• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Delar till tändningen, Ducato 91

Bo Hirdelw

HBK Intresserad
Kommun
Lyckeby
Hej på er, jag söker delar till tändningen på en ducato 91 (fordonet är nog lite äldre då de köptes in för att byggas om till husbil).

Fördelarlocket är den varianten som tändkablarna går ut från sidan
men då tar dom i en anslutning på generatorn.

Jag skulle vilja byta fördelarlock till ett som har anslutningarna på toppen.

Hoppas på tipps från er :)

Är det hela jätteviktigt? Går motorn bra? Det kanske inte finns nån annan typ av lock? Vet du att det finns? Ducellier... har du det?
Om du blir medlem här så kan du ta ett foto på det lock som sitter på din bil o lägga in..ja nog bäst med flera bilder...från olika vinklar..

Hej på er, jag söker delar till tändningen på en ducato 91 (fordonet är nog lite äldre då de köptes in för att byggas om till husbil).

Kan det vara så att fördelaren sitter fel? Och att det är därför fördelarlocket tar i generatorn?

Jag har haft 3 st.Ducato sena -80talare och alla hade "vanligt"fördelarlock,där kablarna sitter rakt upp.
Om jag inte minns helt galet så är det Peugeot 505 motor i dessa,så borde gå att söka på en sån kanske.

Hej, det finns lock som utgångarna går uppåt på, det locket du har bild på är nog egentligen till när 2L bensinmotorn sitter i något/några av sitt ursprung, en Peugeot personbil med annan konstruktion och placering på olika andra delar på motorn.
Man får så att säga leta fördelarlock till fördelaren och inte till motorn/bilen där den sitter, för det har ofta blivit bortblandat i reservdelslistorna under åren som gått.
De här olika firmorna som finns har ofta sitt ursprung från Autodoc och då följer felaktiga uppgifter med i många listor tyvärr.
Köp gärna en tändkabelsats också, för det sitter resistanskablar i bilen som t.o.m. kan vara avbrott i om man mäter på dem, men gnistan hittar fram betydligt försvagad genom dem i alla fall.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Hör med Derek Säll på husbilsdemontering i Kolbäck, du hittar honom på nätet.

har du varit o frågad på typ mekonomen eller autoexperten o va dom nu heter
dom kan titta på olika bilar med denna motor i datorn
eller sitter du bara o googlar på dessa lågpris kina grejor
ofta är det bättre att gå till en affär o prata med folk

hållar med om att kvalitten bakom datorn svängar rätt kraftigt på dessa ställe
ibland står det en papegoja som enbart har lärt att säga.. vilket regnr
men då står det ju fritt att åka till nästa

Hej här har du troligen också passande rätt delar.

Tändkablar, olika tillverkare.

Fördelarlock och rotor, olika tillverkare.
https://www.trodo.se/fordelare/fiat-ducato-panorama-280-2-0-55kw-29105-cid

M.v.h. JANKRO.

(Ps. Jag kom att tänka på om man köper eftermarknadständning där all elektronik är inbyggd i fördelaren till den och andra bilar och även andra motorer där samma fördelare sitter bl.a. gamla VOLVO så finns den också med valet av olika utgångsvinklar på locket till fördelaren.)
Skärmbild 2025-10-03 184650.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen