• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dator Router

Roddan

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2025
Hej jag har mobilt bredband telia Huawei och Router Dovado i datorn har jag Windows xp. Och en nätverkskabel mellan enheterna. Allt fungerar utom att den inte kopplar upp till internet. På Media markt sa dom att jag skulle konfugiera. Men jag hittar ingenstans där jag kan skriva i eller tala om vilken internetleverantör jag har. Är det någon som kan förklara till en mindre vetande
så jag kan förstå. Om det finns någon dator expert som är hemma på det här.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Dator Router

Prova först att koppla upp stickan direkt från datorn.

Sätt stickan i datorn och låt den installera programmen.
När stickan har hittat ett nätverk så koppla upp

Funkar detta så ta ur stickan ur datorn och sätt den i Dovadon som då skall vara avstängd. Låt kabeln sitta kvar mellan Dovadon och datorn. Sätt på strömen på Dovadon.

Vänta 10 min. Därefter bör det fungera om det finns täckning till Telia.

Behöver du mer hjälp så ring 0451-555 55

Scaniaboy

HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025

Hej jag har mobilt bredband telia Huawei och Router Dovado i datorn har jag Windows xp. Och en nätverkskabel mellan enheterna. Allt fungerar utom att den inte kopplar upp till internet. På Media markt sa dom att jag skulle konfugiera. Men jag hittar ingenstans där jag kan skriva i eller tala om vilken internetleverantör jag har. Är det någon som kan förklara till en mindre vetande
så jag kan förstå. Om det finns någon dator expert som är hemma på det här.

Hej
Har själv en Dovado thin och den fick jag konfigurera med hjälp av min dator innan jag kom ut på Internet.
Jag fick en liten folder som vägledde mig genom installationen.
Kommer också ihåg att det var viktigt att man hade allt hopkopplat innan strömförsörjningen kopplades in.
När du försöker ansluta din dator med hjälp av nätverk nere i högra hörnan, kommer det upp en konfigurerationsruta på webbläsaren. ( off line) Fyll i och sen fungerade det utmärkt för mig.
Du kan också få hjälp här Dovado | Support

Hittade manualen och du ska göra så här:
Starta Dovadon.
Öppna din webbläsare och skriv in http://192.168.0.1 och tryck enter.
Nu kommer du till en sida som kräver lösenord. Skriv följande för att logga in.
Användarnamn: admin
Lösenord: password

Nu ska du komma till en, tror jag, åtta sidors konfiguration där operatör, lösen routernamn mm. kan ställas in och sparas.
Sen ska det förhoppningsvis fungera.

Lycka till

Bernt

Senast ändrad:

K & P Express

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2025

Jag har också en Huawei router. När datorn har kopplat upp mot routern behöver jag gå in i nätverksanslutningar och klicka på anslut. Nätverksanslutningarna ser man lägst ner på menyraden, tredje symbolen från höger. Så är det på min dator med Windows 7 som operativsystem.

Roddan

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2025

Jag har försökt med alla förslag jag har läst manualen. Det är Huawei modem som inte vill koppla upp.

Scaniaboy

HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025

Jag har försökt med alla förslag jag har läst manualen. Det är Huawei modem som inte vill koppla upp.

Vissa modem är inte kompatibla med vissa routrar. Kolla åter på Dovados hemsida vilka modem som går att köra på deras router.
Råkade ut för detta med annat fabrikat på routern.
Dovado | Support

Det framgår inte vilken Dovadomodell du har, men klicka på "modem" på supporten, och skrolla ner till 4G. Klicka på dubbelpilen och du får fram olika modem. Klicka igen på Huawei. Där hittar du modellbeteckningar som är kompatibla med routern.

Bernt

Senast ändrad:

linden

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2025

Har du lagt in pin koden som är till kortet?

Annars, gå in i routern och modem/modem settings och skriv in koden.

Roddan

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2025

Modemet Fungerar i Datorn. Det är när den kommer i routern det inte fungerar.
Jag har haft det tidigare med samma grejer orsak jag har Fabriksinställt datorn.

Senast ändrad:
G

Göran T625

Guest

Har också en Dovado. Du måste lägga in din operatörs APN-namn samt modemets lösenord så att routern vet vad den skall göra. Löser det sig inte så kan du ta med grejorna och komma förbi så löser vi problemet.......

//Göran

Roddan

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2025

Tack alla för visat intresse. Jag blev uppringd av teknik Lasse igår kväll.
Han hjälpte mig i bortåt en timme. Sen konstaterade vi att det inte var värt hålla på med routern mer för det är en äldre modell. Jag köper en ny så får vi se hur det går med den. Jag kanske återkommer i ämnet. Sist men inte minst jag blev överraskad när teknik Lasse ringde upp mig en fantastisk person. Enbart hans agerande talar för att va med i Husbilsklubben plus två damer som hjälpte mig med släktforskning. Nu får vi se fram mot en vår när vi kan slå upp våra husbilsdörrar och säja hej till varandra igen.
MVH Roddan

Senast ändrad:
Toppen