• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dator trix

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Sv: Dator trix

Alla gör som man själv vill och anser är det bästa, billigast och säkrast när det gäller datorer, diskar, batterier osv... Tekniken går så fort att man inte hinner anamma allt som "för dagen" är aktuellt, trots att man prenumererar & läser allt i media (nätet, tidningar osv.) så ögonen "glöder".
Jag har några tumregel som jag försöker följa och det är:
1) Ha bara programvara på datorn (sparar dyrbart utrymme, okänsligt för ev. krasch)
2) Data ska ligga på extern media/HD (vad för typ, det väljer man själv, jag har en kraftig HD än så länge. Man kan ha fler...)
3) Ha en extern backup så slipper du misstaget som jag gjorde (kostade mig 3-4 års unika foton, bl.a. barnbarnens uppväxt)
4) skydda elanslutning mot åska. Enkel fördelningsdosa med "semester"-brytare och ev. en jordfelsbrytare för hela bostaden.
5) skydda datorn mot virus (alla operativsystem är inte lika drabbade)

Det här med batterier blir jag inte klok på, den äldsta av mina gamla datorer (en bärbar) har varit strömansluten i 10 år och snurrar fortfarande. Batteriet är nog kass och skulle inte klara av många minuter utan el. Frugan har den till surfning & mejl eftersom den tar lite plats, so what, "Live long and prosper", som Mr Spock hade sagt!

Svårare än så här är det inte. Smådetaljer som man inte känner till, "slipar" man på nätet genom sökning/läsning i olika trådar (men det visste du väl redan)...

"Live long and prosper" (Källa: internet)

Bilagor

• Spock.jpg
    Spock.jpg
    50,7 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Dator trix

Ok, bara för att jag valde att avinstallera Security Essentials idag, antar jag. Kör numera med AVG på mina gamla xp-maskiner, men det spelar egentligen inte någon större roll. Xp ligger bara kvar som reserv om jag behöver komma åt några gamla filer eller applikationer i framtiden.
Har gått över till Linux (lubuntu) för de applikationer som jag fortfarande använder aktivt på de maskinerna - främst bankkontakter och liknande.
Ännu så länge tyx det inte vara några större problem med malware/virus i linuxmiljön, det kommer säkert så småningom. Den dagen den sorgen.

Toppen