Tommy Dynér
FD HBK Medlem

Delningsekonomin har även nått husbilarna och är troligen här för att stanna, det ligger liksom i tiden.
Den ökade insikten för en mera hållbart livstil och miljömedvetenhet, hos de flesta av oss, talar för nya begrepp som delningsekonomi, en cirkulär ekonomi. Vilket betyder att man inte behöver äga allt och det man äger kan även nyttjas av andra. Allt det här har blivit möjligt genom att det förmedlas enkelt och billigt, genom internet.
Själv har jag varit väldigt tveksam när det gäller att hyra ut husbilen, men har den senaste tiden sett förändringar i omvärlden som gjort mig övertygad att i framtiden gäller nya regler. Likaväl som många är villiga att hyra ut sina hem, verktyg, eller få skjuts av någon i stället för att beställa en taxi, så varför skulle husbilen, som står där på uppfarten i 42 veckor oanvänd vara vår ”heliga ko”? Har vi råd med ett sådant underutnyttjande av jordens resurser i framtiden? Skulle inte tro det.
Det som fått mig att fundera vidare på detta är ett pressmeddelande från det holländska bolaget Camptoo som lanserade under sommaren sin delningstjänst för campingfordon i Sverige, enligt dem själva, med stor framgång.
Camptoo slår sig samman med konkurrenten Out2Camp för fortsatt tillväxt i Sverige
Det holländska bolaget Camptoo lanserade under sommaren sin delningstjänst för campingfordon i Sverige med stor framgång.
www.industritorget.se
”Nu slår de sig samman med den tidigare konkurrenten Out2Camp, som med en fordonsflotta på 400 husbilar och husvagnar i Sverige och Danmark gör dem till en storspelare inom delningstjänster för campingfordon. Målsättningen är att bli den ledande campingtjänsten i Sverige genom att erbjuda en fordonsflotta på över 1000 olika campingfordon i Sverige i slutet av 2022.”
När jag läste volymsiffrorna för innevarande år och målen för 2022 blev jag skeptisk. kollade upp det jag kan på deras hemsidor och jag kan konstatera att deras utbud av husbilar är mycket större än jag trodde.
Nu vet jag att de flesta av oss här på HBK aldrig skulle lämna över nycklarna till en okänd som tog vår husbil och…… tog han färjan till Riga?? Nej, vår husbil är allt för kär för de flesta av oss och vi ser mera till riskerna än till miljönyttan och intjäningen, men…
Den nya generationen husbilsägare har och kommer att ha en annan inställning och självklart kommer man att lösa problem med t.ex. försäkringar och ansvar i framtiden. Enligt de här företagen är det redan löst.
Tommy
Senast ändrad: