• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dc/dc

FURUDAHLS

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2026
Bör man ha dc/dc laddare till lifepo4 batteri om man inte har smartgenerator. En del säger att man kan bränna generatorn en del inte.
Vilket?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.664
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det kan ibland bli svårt att nå 100% laddat utan dc/dc-laddare, lite beroende på vilken spänning din generator ger. Icke smarta brukar som max. ligga på 14,4V, en "smart" på ca.15V, ett LFP-batteri räknas som 100% laddat vid 14,6V.

Att "bränna" generatorn i en husbil är i praktiken omöjligt, p.g.a byte till LFP-batteri, säkringen mot bo-batteriet är på ca.50A, den strömmen tål alla generatorer.
Spänningsfallet i kablaget bromsar även strömstyrkan, så med en dc/dc-laddare brukar det gå bättre med ifall du byter till LFP som bobatteri.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
1.203
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Det kan ibland bli svårt att nå 100% laddat utan dc/dc-laddare, lite beroende på vilken spänning din generator ger. Icke smarta brukar som max. ligga på 14,4V, en "smart" på ca.15V, ett LFP-batteri räknas som 100% laddat vid 14,6V.

Att "bränna" generatorn i en husbil är i praktiken omöjligt, p.g.a byte till LFP-batteri, säkringen mot bo-batteriet är på ca.50A, den strömmen tål alla generatorer.
Spänningsfallet i kablaget bromsar även strömstyrkan, så med en dc/dc-laddare brukar det gå bättre med ifall du byter till LFP som bobatteri.
Ja jämfört med ett blybatteri är ju laddningen bra mycket snabbare utan dc dc laddare. Finns ju blybatterier som kan ladda max 20a och knappast när de börjar närma sej fulladdat. Man kan vara tvungen att köra en hel dag för att få blybatteriet toppat fast en eller två timmar räcker för lfp.
Om inte youtube ljuger ska tesla börja sälja billiga elbilar med lfp sen kommer ju aluminiumtekniken så småningom. Då kan det kanske hända att vi slipper blybatterier som startbatterier vilket vore en välsignelse. Jag misstänker att man rdan nu skulle kunna göra det genom att låta startmotorn koppla förbi BMS. Men sen var ju det där med minusgrader.....
 
Toppen