• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Delningsekonomin har nått husbilarna för att stanna

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
A5857BAE-5779-475D-AEA6-246DA8E7124F.jpeg

Delningsekonomin har även nått husbilarna och är troligen här för att stanna, det ligger liksom i tiden.

Den ökade insikten för en mera hållbart livstil och miljömedvetenhet, hos de flesta av oss, talar för nya begrepp som delningsekonomi, en cirkulär ekonomi. Vilket betyder att man inte behöver äga allt och det man äger kan även nyttjas av andra. Allt det här har blivit möjligt genom att det förmedlas enkelt och billigt, genom internet.

Själv har jag varit väldigt tveksam när det gäller att hyra ut husbilen, men har den senaste tiden sett förändringar i omvärlden som gjort mig övertygad att i framtiden gäller nya regler. Likaväl som många är villiga att hyra ut sina hem, verktyg, eller få skjuts av någon i stället för att beställa en taxi, så varför skulle husbilen, som står där på uppfarten i 42 veckor oanvänd vara vår ”heliga ko”? Har vi råd med ett sådant underutnyttjande av jordens resurser i framtiden? Skulle inte tro det.

Det som fått mig att fundera vidare på detta är ett pressmeddelande från det holländska bolaget Camptoo som lanserade under sommaren sin delningstjänst för campingfordon i Sverige, enligt dem själva, med stor framgång.

”Nu slår de sig samman med den tidigare konkurrenten Out2Camp, som med en fordonsflotta på 400 husbilar och husvagnar i Sverige och Danmark gör dem till en storspelare inom delningstjänster för campingfordon. Målsättningen är att bli den ledande campingtjänsten i Sverige genom att erbjuda en fordonsflotta på över 1000 olika campingfordon i Sverige i slutet av 2022.”

När jag läste volymsiffrorna för innevarande år och målen för 2022 blev jag skeptisk. kollade upp det jag kan på deras hemsidor och jag kan konstatera att deras utbud av husbilar är mycket större än jag trodde.

Nu vet jag att de flesta av oss här på HBK aldrig skulle lämna över nycklarna till en okänd som tog vår husbil och…… tog han färjan till Riga?? Nej, vår husbil är allt för kär för de flesta av oss och vi ser mera till riskerna än till miljönyttan och intjäningen, men…

Den nya generationen husbilsägare har och kommer att ha en annan inställning och självklart kommer man att lösa problem med t.ex. försäkringar och ansvar i framtiden. Enligt de här företagen är det redan löst.

Tommy
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Och OM det försvinner några bilar vad bli det för typ av konsekvenser och hur värderar man dem? Jag tror precis som Tommy var inne på att det sker en förändring i hur man ser på sin husbil.
Om min bil skulle bli försvinna skulle jag inte få mardrömmar om hur mycket det kanske kommer att kosta mig eller att jag inte kan använda den. Nej, jag jag skulle drömma mardrömmar om hur mycket småbulor det blivit i karossen, hur dom bryter sönder handtaget till garderoben och hur dom varvar skiten ur min älskade motor samtidigt som dom våldför sig på växellådan.

Paradoxalt nog så tror jag att yngre generationer är mer intresserade av hållbarhet och miljö samtidigt som dom troligen lägger ner mindre känslokapital i att vårda och "älska" något så simpelt som en husbil. Finns det bara en försäkring som täcker den ekonomiska skadan så..
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Och OM det försvinner några bilar vad bli det för typ av konsekvenser och hur värderar man dem? Jag tror precis som Tommy var inne på att det sker en förändring i hur man ser på sin husbil.
Om min bil skulle bli försvinna skulle jag inte få mardrömmar om hur mycket det kanske kommer att kosta mig eller att jag inte kan använda den. Nej, jag jag skulle drömma mardrömmar om hur mycket småbulor det blivit i karossen, hur dom bryter sönder handtaget till garderoben och hur dom varvar skiten ur min älskade motor samtidigt som dom våldför sig på växellådan.

Paradoxalt nog så tror jag att yngre generationer är mer intresserade av hållbarhet och miljö samtidigt som dom troligen lägger ner mindre känslokapital i att vårda och "älska" något så simpelt som en husbil. Finns det bara en försäkring som täcker den ekonomiska skadan så..

Man undrar naturligtvis vad försäkringspremierna blir när fler slutar att bry sig, och utnyttjar försäkringen till max?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hur menar du att försäkringen utnyttjas till max?

Att bilen kommer att gå i någon typ av "uthyrning" liknande air B&B , men försäkringen förmodligen är en helt normal som
inte förutser att bilen utnyttjas så hårt med ofta helt ovana användare, och sedan anmäls skadorna som vanliga egna skador av ägaren.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Aha, du tänker så. Då är jag med.
Jag trodde att de firmorna som fixar med uthyrningen stod för den delen.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Vet inte om det nödvändigtvis måste bli något större problem än vad det eventuellt är idag.
Jag tror att försäkringarna såväl som uthyrarna och dom som hyr "utvecklas" i takt med att den här typen av uthyrning mognar och blir mer vanlig.
 
Toppen