• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Datorantenn?

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Datorantenn?

Den burken vi brukte hadde det vært kaffe i - husker ikke merket :D

Trikset er at stikkens antenne sitter i aksen på boksen og veggene styrer signalene fremover ogs de som blir sendt mot bunnen av boksen, målt forbedring av signalet ca. 5 db.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Datorantenn?

Ett annat sätt är att använda en saftsil av metallnät som man gör ett hål i mitten och sticker USB-dongeln/antennen i.

Hälsn
jyrki
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Datorantenn?

Jag antar att det kan bli ännu bättre om man klär durkslaget med aluminiumfolie (?), vilket gör att vi kan använda vårt som är av plast.

I skrivande stund så kom jag på att den perforerad botten även kan användas som "nödglasögon". Jag minns nämligen att ett par "glasögon" helt av plast utan glas och där glasen skulle sitta var plasten perforerad. Principen fungerar för att läsa hjälpligt och nästan för alla som har glasögon, men det kanska är utanför ämnet?
//Conny

PS
Kom på att det skulle gå att prova utan att ta hål i durkslaget eller kaffeburken. Huvudsaken är ju att antennen befinner sig i mitten.
DS
 
Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Datorantenn?

Nu har jag testat med ett aluminiumfodrat durkslag som reflektor och det blir förvisso bättre men det är svårt att avgöra hur mycket för jag har redan en bra mottagning där jag sitter.
Det slår mig att vare sig man använder en kaffeburk eller ett durkslag där man sticker in antennen i botten och riktar öppningen mot sändaren gör att det blir horisontell polarisation vilket måste vara fel då alla (?) fasta antenner monters för vertikal polarisation.
Alltså hävdar jag att mitt ursprungliga förslag med ett halverat rör lätt utplattat bakom en vertikal antenn är bäst om man vid behov vill få riktverkan med en rundstrålande antenn.
//Conny
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Datorantenn?

Ett annat sätt är att använda en saftsil av metallnät som man gör ett hål i mitten och sticker USB-dongeln/antennen i.

Hälsn
jyrki

Hej!
Låter mycket billigt & intressant.
Kom att tänka på Tv - reparatören jag anlitade för ca: 25 år sedan,
han sa att i Indien formade dom vanligt hönsnät som en parabol satte en koppar stav i mitten ( antagligen kopplad med trådar) på så vis tog dom emot satellitsändningar.
Mvh.
 
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Datorantenn?

Vet inte hur det ser ut med drivare till Win 7 för CAmpus-kitet. Det var en hel del diskussioner i våras för dem som bytt till Win 7.

Jag köpte en Rocket från tradlost.se, samma företag som sålde Campus. Den funkar klockrent till Win 7 och är riktigt bra.

ROCKET - Trådlöst USB kit för husvagn, husbil, båt 9 dBi antenn :: Klientutrustning :: Nätverksutrustning :: Trådlöst

Jag köpte till en billig sugkoppssats för att lätt fästa antennen/dongeln på sidan av bilen.

Krister N

Vi har köpt en ny dator med Windows 7 men vi får inte Rocketantennen att fungera. När vi ska installera skivan säger den ifrån att man måste ha ett annat operativsystem. Vi har hämtat drivrutinen för Windows 7 ifrån Trådlöst.se men får det ialla fall inte att fungera att installera. Finns det någon som kan ge oss tips om hur man ska gå till väga?

Hälsningar Anders
 
Toppen