• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Demontering av toa Thetford 250

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag har fått ett elektriskt fel på toan så jag måste få tillgång till säkringar och relä. Tyvärr sitter de längst in i utrymmet så jag måste dra ut bottenplattan en bit för att få bort fästet för säkringar/relä. Jag har lossat de fyra skruvar som håller fast ottenplattan, men den sitter ändå fast. Det går att "vicka" lite på den sidledes men inte få loss den. Det verkar som den sitter fast någonstans i mitten, men jag hittar ingen skruv e d som håller fast den.
Har någon varit ut för detta och som vet hur man kan lossa och dra ut bottenplattan en bit?

IMG_20230624_162521.jpg
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Inte kunnig alls på detta men fördjupningen i mitten är väl avsett för ett kolfilter för utsug från toan och det har väl utlopp under bilen. Så var det i allafall på vår Hymer. Kan det vara något där som håller emot?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Inte kunnig alls på detta men fördjupningen i mitten är väl avsett för ett kolfilter för utsug från toan och det har väl utlopp under bilen. Så var det i allafall på vår Hymer. Kan det vara något där som håller emot?
Nej, där sitter inget, det finns SOG som du kan se på slangen som skall sitta på kassetten.
 

Halle

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1217
Medlemskap
2026
Jag har fått ett elektriskt fel på toan så jag måste få tillgång till säkringar och relä. Tyvärr sitter de längst in i utrymmet så jag måste dra ut bottenplattan en bit för att få bort fästet för säkringar/relä. Jag har lossat de fyra skruvar som håller fast ottenplattan, men den sitter ändå fast. Det går att "vicka" lite på den sidledes men inte få loss den. Det verkar som den sitter fast någonstans i mitten, men jag hittar ingen skruv e d som håller fast den.
Har någon varit ut för detta och som vet hur man kan lossa och dra ut bottenplattan en bit?

Visa bilaga 229096
Hej det är två skruvar på varje sida i försänkta hål /halle
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Hittade bra manual på rep av Thetford 250 ,scrolla ned tills rep länken kommer
Tack, men det är relä och säkringarna som sitter längst in på min bild som jag vill åt, inte spolknappen. Det har varit läckage i packningen till kassetten så kontaktstiftet till säkringen har korroderat.
Sorry, jag såg försent att det fanns användbar instruktion lite längre ner i manualen. Skall kolla när det slutat regna.
 
Toppen