• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Demontera fönster

Rauti

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
43088
Medlemskap
2025
Hej alla!

Hur tar man bort detta fönstret på c25 burstner 1989 för att täta om?

Listen runt fönstret skulle även behöva bytas så vart får man tag i en sån?

Mvh Daniel

Bilagor

• IMG_5467.jpeg
    IMG_5467.jpeg
    25,4 KB · Visningar: 67

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Det går att göra..jag har gjort det.. o är värt att göra eftersom det sitter utsatt..
Hur man gör ? Minns jag inte exakt...det är några år sedan..men det var inget som var krångligt... jag minns att man fick ta bort något.. en list på insidan... sen bräcka lite..men försiktig... jag gjorde det själv.. men underlättar säkert om en är inne.. o trycker på. Det knepigaste är att ha en helst typ byggställning... för du måste kunna komma riktigt upp för att se bra o kunna jobba bra. Jo list fanns att köpa minns inte var? Tror det var tillbehör.. husbilsfirma. O så använd mycket ..dyr.. tätningsmassa... men det blir nog en egen tråd om det.. jag lyckades dock inte hitta ett nytt fönster...
( samma bil som din).
Lycka till. Kul om du återkommer o berättar hur det går..

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
"Min" husbilsverkstad har byggställning, de är flera montörer och de har gott om tätningsmedel av olika slag.

Förhoppningsvis har de även kännedom om var de kan köpa rätt list – såvida de inte har den i lager. Dessutom vet de hur de ska göra för att det blir tätt.

Pålle

Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ett riktigt roligt o ganska lätt gördetsjälv-jobb. Lämna bort tråkiga krångliga saker.. detta gör du med ett leende på läpparna. Tyvärr är det nog 6-7 år sedan jag gjorde det så jag har glömt alla detaljer.
Gör det själv så sover du tryggt o vet att det är ordentligt gjort.
Om gummilisten.... jag tror att jag fick köpa på ett ställe som lagar husvagn o husbil... de hade lite bak på lagret som de i första hand använde själva.. nog inget som hänger framme... så kolla med nån firma som lagar. Finns nog också i Tyskland... det blir till att googla.
Bra butyl-tätningsmedel behövs.
Jag sover tryggt på natten, gissa varför!

Ps finns nog ingen gummilist! Polyplastic fönster... kanske sitter fast på fönstret från början?

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hur man gör ? Minns jag inte exakt...det är några år sedan..men det var inget som var krångligt... jag minns att man fick ta bort något.. en list på insidan... sen bräcka lite..men försiktig... jag gjorde det själv..
Hejsan, jag bara funderar på att det brukar ju sitta en spännlist på utsidan i spåret på gummilisten som verkar finnas/synas, är den borta på den här....
Hade du någon sådan list, de brukar ofta vara krom eller vita men även svarta och av plast (men metall ibland på bilrutor fram på äldre bilar).
Inte bara till prydnad utan de spänner itur det slappa i gummilisten så den trycker mot fönstret och karossen på utsidan.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Svaret... jag minns inte. Jag letade bland gamla bilder men hittade ingen riktigt tydlig. Men såg att jag gjorde det 2018. Så 7 år sedan. Det kanske är så att det finns en... typ.. metallram aluminium som håller fast allt? Sedan finns det en svart dekorlist som Jankro skriver...men som sitter för att täcka skruvarna?
( i så fall fick jag inte tag i nån ny list..stor..enbart den tunna dekorlisten ).
I så fall blir svaret till Rauti... dra bort den tunna yttre dekorlisten och försök få bort de rostiga skruvarna som sitter under och håller allt på plats. Sen får man bända försiktigt och allt kommer utåt.
Ps så nej...det finns ingen list som ska spänna ut det slappa ( 7 års minnesbild). Enbart täcka o dölja skruvar.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Trådskaparens ursprungliga fråga är mycket relevant. Ganska många äldre husbilar har ett fönster monterat framåt uppe på alkoven. Detta sitter illa till... och utsätts för mycket vatten och regn. Av alla fönster på en äldre husbil är detta det viktigaste att kolla upp och täta om. Risken för läckage är störst just där, uppe framåt.
Jag gick över alla fönster, också kantlisten uppe på taket ( för 7 år sedan)
Men hittade inga problem alls...bytte dock skruvar som var rostiga... dvs i princip alla. Enligt mig är det bra konstruktion i kanterna på fönster och på takets kantlist. ( Burstner äldre bil).
Fönstret uppe på alkoven har en säkert ok konstruktion...men sitter på en för mycket utsatt plats. Det hade varit bättre utan ett fönster där. På Burstner sitter på höger sida uppe på alkoven ett liknande mindre fönster..också ej öppningsbart....men detta sitter mera skyddat...på vänster sida uppe sitter ett öppningsbart..med samma konstruktion som bilens övriga fönster. Inga problem.

Toppen