• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Datorhjälp

KarinochTommy

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2025
Jag behöver hjälp med min dator. Skulle ladda ner Samsung kies för att göra säkerhetskopiering från telefonen till datorn. Sökte på google och hittade en samsung kies för nerladdning. Startade nerladdningen och tog hem exe-filen. Sedan tryckte jag kör. Då började datorn ladda ner några andra program och sddan kom ett meddelande att ett antal filer behövde repareras. Jag tryckte reparera och då slutade datorn att fungera. Har försökt 5 gånger att starta om med power-knappen. Det enda som händer är att det kommer upp Toshiba leading innovation. Sedan växlar skärmen mhellan helgrått och helsvart. Är det någon som vet om/hur det här går att fixa? Är tacksam för all hjälp jag kan få.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Sv: Datorhjälp

Hej Tommy!
Jag har lämnat PC världen för länge sedan men vad du kan göra är att stoppa in din start-CD. Datorn laddas "på nytt" med ditt operativsystem plus lite annat nödvändigt. Din HD har troligen blivit smittad tillsammans med operativsystemet som ligger där... Det är operativsystemet som hanterar alla kommandon i en dator, utan den får du en "grå" skärm. Testa!

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

... och om du saknar start-CD, då återstår endast ROM minnet som finns i din dator. Vad jag inte känner till är vilka tangenter som måste vara nedtryckta för att datorn ska starta från ROM minnet. Kolla på nätet för din modell annars...

ROM minnet kan inte smittas eller skrivas på då det är en färdigbränd chip och finns i alla PC.

KarinochTommy

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2025

Har tyvärr ingen start-CD. Fick ingen med men kan ringa företaget som sålde datorn. Vet inte om det finns till windows 8. Ska ringa dit. Tack för tipset

Ribbenborg

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
16280
Medlemskap
2026

Hej
Håll ner F8 tangenten när datorn startar, i menyn som kommer väljer du antingen:
1: Starta i felsäkert läge, när den har kommit igång så avinstallerar du KIES
2: Starta senast fungerande konfiguration, välj ett datum som var innan KIES

Lycka till

KarinochTommy

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2025

Tack för tipset.
Har gjort en systemåterställning.
Har nu köpt ett antivirusprogram istället för att bara köra med gratisversionen.
450 spänn för tre år är det värt.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Kul att det löste sig! Det är inte alltid lätt med det "elektriska" som vi är så beroende av. Jag valde Apple produkter när min dator blev smittad (efter lite surfing) och har haft det bra sen dess, inga virus och annat skräp som förr i tiden. Visst, det kostar lite mer och man får lära sig nya "kommandon", men det går det med... Bara en liten vink, jag har inga aktier hos Apple : )

hike

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2025

Kul att det löste sig! Det är inte alltid lätt med det "elektriska" som vi är så beroende av. Jag valde Apple produkter när min dator blev smittad (efter lite surfing) och har haft det bra sen dess, inga virus och annat skräp som förr i tiden. Visst, det kostar lite mer och man får lära sig nya "kommandon", men det går det med... Bara en liten vink, jag har inga aktier hos Apple : )

Det är bra att det går bra men det finns virus även till Apple. Visst, inte så vanligt men efterhand när Apple blir vanligare så flyttas även intresset åt det operativsystemet.Det finns gratis antivirusprogram till Apple, bara söka.

Ha en trevlig lördag/hike

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

....Sökte på google och hittade en samsung kies för nerladdning. Startade nerladdningen och tog hem exe-filen. Sedan tryckte jag kör. Då började datorn ladda ner några andra program och sddan kom ett meddelande att ett antal filer behövde repareras.

Förmodligen kom du till någon av alla skräpsidor som länkar till en del kända program. Där är det otroligt lätt att bli vilseledd så man klickar på fel ikon/länk och något helt annat dravel blir installerat istället. Det är deras sätt att sprida en massa skitprogram.

Kies är kanske inte det smidigaste programmet men det är helt ok och skall inte ställa till det som det gjorde för dig.
Bäst är att ta ner Kies direkt från Samsung:
Kies | SUPPORT | SAMSUNG

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Det är bra att det går bra men det finns virus även till Apple. Visst, inte så vanligt men efterhand när Apple blir vanligare så flyttas även intresset åt det operativsystemet.Det finns gratis antivirusprogram till Apple, bara söka.

Ha en trevlig lördag/hike

Jag vill inte orsaka en debatt, men det finns inga virus till Apple (i det fria), eller till OSX som det heter. Malware, Spyware och allt vad det heter kan förstås drabba dessa också, även om det är betydligt ovanligare (operativets filer är skrivskyddade mot ändringar om man inte har root-behörighet, vilket normalt är avstängt).
Ibland anges allt otyg som virus, och självklart vill antivirusföretagen tjäna pengar på folks osäkerhet.
Ett antivirusprogram till Macen skyddar andra (Windows-) användare från att bli smittad via email, filöverföring etc. Macen i sej blir inte virussmittad.
Bara som info, så inte alla Macägare här springer och köper antivirusprogram i onödan :)

F

F.d. 53267

Guest

Jag vill inte orsaka en debatt, men det finns inga virus till Apple (i det fria), eller till OSX som det heter. Malware, Spyware och allt vad det heter kan förstås drabba dessa också, även om det är betydligt ovanligare (operativets filer är skrivskyddade mot ändringar om man inte har root-behörighet, vilket normalt är avstängt).
Ibland anges allt otyg som virus, och självklart vill antivirusföretagen tjäna pengar på folks osäkerhet.
Ett antivirusprogram till Macen skyddar andra (Windows-) användare från att bli smittad via email, filöverföring etc. Macen i sej blir inte virussmittad.
Bara som info, så inte alla Macägare här springer och köper antivirusprogram i onödan :)

Då kan alltså en Mac-användare skicka ett smittat Mail eller en fil till någon av sina vänner utan att veta om att det är smittat. Är det rätt uppfattat?
I så fall får man hoppas att mottagaren har ett bra skydd.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Ja, det är rätt. Men idag sker det väldigt få virusangrepp via mail. De flesta sker via hemsidor man surfar på. Vilkas länkar kan finnas i en fil i ett mail iofs, men vi klickar väl inte på okända länkar i mail...?

Toppen