efter sidste vaccination, så umiddelbart skulle det gælde her fra 30 april.
Passet kan man printe efter at være logget ind på sundhed.dk ved hjælp af sit NEM id ( svarer til Bank id )

Desværre ser det ud til at vi alle må vente på EU-passet.

Coronapas - COVID-19 vaccination​

Hvis du er blevet færdigvaccineret mod COVID-19, kan du downloade dit personlige Coronapas for COVID-19 vaccination her. Vi anbefaler, at du downloader og printer passet, så du sikrer dig, at du altid vil kunne fremvise det til en udenlandsk myndighed, hvis du skal rejse. OBS. Coronapas for COVID-19 vaccination ifølge Sundhedsministeriet først gyldigt 14 dage efter sidste vaccination mod COVID-19.
 

CarnivalDK

FD HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
28366
Medlemskap
2022
Efter hvad jeg forstår fra UM.dk hjemmeside, kan Vaccinerede EU borgere fra idag, frit rejse til Danmark :)

Lørdag den 1. maj 2021 begynder fase 2 af den gradvise genåbning for rejseaktiviteter ind og ud af Danmark.
Det betyder, at der fra natten til lørdag den 1. maj gælder følgende nye regler:

  • · Færdigvaccinerede og deres medrejsende børn under 18 år med fast bopæl i Danmark vil kunne rejse til orange lande i hele verden uden krav om test og isolation efter hjemkomst, dog vil medrejsende større børn fra 15 år til og med 17 år fortsat skulle testes efter indrejse i Danmark.
  • · Tidligere smittede med fast bopæl i Danmark vil kunne rejse til orange lande i hele verden uden krav om test og isolation efter hjemkomst.
  • · Færdigvaccinerede og tidligere smittede skal ikke længere fremvise en negativ test før ombordstigning på fly til Danmark fra gule og orange lande.
  • · Krav om test forud for indrejse i Danmark lempes, så testen må være foretaget maksimalt 48 timer før indrejse (mod de nugældende 24 timer) uanset om der rejses over grænsen eller med fly.
  • · Udlændinge, som har fast bopæl i orange EU- og Schengenlande, og som er vaccineret i EU- og Schengenlande, behøver ikke længere at kunne fremvise en negativ test eller have at anerkendelsesværdigt formål for at kunne indrejse i Danmark, og de er undtaget fra krav om test og isolation efter indrejse i Danmark.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja då var ju Danmark själva inte bättre än Sverige men ändå blir det snyftartiklar om hur kantiga vi är :) .
Media i ett nötskal.

Men kredd åt Danmark som är snabba och öppnar upp från idag för vaccinerade. Hoppas vi kan få ändan ur och göra detsamma här men det lär ju dröja...
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Göra detsamma ? ? Vad då? Jag ser ganska många privatbilar i Blekinge.. i går t ex Tjeckien. Tyskland. Bulgarien Estland Litauen..o så flera danska bilar med släp och båt med utombordare som ska fiska..
Nr 2 i inlägg ovan talas det om..områden som är orange............
Googlade lite.. men hittade inte någon exakt sida kring färg på områden.... t ex grönt gult orange rött.. vilken färg har Sverige? Jag tror att skribenter här tycker mycket, önskar sig mycket..men men men... Sverige o framför allt 'folk' borde anstränga sig för att få ner smittspridningen... för annars kan man kanske sitta med sitt vaccinationspass till ingen nytta.... om man kommer från ett rött land t ex... ps t ex Italien har också ett nationellt vaccination..papper... där åker man inte lite hit o dit in o ut från röda områden. Om någon kan reda ut vad o vilka färger betyder o hur de gäller så tror jag hela tråden ger mer användbar information.
I inlägg 67 i den blåfärgade texten står...orange Eu o Schengen land..
 
D

Deleted member 11118

Guest
Göra detsamma ? ? Vad då? Jag ser ganska många privatbilar i Blekinge.. i går t ex Tjeckien. Tyskland. Bulgarien Estland Litauen..o så flera danska bilar med släp och båt med utombordare som ska fiska..
Nr 2 i inlägg ovan talas det om..områden som är orange............
Googlade lite.. men hittade inte någon exakt sida kring färg på områden.... t ex grönt gult orange rött.. vilken färg har Sverige? Jag tror att skribenter här tycker mycket, önskar sig mycket..men men men... Sverige o framför allt 'folk' borde anstränga sig för att få ner smittspridningen... för annars kan man kanske sitta med sitt vaccinationspass till ingen nytta.... om man kommer från ett rött land t ex... ps t ex Italien har också ett nationellt vaccination..papper... där åker man inte lite hit o dit in o ut från röda områden. Om någon kan reda ut vad o vilka färger betyder o hur de gäller så tror jag hela tråden ger mer användbar information.
I inlägg 67 i den blåfärgade texten står...orange Eu o Schengen land..

Är det detta du är ute efter Re-open EU. finns en karta med färger.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Tack till Lassej. Jag känner redan till båda länkarna men det är bra att de ligger här. Jag är ute efter att tyckanden o tänkanden utgår ifrån den bakgrundskunskap som trots allt finns. Annars kan det ibland bli mest snack rakt ut i intet... leder inte fram till något. Särskilt i denna tråd där det framfördes mycket udda tyckanden.
.
Om man går in på länken Reopen.. EU ..
Och sedan väljer ett land..t ex Danmark eller Tyskland så hittar man sedan en länk...vad betyder färgerna... med förklaring till vad som krävs för grön orange..gult..rött ..mörkröd o grått...
Om jag fattade detta rätt ligger Sverige på rött? ? Kollade på kartan på Aftonbladet o där anges över 700 fall räknat på 100000 inv under två veckor. Sämst i Europa verkar det som? Jag kanske läser av fel?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Som vanligt säger ju siffror om antalet smittade ingenting om man inte tar med hur många som testats. Ingen testad = Ingen smittad.
Blir svårt att jämföra rättvist.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
När man läser den dagsaktuella statistiken på rapporterade fall de senaste 7 dagarna per 100.000, så förstår jag att svenskregistrerade bilar kanske inte är så populära ute i Europa idag.

- Sverige 341
- Norge. 53
- Danmark 86
- Finland. 26
- Tyskland 155
- Frankrike 251
- Spanien 177
- Portugal. 29


Men det finns värre kan vi berätta, nämligen
- Cypern. 596

Tyvärr alla andra Europeiska länder är idag bättre enligt rapporten.

Tommy
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Men framgår det hur många som testats ?
Nej, men vad tycker du då att man skall göra, förneka siffrorna?

Den typen av statistik vore toppen, men jag hittar den inte någonstans, varför..... troligen för komplicerat att få in korrekta uppgifter.

Det här är ju den vedertagna modellen, man idag använder hos t,ex. WHO, Folkhälsomyndigheten och European Centre for Disease Prevention and Control ECDC (EU), som redovisar samma sak men under en 2 veckors period.

WHO: Weekly epidemiological update on COVID-19 - 27 April 2021

Den tyska statistiken kommer från, Robert Koch Institut och ser väldigt vederhäftigt ut, åtminstone i mina amatörögon.

Roger håller med dig att om antalet tester också funnits så hade det varit vattentätt, men nu finns det inte, troligen av det enkla skälet att det inte går att få fram dessa siffror. Men håll med om att de här talen som alla använder trots allt ger en fingervisning, åtminstone i västvärlden.

Tommy
 
Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
I mitt inlägg 72 skriver jag... utgå ifrån den bakgrundskunskap som finns....
Är det inte lika bra att vi alla gör som i inlägg 20 och 26.. Vi kan väl rita upp våra egna kurvor o diagram... o själva hitta på hur många som testats i de olika länderna?
Nästa steg är sen att var o en börjar enbart svara på sina egna inlägg o håller med sig själv o lägger in lite mojsar som håller tummar upp..till sig själv...
All statistik bygger så klart på hur man samlar in denna. Tack för den tyska länken....inte ens om siffror...om antalet gjorda tester...funnits med så hade det varit vattentätt..... nejdå nejdå... kolla inlägg 26.... för då är det fel på testet.... o så kan man hålla på...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Nej, men vad tycker du då att man skall göra, förneka siffrorna?

Den typen av statistik vore toppen, men jag hittar den inte någonstans, varför..... troligen för komplicerat att få in korrekta uppgifter.

Det här är ju den vedertagna modellen, man idag använder hos t,ex. WHO, Folkhälsomyndigheten och European Centre for Disease Prevention and Control ECDC (EU), som redovisar samma sak men under en 2 veckors period.

WHO: Weekly epidemiological update on COVID-19 - 27 April 2021

Den tyska statistiken kommer från, Robert Koch Institut och ser väldigt vederhäftigt ut, åtminstone i mina amatörögon.

Roger håller med dig att om antalet tester också funnits så hade det varit vattentätt, men nu finns det inte, troligen av det enkla skälet att det inte går att få fram dessa siffror. Men håll med om att de här talen som alla använder trots allt ger en fingervisning, åtminstone i västvärlden.

Tommy
Siffrorna stämmer säkert ganska bra i sig. Så bra dom nu kan göra med tanke på att vi säkerligen har lite varierande sätt att samla in och bedöma datat i olika länder.
Det är mest slutsatserna jag ifrågasätter och inte siffrorna. Speciellt dom jämförande.

Dom tunga gubbarna och tanterna som jobbar med siffrorna och kan underlaget drar mycket sällan några större slutsatser utanför det dom har ett riktigt underlag för. Det ser man ofta i hur dom formulerar sig i rapporteringen. T.ex. ”Antalet inrapporterade fall” istället för ”Antalet smittade”.

Det är löpsedelsmakarna och vi soffamatörer som från några siffror drar en massa andra slutsatser som ligger mil från vad vi har underlag för.

Utan antalet testade under samma vecka för varje land saknar vi helt underlag för att kunna jämföra verkliga läget mellan länderna under den veckan. Det blir bara en siffra på det totala antalet man fått inrapporterat. Inget annat.
För ett land kan ju testerna haft ett mindre uppehåll p.g.a någon storhelg och för ett annat land kanske man precis gjort en stor ansträngning och startat upp massor med testcenter. Det kan i teorin slå på flera hundra procent i antalet inrapporterade fall den veckan...

En möjlig fingervisning och amatörgissning kan man nog få ut av det men då skall vi ju gärna se det som det också och inte börja behandla det som fakta. Många av dom diskussioner vi haft här har ju byggt på att någon lagt fram en "slutsats" som fakta. :)
 
Toppen