• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Datorfrustration (ej husbilsrelaterat)

F

F.d. 52943

Guest
Investerade i ny notebook (mellanformat - ASUS UL30A 13" skärm Win 7 64 bitar etc - OK prestanda för mina behov). Ägnade 2 dagar åt att installera program och kringutrustning.

Nu har den tappat kontakten med vårt trådlösa nät - nätet funkar på andra trådlösa enheter, så det snurrar som det ska, och ASUSen funkade UA de första dagarna.

Efter felsökning via Windows och sedan med hjälp av ASUS support med bla.a. uppdatering av drivrutiner mm säger dom nu att jag ska ominstallera hela operativet - blåsa allt som jag lagt in under flera dagar, innan jag får skicka in den för felsökning av ev hårdvarufel i t.ex. nätverkskortet! Systemet säger att kortet funkar utan konflikter i mjukvaran.
Morr..........
:wall:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Datorfrustration (ej husbilsrelaterat)

Kanske en dum fråga men har du startat om din router? Jag har flera pc i vårt trådlösa hemmanätverk och just en ny HP mini med Windows 7 har svårt att få en ny IP-adress av routern. IP-adressen leasas av PC:n från routerna på olika lång tid och lösningen för mig är att logga ut från kontot på pc:n, (alternativt släcka den) starta om routern, dvs det trådlösa nätverket, görs enklast genom att dra strömkabeln ett 10-tal sekunder och sedan sätta tillbaka den, vänta ytterligare några sekunder och sedan logga in på kontot på pc:n alternativt starta pc:n. Funkar alltid!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Er det Windows-7? Har erfart at denne kan finne på gale ting i perioder.
Normal feil er at om windows ikke får kontakt med internet så resetter den kortet - mange ganger.... Til slutt velger den en ip-adresse fra 169.254.... området og ingen ting funker. På de trådløs nett som dette oppstår så har jeg trikset meg rundt problemet med å sette opp med fast ip i ruterens adresseområde.

Tror at windows er blitt litt for "inteligent" med sin verifisering av at internet funker før den godkjenner den tildelte ipadressen fra routeren.

De nett jeg har hatt problemer med bruker alle 3G mot internett og Huawei WIFI 3G router (det står gjerne navnet til en mobiloperatør på routeren).

Trikset med restart fungerer i ca. 8 av 10 forsøk når både router og pc restartes, 5 av 10 ved bare restart av router, 2 av 10 ved restart av pc uten restart av router. ( Slet med problemet på ett nett i 2 dager før jeg gikk til fast ip ).

F

F.d. 24435

Guest

hej, har du kollat i "kontrollpanelen" och nätverksanslutningar? Kolla att ikonen "trådlös anslutning" är aktiverad!! Skall till Bromölla om en stund, ring mig om du har lust/Roy

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag har råkat ut för en liknande situaiton som du Roland, kom inte in via den närmaste routern, men det gick bra med andra. Detta orsakades av att routerns SSID var "dolt". När SSID var öppen fungerade den bärbara datorn. (nån form av magic hole, begriper inget)

F

F.d. 52943

Guest

Tack alla för tips och tillochmed erbjudande om hjälp på platsen! Kunde tyvärr inte vara hemma just då.

Har testat de flesta varianterna utan framgång. Hittade ett ev."bakgrundsproblem". Rundll32 har slutat fungera. Efter nytt samtal med ASUSsupporten (f.ö. snabb service där - kom fram inom några minuter idag) konstaterade dom att total ominstallation nog är enda utvägen......
:mad:

F

F.d. 52943

Guest

Tack alla för tips och tillochmed erbjudande om hjälp på platsen! Kunde tyvärr inte vara hemma just då.

Har testat de flesta varianterna utan framgång. Hittade ett ev."bakgrundsproblem". Rundll32 har slutat fungera. Efter nytt samtal med ASUSsupporten (f.ö. snabb service där - kom fram inom några minuter idag) konstaterade dom att total ominstallation nog är enda utvägen......
:mad:

Har blåst disken och börjat ominstallera - 2 dagars jobb om intet...

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

När du installerat om din pc som du vill ha den och allt funkar, så gör en image av disken. Antingen bränner du ut den på en eller flera DVD, beroende på storlek, eller så skapar du ytterligare en partition på hårddisken där du har en kopa av imagen. Då slipper du att installera om när det går åt helsicke nästa gång. Spara föränderligt data, typ dokument, foto, mail och liknande på något annat media. En återläsning av en image tar mellan 15 och 30 minuter beroende på stolrlek. Lägg sedan till lite tid för att återläsa dokument mm. men du sparar massor av tid jämfört med en ominstallation!

Det finns ett antal program för att göra images. Jag använder själv en gammal version av Ghost. Lite extrajobb vid installationen men guld värt när det det rasat.

F

F.d. 52943

Guest

När du installerat om din pc som du vill ha den och allt funkar, så gör en image av disken. Antingen bränner du ut den på en eller flera DVD, beroende på storlek, eller så skapar du ytterligare en partition på hårddisken där du har en kopa av imagen. Då slipper du att installera om när det går åt helsicke nästa gång. Spara föränderligt data, typ dokument, foto, mail och liknande på något annat media. En återläsning av en image tar mellan 15 och 30 minuter beroende på stolrlek. Lägg sedan till lite tid för att återläsa dokument mm. men du sparar massor av tid jämfört med en ominstallation!

Det finns ett antal program för att göra images. Jag använder själv en gammal version av Ghost. Lite extrajobb vid installationen men guld värt när det det rasat.

Ska absolut göra en backup - fast det får bli till en partition på disken som sedan backas till nätet - har ingen CD/DVD på den nya notebooken.

Nu återstår ett par dar´s arbete me att konfigurera, installera och få till alla applikationer igen. Borde dock gå fortare denna gång när man har i färskt minne hur man gör. När det gått för lång tid mellan installationerna (som i detta fall) känner man sig som nybörjare varje gång en ny dator ska in i nätet.

En positiv faktor har jag noterat - efter ominstallationen hittar nätverkskortet det trådlösa nätet - således inget hårdvarufel såvitt jag kan förstå.
:wub:
Så jag får väl tacka supporten och bocka - dom verkar ha haft rätt den här gången....

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

...jo, trots de goda råd jag ibland sprider omkring mig har jag nyligen gått genom samma helsicke som du gör nu. Då hade jag inte ens något annat än mig själv att skylla på. :eek: Lycka till!

F

F.d. 12696

Guest

Investerade i ny notebook (mellanformat - ASUS UL30A 13" skärm Win 7 64 bitar etc - OK prestanda för mina behov). Ägnade 2 dagar åt att installera program och kringutrustning.

Nu har den tappat kontakten med vårt trådlösa nät - nätet funkar på andra trådlösa enheter, så det snurrar som det ska, och ASUSen funkade UA de första dagarna.

Efter felsökning via Windows och sedan med hjälp av ASUS support med bla.a. uppdatering av drivrutiner mm säger dom nu att jag ska ominstallera hela operativet - blåsa allt som jag lagt in under flera dagar, innan jag får skicka in den för felsökning av ev hårdvarufel i t.ex. nätverkskortet! Systemet säger att kortet funkar utan konflikter i mjukvaran.
Morr..........
:wall:

Hej!
Har du prövat systemåterställning?
När något nytt krånglar på datorn så är mitt första försök att åtgärda felet genom att jag då gör en systemåterställning till en tidpunkt då jag vet att datorn fungerade utan problem.
Detta har räddat mig flera gånger istället för att ominstallera alltihopa.
Jag gör egna återställningstidpunkter när jag vet att datorn funkar som jag nyttjar i första hand.
Mvh Peter

F

F.d. 55348

Guest

Windows 7 innehåller verktyg för att skapa säkerhetskopior/systemvavbildning. Du hittar det i kontrollpanelen/säkerhetskopiering-återställning. Lycka till.

F

F.d. 29908

Guest

Ska absolut göra en backup - fast det får bli till en partition på disken som sedan backas till nätet - har ingen CD/DVD på den nya notebooken.

Nu återstår ett par dar´s arbete me att konfigurera, installera och få till alla applikationer igen. Borde dock gå fortare denna gång när man har i färskt minne hur man gör. När det gått för lång tid mellan installationerna (som i detta fall) känner man sig som nybörjare varje gång en ny dator ska in i nätet.

En positiv faktor har jag noterat - efter ominstallationen hittar nätverkskortet det trådlösa nätet - således inget hårdvarufel såvitt jag kan förstå.
:wub:
Så jag får väl tacka supporten och bocka - dom verkar ha haft rätt den här gången....
Har jobbat som it-tekniker i många år, och i 9 fall av 10 är det mjukvara som strular. Så visst att installera om, eller köra systemåterställning hjälper oftast.

Toppen