• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

dator

F

F.d. 18317

Guest
Hejsan alla. Har en fråga angående dator i husbilen, vad ska jag tänka på, är det något speciellt som man ska ha i tankarna, vi har just bytt bredband till tele 2 så nu ska vi satsa på en dator, helst inte den dyraste, man är ju inte den bästa data nörd,om man får skämta till det så för mig duger det med lite billigare varianten, jag vill kunna gå ut på nätet när vi är ute å åker å se vad som finns och var man kan träffa andra husbils medlemmar. :mh::dog:M.V.H. Görel 2198
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: dator

Hej, jag använder en Acer Aspire One 150, ca pris 3995:-, s k mini pc, 10" bildskärm, 120 GB hårddisk, detta tillsammans med mobilt bredband via telenor. Perfekt storlek på datorn, lätt att ta med sig, lätt att gömma när man går och dessutom, den kan mycket och klarar mycket, en riktigt bra dator. Sök på nätet efter ACER ASPIRE ONE och kolla o jämnför...ha det gott
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 18317

Guest
Sv: dator

Hej igen. Jag får tacka för ditt svar, jag ska kolla på nätet, tror du man kan köpa där om det finns det är lika kul varje gång när någon svarar, ha en skön onsdags kväll. Görel :bye:
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: dator

Hej.

Jag var runt och kollade på minidatorer härom dagen hos de de stora affärskedjorna och jag handlade ingen mini-dator... Flera nya modeller kommer men någon gång måste man bestämma sig. "Min modell" kommer i januari men den är inte den billigaste och jag hinner väl ändra mig...

Det är inte lätt om man inte själv har ställt upp vissa krav. Fundera noga på de krav Du har idag och vad som kan tänkas komma... ex.vis foto och bildbehandling. Fundera också om Du har någon i bekantskapskretsen som kan lite om datorer. Fråga han eller henne om råd. Då får Du en naturlig support när något strular eller inte funkar som Du vill...

Följande baskrav och frågor tycker jag är viktiga (med risk för att jag glömt eller förbisett en del).

Operativsystem: Jag väljer XP på grund av att de flesta program fungerar bekymmerslöst med detta operativsystem.

Hårddisk: Minst 80GB men gärna 160GB

Processortyp: Jag vill ha Intel Atom och Ej VIA som anses slött.

Ramminne: 2 GB. Ju större ramminne desto snabbare arbetar datorn. Speciellt viktigt om Du väljer Vista.

Skärmstorlek: 9-10 tum som minidator. Annars ca 15 tum som jag tycker räcker väl. Större och den är inte bärbar utan istället släpbar...

Skärmupplösning: 1024

Skärmtyp: Matt för att slippa reflexer.

Batteri: Helst 6 celler. Det finns 3 celler också men då är batteritiden kortare.

Laddare: 12V laddare ett krav från tillverkaren av Pc. detta krav håller jag stenhårt på. Jag vill ha en bra laddare och vill att tillverkaren levererar den. Dyrt, ja men jag slipper vara orolig...

Antal USB-portar: Gärna tre stycken men två räcker. En till trådlös mus och en till skrivare eller ex.vis kameran. USB-modemet ska också anslutas så tre är bra om Du inte köper en dator med inbyggt 3-G.

Trådlöst nätverk: 802.11b/g.

Bluethooth: Är bra att ha vid kommunikation med mobiltelefon.

Inbyggt 3G: Ja, men inget krav. Det funkar med ett USB-modem också. Fundera var du mest kommer att använda din bärbara PC och kolla täckningen. Det finns antingen 3 G eller ICE.net som bara täcker skandinavien. Ska Du vara mycket i Europa så är det bara 3G som gäller. Då får inte USB-modemet vara operatörslåst om du vill köpa ett datakort i ett annat land. detta är en förutsättning för annars blir det riktigt dyrt att surfa. (Tänk på mobilsamtal utomlands).

Köper du en 15" så köp samtidigt också en väska att förvara datorn i.

Köp också en extern hårddisk som drivs med ström från USB-porten. De har idag blivit billigare... För eller senare händer något med datorn och har Du en back-up på dina viktigaste filer eller foto så slipper du besvikelsen över att allt är borta.

Priset på datorn anser jag följer kvalité och datorns kapacitet. Undantag finns säkert men man får oftast vad man betalar för. Kolla priset på Internet men kolla också vad den lokala handlaren tar. En femhundring extra och jag skulle gynna den lokala databutiken. Det är bekvämt att sätta sig i bilen och köra några km för att få problemet ur världen.

Utöver detta måste Du skaffa en bra brandvägg och virusprogram. Det finns bra gratisprogram...

Jag har fått en bra PDF-fil av en kompis med en jättebra marknadsöversikt. Tyvärr är den på över 7MB och går inte att bifoga. Klarar din E-post av att hämta hem 10 MB kan Du maila mig. (Mail hittar du i min profil).

Några rader från en amatör... Här finns i forumet de som kan detta mycket bättre.

Hälsningar
Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen