• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dela på husbil i södra europa

F

F.d. 54910

Guest
Jag undrar om någon har erfarenhet av att 7-8 familjer delar på en husbil som är stationerad i ex södra Spanien, Mallorca eller Italien för att spara på kostnaden. Varje familj kan då använda husbilen 6-7 veckor per år. Man skulle kunna flytta den varje år också till ett nytt land. Ex. solkusten år 1, Mallorca år 2, Italien/Frankrike år 3 etc.
Tanken är att man ska kunna välja att köra runt eller ha den uppställd på en fast plats, man stationerar husbilen på nära avstånd till en internationell flygplats, så man flyger dit och hem men slipper hotellkostnader och hyrbilskostnader.
Ev skulle man också kunna hyra ut den dom veckor som den inte används av någon.
Vad tror ni om det skulle det fungera?
 
F

F.d. 54910

Guest
Det borde inte vara så står skillnad mot att ha en andelslägenhet eller andelsstuga som många har i fjällen.
Då kan det vara upptill 10-12 stycken som delar på en stuga.
Fördelarna måste ju vägas mot nackdelarna, men det är ju massor av fördelar.
1. Man kan köpa en lyxigare och nyare husbil för kanske mer än dubbla priset.
2. Service och reparationer delar alla på. Är det skador så får väl den som orsakat det betala.
3. Om man använder husbilen 5-6 veckor per år så blir kostnaden kanske 20% av vad den normalt är.
4. Om det är någon som missköter sig så ju den betala extra enligt avtalet som måste finnas.

Att några ytligt bekanta går ihop och delar på en gammal husbil utan avtal förstår jag att det inte fungerar.
Jag tänker mig en bättre nyare husbil i prisklassen 1,5-2 MSEK.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Då ska man vara väldigt överens om upplägget,och ha lika inställning till skötsel och användning.
Jag skulle ALDRIG göra detta!
Och hur gör du med försäkringen.De flesta bolag accepterar bara att man lånar ut bilen till dem som är familjemedlemmar eller skrivna på samma adress som försäkringstagaren.Trafikförsäkringen gäller dock alltid.
Mvh.s670sl
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
En spännande ide. Inte speciellt annorlunda än andel i båt i medelhavet eller caribien. Jag kan tänka mig det. Det går att skriva så att ingen kan missbruka, har en vän som är jurist som tycker förslaget är rimligt. Sätt upp mig på listan över intresenter.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag har delat segelbåt en gång med min bror, det var nyttigt så man inte gör om det med någon annan!

Att jämföra en husbil med en lägenhet som mer eller mindre har obegränsad livslängd mot en husbil som är slut efter ca 10år är inte riktigt samma sak.

Husbilen kommer vara skrotfärdig efter ca 10-15 år med så många ägare!

Och vem ska köra den till sverige för besiktning å sen tbax igen.:rolleyes:

Jag rekommenderar dig att köpa en billig husbil och få 100% egen glädje, istället för massor med gemensamma problem med okända människor.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
En spännande ide. Inte speciellt annorlunda än andel i båt i medelhavet eller caribien. Jag kan tänka mig det. Det går att skriva så att ingen kan missbruka, har en vän som är jurist som tycker förslaget är rimligt. Sätt upp mig på listan över intresenter.

Man kan avtala om precis vad som helst men det behöver inte gälla iallafall då personen kan hävda oskäliga avtalsvillkor, då skall det prövas rättsligt.

Läste om ett par som köpte andelar i en segelbåt utomlands, när dem efter ett antal år gjorde en slutsumering på kostnaderna så hade det blivit billigare att hyra segelbåt alla dom veckorna istället.;)
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Personligen tycker jag att andelshusbil blir mest effektivt och kanske snabbast sätt att bli osams med andra delägarna, att förlora ev. vänner (om man lyckats att få dem vara med i affären) ... oavsett hur man utformar det juridiska avtalet. Vill man tillsammans njuta av husbilslivet så det bästa är att hyra var sin husbil eller köpa nytt, eller begagnat.
 
R

RobbeS

Guest
Det borde inte vara så står skillnad mot att ha en andelslägenhet eller andelsstuga som många har i fjällen.
Då kan det vara upptill 10-12 stycken som delar på en stuga.
Fördelarna måste ju vägas mot nackdelarna, men det är ju massor av fördelar.
1. Man kan köpa en lyxigare och nyare husbil för kanske mer än dubbla priset.
2. Service och reparationer delar alla på. Är det skador så får väl den som orsakat det betala.
3. Om man använder husbilen 5-6 veckor per år så blir kostnaden kanske 20% av vad den normalt är.
4. Om det är någon som missköter sig så ju den betala extra enligt avtalet som måste finnas.

Att några ytligt bekanta går ihop och delar på en gammal husbil utan avtal förstår jag att det inte fungerar.
Jag tänker mig en bättre nyare husbil i prisklassen 1,5-2 MSEK.

Men tänk så här. Du och familjen har planerat en resa med husbilen och tagit semester för att flyga ner. När ni kommer ner eller kanske strax innan får ni reda på att bilen gått sönder och måste repas x antal dagar veckor beroende på felets omfattning. Vem ombesörjer reparationen och hur löser ni resan utan husbil? Ska familjen som hade den då den gick sönder hyra en husbil åt er och skulle ni vara beredda att göra det om den går sönder då ni nyttjar den. Husbilen kommer garanterat att gå sönder om 10-12 stycken ska dela på den.
Det måste till ett riktigt rejält avtal med serviceavtal och ersättningsbil vid reparation och en person som är huvudansvarig och troligen kommer att få lägga en massa tid att på distans hålla fordonet i skick.
Blir garanterat enklare, tryggare och i längden också kanske billigare om du hyr en husbil 5-6 veckor per år i det land ni vill åka till.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Man skall naturligtvis inte tro illa om allt och alla. Men risken är överhängande att man blir besviken om man mentalt inte "tar höjd för" jobbiga/tråkiga situationer med ett sådant här upplägg.

Avtal i all ära hjälper föga om personen som borde stå för en kostnad helt sonika inte har pengarna eller skiter i att betala. Reparation av husbilar kan tyvärr kosta rejäla pengar.

Skall bilen repareras på försäkringsbolagets bekostnad skall ju någon köra bilen till/från verkstaden. Försäkringsbolaget kanske kräver att bilen skall repareras i Sverige...

Blir reparationen undermålig, eller ännu värre (vi befinner oss just nu i en sådan sits fast vi är ensamma ägare jag & min fru), skall bilen visas upp för div firmor kors och tvärs (vi är nu uppe i 4st "visningar"). När bilen skall repareras kan din familj inte nyttja den, trots att det var era veckor som "brann inne" detta året. Skall ni då kompenseras för förlusten? Hur/av vem?

Hyr i stället är mitt råd eller köp en billigare bil. Skall du/ni dela bil se till att det är med någon som är lika (o)noga som dig/er med samma ekonomiska situation (eller bättre) och som är balanserad även när saker skiter sig.

Lycka till!
// Niklas
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Hyrbilar brukar väl överleva 1-2år, kanske ett bra riktmärke
Säkert så.
Men vad händer sedan?
Lagas de och kommer ut begagnatmarknaden? :eek:
Vem vågar köpa en sådan?
Jag kan tänka mig att även sådant som inte ännu har gått sönder har fått mycket stryk, t.ex koppling, sönderskakad inredning pga att ovarsam körning på dåliga vägar (finns även bland de som äger sina), mm.
 

Joth

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28738
Medlemskap
2025
I mitt tycke en bättre idé att äga bilen själv eller eventuellt lägga den i ett bolag och hyra ut den om du vill kapa kostnader.
Då får du full kontroll på när, var, vem och hur.
Försäkringar avtal är en annan fråga.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hyrbilar brukar väl överleva 1-2år, kanske ett bra riktmärke
Har et godt praktisk eksempel på dette. I Australia og New Zeeland har vi en bolagsgruppe thl som i Australia har 3 bolag som driver uthyring av husbiler. Nye biler starter i Maui og blir der til de trenger å friskes opp, dette tar normalt 1 til 2 år. Bilene blir nullstillt og overføres til Britz hvor de lever 1 til 3 år, etter dette friskes de opp og Mighty overtar og hyr de ut til de ikke lenger kan holdes i drift uten for store kostnader. Bilene skrotes etter dette.

thl gruppen er største uthyrer av husbiler i Australia og New Zeeland og nummer 2 i USA.

De 2 neste i størrelse KEA og Apollo starter med nye biler som de har i opp til 3 år før de nullstilles og selges på bruktmarkedet. Videre nedover så er det mindre systematikk.
 
Toppen