• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Datorhjälp inget tangentbord

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Min lilla husbilslaptop bråkar , nu saknar jag tangetbord och det funkade inte heller med ett externt usb tangentbord. Windows säger allt är ok med drivrutinen , men som sagt
tangentbordet funkar inte. troligen mjukvarofel. Förslag på lösning!!!!!
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Datorhjälp inget tangentbord

Oj! Den var ny! (Helt enkelt för att det brukar vara enkla drivare till dem.)

Men det enda jag kan tänka mig som lösning är att avinstallera drivrutinen och sedan starta om datorn. Då bör drivrutinen ominstalleras automatiskt
(jag förutsätter att det än XP eller nyare).

Gör så här: Öppna startmenyn, högerklicka på "Min dator" (kan även heta "Computer" eller liknande). Välj "Hantera". I det fönster du får upp nu, välj nu "Enhetshanterare" i vänsterspalten. Nu tittar du på högersidan och leta upp "Tangentbord" (Mycket möjligt att den också har en varningstriangel eller liknande bredvid).
Klicka på plus (+) bredvid så att undermenyn öppnas. Högerklicka på detta och välj "Avinstallera". Ta OK på de varningar som kommer.

Starta sedan om, så skall den hitta rätt drivrutin själv. Det kan ta ett par minuter...

Hoppas att det löser problemet (som tur är kan man ju göra allt detta med musen...).

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:

Freeman

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
6293
Medlemskap
2022
Sv: Datorhjälp inget tangentbord

Hej köp en Mac så har du inga problem mer, Janne
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Datorhjälp inget tangentbord

Man kan få upp ett virtuellt tangentbor om man har en fungerande mus.

Start -> All Programs -> Accessories -> Accessibility -> On-Screen Keyboard

Har dessvärre ett Engelskt operativsystem. Men det är i princip rätt lätt att hitta vägen även på Svenska. (Accessories = Tillbehör tror jag)


Man kan även ansluta ett löst tangentbord.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Datorhjälp inget tangentbord

Man kan få upp ett virtuellt tangentbor om man har en fungerande mus.

Start -> All Programs -> Accessories -> Accessibility -> On-Screen Keyboard
Har dessvärre ett Engelskt operativsystem. Men det är i princip rätt lätt att hitta vägen även på Svenska. (Accessories = Tillbehör tror jag)
Man kan även ansluta ett löst tangentbord.

Man får fram det virtuella tangentbordet lättast genom Kör/Run (Windowstangenten + R) och skriva "OSK" (On Screen Keyboard). Det är väldigt praktiskt om man vill prova att skriva med "rätt tangenter" på annat språk... :)
Hoppas dock inte att det behöver bli en permanent lösning...

//Stefan
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Datorhjälp inget tangentbord

Oj! Den var ny! (Helt enkelt för att det brukar vara enkla drivare till dem.)

Men det enda jag kan tänka mig som lösning är att avinstallera drivrutinen och sedan starta om datorn. Då bör drivrutinen ominstalleras automatiskt
(jag förutsätter att det än XP eller nyare).

Gör så här: Öppna startmenyn, högerklicka på "Min dator" (kan även heta "Computer" eller liknande). Välj "Hantera". I det fönster du får upp nu, välj nu "Enhetshanterare" i vänsterspalten. Nu tittar du på högersidan och leta upp "Tangentbord" (Mycket möjligt att den också har en varningstriangel eller liknande bredvid).
Klicka på plus (+) bredvid så att undermenyn öppnas. Högerklicka på detta och välj "Avinstallera". Ta OK på de varningar som kommer.

Starta sedan om, så skall den hitta rätt drivrutin själv. Det kan ta ett par minuter...

Hoppas att det löser problemet (som tur är kan man ju göra allt detta med musen...).

//Stefan

Tack för hjälpen , men det verkar som om den gamla drivrutinen läggs in igen.
Tangentbordet fungerade i 1 minut!!!!!
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Datorhjälp inget tangentbord

Man får fram det virtuella tangentbordet lättast genom Kör/Run (Windowstangenten + R) och skriva "OSK" (On Screen Keyboard). Det är väldigt praktiskt om man vill prova att skriva med "rätt tangenter" på annat språk... :)
Hoppas dock inte att det behöver bli en permanent lösning...

//Stefan

Eftersom tangentbordet inte fungerar så kan jag inte trycka på Windowstangenten eller R , tyvärr!!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Datorhjälp inget tangentbord

Kan være en mulighet med å boote til secure windows, for ting tyder på at du har tastatur under bios. Har du tastatur under windows nå så avinstaller drivere og støtteprogram for tastaturer før en reboot.

En kan og hente ned et sett med maskinspesifikke drivere for tastaturet og USB som du installere for hånd - mulig det er en bedre løsning enn avinstalleringen.

Funker ikke dette så må en boote fra en cd og kjøre en windows repair. Og evt manuell installering av tastatur og USB driverne.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Datorhjälp inget tangentbord

Ett annat problem är att datorn vid skrollning själv ändrar storlek på bilden-mycket irriterande. Bilden går inte att låsa på vald storlek som skulle vara 100 procent.
Sedan öppnar datorn kommande fönser i flikar , det har den inte gjort förut utan nästa bild kommer i det öppna fönsteret!

Undra om allt "skit" hänger samman.

Hade jag haft cd i datorn så hade det blivit formatering och nyinstallation!

Tacksam för flera förslag!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Datorhjälp inget tangentbord

Hvilket merke og modell er det på denne maskinen?
Kan være en av de fancy magic key programmene som har gått i spinn - i så fall er det ut med skitten.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Datorhjälp inget tangentbord

LG X110 heter maskinen en trevlig liten husbilsdator som gått som en klocka fram till dessa problem!
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Datorhjälp inget tangentbord

När man råkar ut för många mystiska fel på en dator är det troligen:
-virus
-drivrutins krockar efter många olika installationer i datorn. Alla drivare tas inte bort vid avinstallation

Enklaste åtgärden är en Format C:
och installera om operativet.
Gör först en kopia på all INFORMATION som du vill spara. Program försvinner för gott. Mailen om sådan finns kopieras även denna med in ut och adresser. Sedan är det bara att lägga in sin skiva med operativet och börja om.
WIndows 7 är enligt min mening just det klart överlängsna operativet. Snabbare och mer minnes effektivt än tom XP utan service pack.

Att göra en format C: brukar jag göra efter ca två år. Då har så många olika program och drivare snurrat i burken så den blir slö. Då gäller bara Format C:
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Datorhjälp inget tangentbord

Format C ligger nära men datorn saknar cd möjlighet. Skall man köpa nytt operativ kan man lika bra köpa ny dator.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Datorhjälp inget tangentbord

Man får fram det virtuella tangentbordet lättast genom Kör/Run (Windowstangenten + R) och skriva "OSK" (On Screen Keyboard). Det är väldigt praktiskt om man vill prova att skriva med "rätt tangenter" på annat språk... :)
Hoppas dock inte att det behöver bli en permanent lösning...

//Stefan


Men knappast om tangentbordet inte fungerar. Lite klurit att skriva OSK då :D
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Datorhjälp inget tangentbord

Du kan ta kontakt med LG support og få tilsendt skivor med det som skulle være preinstall på maskinen. Det pleier ikke koste mange kr. En usb DVD leser/brenner kan i mange tilfeller være kjekt å ha.
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Datorhjälp inget tangentbord

Om du har en extrern HD som är tom så kan du lägga DVDn för operativet på denna. Bäst är att ha HDn tom och lägga operativet som en DVD kopia på HDn. Sedan startar du byte av operativ på HDn. Eller bäst är att köpa en extren DVD brännare läsare för USB. Dessa kostar inte mycket. Hittade en för 395:- via kellko.
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Datorhjälp inget tangentbord

Tänkte på ett annat alternativ om du inte redan gjort det. Gå in i program/underhåll/ där finns något som heter återställning. Välj en tid som allt funkade och välj att återställa till denna tid. Ta en kopp kaffe eller en god whisky och vänta. Funkar det så var glad, kan gå!?
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: Datorhjälp inget tangentbord

nu saknar jag tangetbord
Läste om detta nyligen på FB "Hmmmm, laptopens tangentbord har lagt av... " . Där har man sökt på problemet på Internet.

Efter en del sökande på nätet hittade jag till slut en lösning som funkade. Lösningen var att ta av batteriet, vänta ett tag, sätta tillbaka det och starta om. Fixat! :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Datorhjälp inget tangentbord

Den saken med å ta ut lader og batteri og vent i minst 30 sekunder før du setter inn batteriet resetter den delen av harwaren som normalt ikke blir stengt av. Kan faktisk fungere også for denne feilen, vanlig brukt for problemer rundt strømstyringen og maskiner som låser seg 100%.
 
Toppen