• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Datorantenn?

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Jag har bytt från XP till Windows 7,måste jag byta USB kit Campus då?Vad skall jag isåfall skaffa?:confused:
Anders.B:)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.938
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Datorantenn?

Vet inte hur det ser ut med drivare till Win 7 för CAmpus-kitet. Det var en hel del diskussioner i våras för dem som bytt till Win 7.

Jag köpte en Rocket från tradlost.se, samma företag som sålde Campus. Den funkar klockrent till Win 7 och är riktigt bra.

ROCKET - Trådlöst USB kit för husvagn, husbil, båt 9 dBi antenn :: Klientutrustning :: Nätverksutrustning :: Trådlöst

Jag köpte till en billig sugkoppssats för att lätt fästa antennen/dongeln på sidan av bilen.

Krister N
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Datorantenn?

Jag har samma externa WiFi som jag hade på min XP, fungerar utmärkt på Windows 7.

Windows 7 kan hantera de gamla programmen och drivrutiner för XP och Vista. Prova först utan att installera några drivrutiner överhuvudtaget. På min gamla XP hade jag separat ikon för detta, nu finns inget, det är som om den vore det inbyggda!

När jag kopplar in den kommer bara en massa fler trådlösa nätverk på listan än utan.

Hälsning
jyrki
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Datorantenn?

Hej!
Jag letar också utrustning för att förbättra mottagningen till min bärbara dator, men troligtvis med en annan idé. Därför skulle jag uppskatta om någon kan ge en mer utförlig beskrivning av funktionerna i de tidigare nämnda utrustningarna i denna länk. Jag har läst de olika sidorna på Internet men är trots det lite osäker.
//Conny
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.938
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Datorantenn?

Rocket är en "Wlan förstärkare" precis som Campus. Dvs de "förstärker" mottagningen av befintliga Wlan som finns på många platser. Färbättringen jämfört med inbyggda, eller vanliga kort/USB-anslutna Wlanmottageren i datorn är stor. Kravet är givetvis att det finns ett publikt, eller öppet Wlan inom räckhåll. Rocket och Campus är inte att förväxla med s k "trådlöst bredband" som bygger på mobiltelefoniteknologi, som ex 3G.

Campus är som en vanlig USB ansluten Wlan-mottagare men det medföljer en anpassad, effektiv extern antenn. Det blir en del förluster i antennkabeln så det är bra att ha mottagaren så nära antennen som möjligt och sedan en USB-kabel till datorn. USB-kabeln har inte förluster på samma sätt. Rocket har Wlanmottagaren inbyggd i antennen och behöver därför bara USB-kabeln till datorn.

Krister N
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Datorantenn?

Hej och tack Krister N!
Efter att ha läst ditt svar och än en gång om Campus och Rocket på Internet så uppfattar jag att datorn blir trådförbunden med förstärkaren. Då ingen av förstärkarna tycks kväva någon strömmatning (?) så tycker jag att det onödigtvis begränsar min rörlighet utan att jag får en allt för upphetsande förstärkning.
En variant på samma tema verkar vara Kjell & Comanys Trådlösa USB N-närverkskort med antenn 98-563 som någon skrivit om tidigare. Dess antenn kan ersättas med Rundstrålande/Riktade WLAN-antenner så att man får en likvärdig eller bättre förstärkning utan att vara "trådbunden".
Jag har dock blivit lovad en ännu bätte lösning som jag skall redogöra för så snart jag har provat.
//Conny
 
F

F.d. 55383

Guest
Sv: Datorantenn?

Ett tips för de som vill ha bättre räckvidd på sin usb anslutning. Köp en usb förlängare på 3 meter (ca 50: -)och dra upp den till takluckan. Sätt in usb stickan i den. Vips, så har du en betydligt bättre mottagning.
Mvh Stefan
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Datorantenn?

Så här har jag monterat de omtalade grejerna från Kjell & Co. Magnetantennen sitter fast på en metallplatta på solpanelssargen.
Roadglider
 

Bilagor

  • Bild 461.jpg
    Bild 461.jpg
    830,3 KB · Visningar: 28
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Datorantenn?

Det avgörande är:

-styrkan på den externa förstärkaren, varierar mellan 20mW och 2000mW. Kolla på utrustningen/paketet. Vill du ha en bra, nöj dig inte under 1000mW.

-själva antennen, kan vara med förstärkning från 2db till 24db, rundstrålande (hittar WiFi-sändarna runtomkring) eller en riktantenn, som ofta är effektivare men kräver en del pejling för att söka alla riktningarna för stationerna.

-antennplaceringen. Taket är alltid bäst, se ovan. Vi har 5 meters USB-kabel om det behövs.

hälsning
jyrki
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Datorantenn?

Hej!
Nu har jag fått låna en utrustning som enligt uppgift skall vara ”Rolls Roys”. Det är en AWUS036NH från ALFA Network http://www.alfa.com.tw/in/front/bin/ptdetail.phtml?Part=AWUS036NH&Category=105463
Uppgiftslämnar (Pelle) en driver ett företag som sedan 15 år tillhandahåller så kallat bredband via radiolänk (2,4 GHz) över flera mil i ”obygden”. Jag använder det dagligen för såväl data som telefoni till hela värden.
Förutom dosan så har jag också fått låna både en riktad tilläggsantenn (14 dB) och en rundstrålande (9 dB) för att koppla till AWUS036NH om jag vill prova.
Beträffande USB - kabel så har Pelle en installation där man använder 45 meter så det verkar inte vara någon begränsning, åtminstone inte i mitt fall.
//Conny
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Datorantenn?

Dator och förbindelser hem är ju framtiden. Jag har nu trådlöst smalband borde vara bredband. Köpet är 7,5 MB och leveransen där jag befinner mig är 555 kb. Vodafone Spanien. En bra antenn till trådlöst bredband hade också varit bra , men på senare tid har antennkontakterna till USB donglarna försvunnit. Dongel med USB kontakt behövs och
även de antenner som diskuteras här. Båda skulle vara samlade i ett snyggt montage.
Idéer?????
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.938
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Datorantenn?

Hej Conny.

Ser intressant ut. Teknologin verkar vara densamma som Campuskitet. Skillnaden ser ut att vara att antennen sitter direkt på dongeln/mottagaren/förstärkaren!? Hur gör du med de andra antennerna man kunde komplettera med. Sitter de också direkt på dongeln, eller kan de monteras externt för bättre mottagning? Då får du också en antennkabel, precis som Campus!?

Fördelen med Rocket är att både antenn och förstärkare sitter i en enhet och monteras fast eller tillfälligt med sugfötter, direkt på sidan eller taket på husbilen för maximal mottagning. Enheten är tillverkad för att monteras i tuff miljö utomhus, på fordon eller båtar. USB-kabeln är fast ingjuten i enheten.

Krister N
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Datorantenn?

Så här har jag monterat de omtalade grejerna från Kjell & Co. Magnetantennen sitter fast på en metallplatta på solpanelssargen.
Roadglider

Jag har också grejer från Kjell & Co och jag använder den långa antennen direkt på USB-stickan. Alltså inne i bilen. Funkar förbluffande bra.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Datorantenn?

Hej Kristter N
Antennen sitter skruvad direkt på radion och i första hand så får jag byta ut den mot en kabel till en bättre antennen om jag behöver förstära eller ha bättre placering. Alternativt med en mellandel hona -hane om jag vill ha den bättre antenn direkt på radion.

Sedan minns jag att Pelle pratade om att det fanns mottagere som hade två antennuttag.

Dessutom kan jag naturligtvis skilja den "originalantennen" från radion med en kabel med kända förluster som följd. Det smartaste är följaktligen att förlänga USB-kabeln.

Även om jag inte kan hitta var det står hur mycket så skall denna radion ha större effekt (2 W) än de som är måttmässigt mindre. Anledninge är att de mindre måste begränsa då saknar utrymme för tillräckligt stora kylflänsar (?).
Om det är riktigt så borde man mer sällan byta antenn.
//Conny

PS
Kolla hur man kan färbättra en antenn på denna sida
DS
WIFI Antenna Hack! - Video
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.938
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Datorantenn?

Hej igen Conny.

Sånt här är kul! :) Men det faktum att du har antennen inne i husbilen gör väl att du behöver förstärka signalen betydligt mer jämfört med en extern antenn. Sedan kan man nog inte förstärka en signal hur mycket som helst, utan brus. Tror också du måste ha en viss kvalité på signalen för att den överhuvdtaget ska gå att förstärka till användbar nivå, utan brus. Alltså borde den externa antennen vara optimal för att få in så hög kvalité på grundsignalen som möjligt. Sitter då förstärkaren/dongeln direkt i den externa antennen, utomhus, så ska den goda och förstärkata signalen bara transporteras i USB kabeln, helt utan förluster. Det tror jag är effektivare än några Watt hit och dit i förstärkaren.

Krister N
"Leg. Besserwisser" :)
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Datorantenn?

Hej Krister N!
Jag antar att det kan ha en viss betydelse att jag har en glasfiberkaross så vid prov med andra utrustningar har det inte varit någon skillnad om jag är ute eller inne.

Beträffande effekten så var det et var Anita & Jyrki som skrev "styrkan på den externa förstärkaren, varierar mellan 20mW och 2000mW. Kolla på utrustningen/paketet. Vill du ha en bra, nöj dig inte under 1000mW".


Hur som hellst så har jag provat Alfa Networks AWUS036NH i mitt kontor med den medföljande pinn-antennen som vid något tillfälle eller placering via en ca 1 meter USB-kabel var den bättre än de inbyggda i datorn, annars lika.
Då jag bytte till en rundstrålande 9 Db eller riktad antenn 14 Db så blev det klart sämre ??? så jag får forska vidare och skall försöka hitta en antenn som jag kan göra om enligt WIFI Antenna Hack! - Video

Om någon vill ha en utförlig beskrivning av närverk i omgivningen (ingår redan liknande i vissa datorer) så kan man ladda ner ett program från NetStumbler.com
//Conny
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Datorantenn?

Hej!
I vänta på rätt kablar för att prova fler antenner så har jag har fått en idé som enligt sakkunniga borde fungera för att lösa konflikten mellan riktade och rundstrålande antenner. Den bygger på en rundstrålande antenn (”pinne”) och en metallreflektor (som ett halverat rör).
När jag vill/behöver förbättra den rundstrålande antennen så sätter jag på och flyttar reflektorn i en cirkel med antennen som centrum och får på så sätt en riktverkan mot önskad sändare.
Förutom att man får två antenner till priset av en, så tar den mindre plats än en motsvarande riktad antenn då man inte behöver ha reflektorn permanent monterad.
//Conny
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Datorantenn?

Stämmer bra Conny, men kvalité i de färdiga slår "hemmabyggen" med hästlängder om man inte vet exakt hur måtten och vinklarna skall vara!

Det är också så att i vissa situationer, vet ej vilka, så blir mottagningen sämre om antennen är för kraftigt.

Jag har en 2db, en 6 db och en 12 db rundstrålande och en riktantenn på 20db.
Oftast kör jag med 6db. Om jag märker att signalen är för svag, provar jag de kraftigare.

Det är absolut bättre om man inte har någon antennkabel mellan förstärkaren och antennen, skruva i antennen direkt! Men USB-kabeln mellan förstärkaren och datorn kan vara upp till 5 meter utan förluster.

:) jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Datorantenn?

En velprøvet løsning når en mangler en riktantenne og har en usb-stick er å bruke en konservesburk som en lager et passende hull nøyaktig midt i bunnen slik at usb-stikken kan settes fast i kabelen gjennom dette hullet og blir stående fast i midtaksen på boksen. Diameter på boksen 10 til 15 cm og høyden gjerne det dobbelte eller mer. Har en gang testet dette med omlag 500 m avstand til base-stasjon som fikk en wok-panna som reflektor, begge steder stod utstyret innefor fønsterglasset.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Datorantenn?

Hej!
Nu skall vi se om jag kan reda ut begreppen. Mitt förslag med ett på längden tudelat metallrör som reflektor är som Jyrki påpekar känsligt för ”mått och vinklar”. Med andra ord så skall tvärsnittet på rör-halvan vara en parabel med fokus för den reflekterade signalens på antennen. Det kan man i viss mån åstadkomma genom att platta ut rör-halvan lite.
Om jag rätt förstår Knuts förslag så sitter antennen i mitten på en ”konservburksparbol” som inte är parabolformad vilket gör att den inte har något fokus. Och även om konservburken var parabolformad med ett fokus så kommer detta bara att vara på en punkt på antennen och inte utefter hela längden som i mitt förslag. Eftersom det tydligen fungerar så är det väl som med humlan som flyger ovetande om att den enligt teorin inte borde kunna flyga. Dessvärre är det ingen vanlig konservburk som krävs utan en burk för restaurang/storkök så den blir ganska skrymmande men jag skall ändå försöka prova.
//Conny
 
Toppen