Det där skulle jag inte lita mycket på. Efter att ha jobbat med elektronik i 50+ år, och de senase 35 specifikt med bl.a strömförösrjning och batterier så har jag tyvärr varit med om en del saker och skrönor, speciellt gällande litiumbatterier sedan dessa blev åtkomliga för konsumentmarknaden.
Utan att gå gör djupt in i funktioner och kemi kan man sammanfatta det lite ang. LiFePO4 och laddning vid minusgrader.
Det händer inget magiskt vid en skarp gräns, t.ex +5, +/-0 eller annan fix temperatur i närheten, men när det kryper ner några grader under nollan så måste laddströmmen strypas ordentligt, och heslst ingen laddning alls.
Å andra sidan sker en liten uppvärmning internt av laddströmmen som motverkar problemen, och det man gör annars är ju att ordna yttre uppvärmning, med el eller cirkulerande varm vätska eller luft. Inget nytt, så har alla elbilar haft det sedan de släpptes ut.
Om man inte värmer men ändå laddar så kommer metallisk litium att fällas ut som kan bilda s.k.dendriter som kan orsaka mindre eller större kortslutningar och i värsta fall haveri och batteribrand senare när batteriet är uppladdat. Kanske inte första gången men risken finns definitivt...
Så tyvärr, inget nytt internt i cellerna, däremot kan man ju värma upp batteriet, och denna lösning finns nu även för konsumentbatterier i form av s.k. blyersättare för t.ex husbilar, båtar osv.