• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Demontera bodelsbatteri

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.654
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Jag ska plocka bort batteriet som sitter under passagerarsätet. Så småningom för att få dit ett litiumbatteri.
Men nu bara för att.
Så hur får man bort det?
Måste man verkligen ta bort stolen?
 
Tänk på att ett Litiumbatteri har en annan laddningskarakteristik jmfrt med ett blybatteri. Du kan ej heller ladda den när batteriets temperatur är under +5gr.
 
Min gamla 89:a
Jag plockade bort hela stolen inkl. konsolen när jag plockade ur bodelsbatteriet.
Jag tröttnade till slut och kapade tvärstaget på konsolen. Då räckte det med att ta bort bara stolen, fyra skruvar. Jag har byggt om allt sedan några år och har inget batteri under stolen längre.
 
Tänk på att ett Litiumbatteri har en annan laddningskarakteristik jmfrt med ett blybatteri. Du kan ej heller ladda den när batteriets temperatur är under +5gr.

Det finns sedan länge LFP-celler som kan laddas i minusgrader, mina Winston kan laddas med 0,1C ner till -45C.

Men nu kommer även lågpris-LFP som kan laddas i minusgrader, t.ex detta.
Best Lithium Iron Phosphate LiFePO4 Batteries | SOK Battery

Här kan du se vilka lågpris-LFP Will Prowse rekommenderar
 
  • Gilla
Reaktioner: Pe0
Tänk på att ett Litiumbatteri har en annan laddningskarakteristik jmfrt med ett blybatteri. Du kan ej heller ladda den när batteriets temperatur är under +5gr.

Nu finns det plug and play batterier som funkar gott ner till -20 gr...både laddning o urladdningen....just nu matchar energilandet efter påtryckning från mig dom tyska priserna...beställde 2 st 200 amp lifepo4 med totalt 8300kr i rabatt så nu har jag drygt 5000Wh...bör räcka ett tag
Så ska man byta till lifepo4 så är det prisvärt nu...

//Klasse
 
Det är ju bra att utvecklingen går framåt nu även i detta segment. Jag kompletterar 150Ah batteriet med den senaste EFOY cellen när den släpps inom ett par månader.
 
Vi har en Adria plåtis-19, jag skruvar bort ett plastgaller under passagerarstolen framtill, 2 små skruvar, vrider batteriet o drar ut det med kortsidan först. Tar bort batteripolerna, in med ett skanbatt 96 ah, stoppar tillbaka det på samma sätt. Batteriet fixeras med en stark spännrem under stolen. Tar ca 5 min att fixa varje vår o höst..
 
Vi har en Adria plåtis-19, jag skruvar bort ett plastgaller under passagerarstolen framtill, 2 små skruvar, vrider batteriet o drar ut det med kortsidan först. Tar bort batteripolerna, in med ett skanbatt 96 ah, stoppar tillbaka det på samma sätt. Batteriet fixeras med en stark spännrem under stolen. Tar ca 5 min att fixa varje vår o höst..
Det var så jag trodde jag kunde göra också.
Men det sitter en uppvikt plåtkant som effektivt stoppar batteriets vidare färd...
 
Det var så jag trodde jag kunde göra också.
Men det sitter en uppvikt plåtkant som effektivt stoppar batteriets vidare färd...

Men vad är egentligen problemet? Fyra eller möjligen sex bultar och en kabel att lossa, normalt behöver man väl åt batterierna vart 3:e eller 4:e år.
Att ta ut batteriet tar väl ungefär samma tid som att skriva om det? ;)
 
Nu finns det plug and play batterier som funkar gott ner till -20 gr...både laddning o urladdningen....just nu matchar energilandet efter påtryckning från mig dom tyska priserna...beställde 2 st 200 amp lifepo4 med totalt 8300kr i rabatt så nu har jag drygt 5000Wh...bör räcka ett tag
Så ska man byta till lifepo4 så är det prisvärt nu...

//Klasse
Hej Klasse var länge sen jag tar dina batteriköp som intäkt för en stundande resa när coronan lugnat sej, Men är det inte så att du gått och gift dej eller är jag ute och cyklar? och hur är det med husplanerna? Roligt att höra ifrån dej du har många fans!
 
Men vad är egentligen problemet? Fyra eller möjligen sex bultar och en kabel att lossa, normalt behöver man väl åt batterierna vart 3:e eller 4:e år.
Att ta ut batteriet tar väl ungefär samma tid som att skriva om det? ;)
Problemet är att jag inte visste hur jag skulle göra för att få ur batteriet.
Började plocka lite utan att ta bort stolen men upptäckte diverse problem, därav frågeställningen.
 
Det finns sedan länge LFP-celler som kan laddas i minusgrader, mina Winston kan laddas med 0,1C ner till -45C.

Men nu kommer även lågpris-LFP som kan laddas i minusgrader, t.ex detta.
Best Lithium Iron Phosphate LiFePO4 Batteries | SOK Battery

Här kan du se vilka lågpris-LFP Will Prowse rekommenderar
Det där skulle jag inte lita mycket på. Efter att ha jobbat med elektronik i 50+ år, och de senase 35 specifikt med bl.a strömförösrjning och batterier så har jag tyvärr varit med om en del saker och skrönor, speciellt gällande litiumbatterier sedan dessa blev åtkomliga för konsumentmarknaden.
Utan att gå gör djupt in i funktioner och kemi kan man sammanfatta det lite ang. LiFePO4 och laddning vid minusgrader.
Det händer inget magiskt vid en skarp gräns, t.ex +5, +/-0 eller annan fix temperatur i närheten, men när det kryper ner några grader under nollan så måste laddströmmen strypas ordentligt, och heslst ingen laddning alls.
Å andra sidan sker en liten uppvärmning internt av laddströmmen som motverkar problemen, och det man gör annars är ju att ordna yttre uppvärmning, med el eller cirkulerande varm vätska eller luft. Inget nytt, så har alla elbilar haft det sedan de släpptes ut.
Om man inte värmer men ändå laddar så kommer metallisk litium att fällas ut som kan bilda s.k.dendriter som kan orsaka mindre eller större kortslutningar och i värsta fall haveri och batteribrand senare när batteriet är uppladdat. Kanske inte första gången men risken finns definitivt...
Så tyvärr, inget nytt internt i cellerna, däremot kan man ju värma upp batteriet, och denna lösning finns nu även för konsumentbatterier i form av s.k. blyersättare för t.ex husbilar, båtar osv.
 
Det där skulle jag inte lita mycket på. Efter att ha jobbat med elektronik i 50+ år, och de senase 35 specifikt med bl.a strömförösrjning och batterier så har jag tyvärr varit med om en del saker och skrönor, speciellt gällande litiumbatterier sedan dessa blev åtkomliga för konsumentmarknaden.
Utan att gå gör djupt in i funktioner och kemi kan man sammanfatta det lite ang. LiFePO4 och laddning vid minusgrader.
Det händer inget magiskt vid en skarp gräns, t.ex +5, +/-0 eller annan fix temperatur i närheten, men när det kryper ner några grader under nollan så måste laddströmmen strypas ordentligt, och heslst ingen laddning alls.
Å andra sidan sker en liten uppvärmning internt av laddströmmen som motverkar problemen, och det man gör annars är ju att ordna yttre uppvärmning, med el eller cirkulerande varm vätska eller luft. Inget nytt, så har alla elbilar haft det sedan de släpptes ut.
Om man inte värmer men ändå laddar så kommer metallisk litium att fällas ut som kan bilda s.k.dendriter som kan orsaka mindre eller större kortslutningar och i värsta fall haveri och batteribrand senare när batteriet är uppladdat. Kanske inte första gången men risken finns definitivt...
Så tyvärr, inget nytt internt i cellerna, däremot kan man ju värma upp batteriet, och denna lösning finns nu även för konsumentbatterier i form av s.k. blyersättare för t.ex husbilar, båtar osv.

Just de celler jag har i husbilen, Winston är med kemin LiFeYPO4, de ska utan problem klara 0,1C i kyla, i mitt fall blir det 40A.
WB-LYP400AHA

Vilken kemi de nya "lågpriscellerna" har för att kunna laddas i kyla vet jag inte.

I övrigt så instämmer jag med vad du skriver.
 
Just de celler jag har i husbilen, Winston är med kemin LiFeYPO4, de ska utan problem klara 0,1C i kyla, i mitt fall blir det 40A.
WB-LYP400AHA

Vilken kemi de nya "lågpriscellerna" har för att kunna laddas i kyla vet jag inte.

I övrigt så instämmer jag med vad du skriver.
Jag har jobbat en del med Thundersky (Winston) för några år sedan. De gula blocken är vanligast, sitter bl.a i vissa namnkunniga och dyra holländska batterier med grönt hölje...
Vid våra tidigare tester fanns förutom de gula även orange och vita block, vi testade ganska hårt och samtliga hade sina för och nackdelar. Alla tenderar svälla upp efter en tids användning, till slut som fotboll... Man spänner ju ihop cellblcken med metallband när man bygger t.ex 12V batterier, jag är inte så impad av detta byggsätt. Minns inte nu om vi testade i kyla, det är ganska underförstått och självklart av alla i branchen att Li-celler vad gäller laddning av nerkylda celle, det är no-no...
Risken för litiumplätering och senare haveririsker finns där, jag skulle nog inte tro att Winston avviker, att ladda med svag ström kan man göra med alla, även nere i minusgrader. Men det är opraktiskt äftersom laddtiden blir lång, bättre att ta ut lite av energin i cellerna och värma upp dem en aning, sedan kan man öka laddströmmen och får då även "gratisvärme" inifrån.
 
Tillbaka
Toppen