• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dator 12v

F

F.d. 55293

Guest
Hej!
Ser på Claes Ollsons att det finns någon form av omvandlare att sätta i 12v uttag eller cigarettändare, sen kan jag använda datorn på 220volt.
Har jag förstått detta rätt? Behöver man någon speciell styrka på denna omvandlare i så fall?
Mvh sunesson
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Dator 12v

Hej, Sunessons

Tror du menar en liten "dosa" som ansluts i cig. uttaget och omvandlar spänningen oftast uppåt till datorns ingång.
Dvs, du behöver inte gå via omvandling till 220 volt.
Det finns en hel del skrivet om detta tidigare i olika trådar.

De brukar finnas i två olika effektvarianter så kolla hur många watt din dator behöver.

Dosan kan ställas om till rätt spänning och med olika kontakter för att passa i din datoringång.

Kolla också så att du sätter in rätt polaritet - oftast plus på mittstiftet.

ds
 
F

F.d. 55293

Guest
Sv: Dator 12v

Tusen Tack
Jag är inte så bra på detta men du förstod vad jag menade.
Vill återigen tacka dej o alla för så mkt proffisiella råd
Mvh Sunesson
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Dator 12v

Läs vår vårt inlägg från Pia o Gunnar under rubrik Hur gör ni. Jag använder den enheten nu när jag svarar på din fråga MVH. Gunnar
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: Dator 12v

Hej

MW ComOn Switching Mode Power Supply Model MW2172
Heter den omvandlare som jag använder till datorn den är ställbar mellan 15 - 24 V Laptop vill ha 16 V och det medföljer olika anslutnings stift. Är inköpt på Ullared.
Har fungerat utmärkt
Nisse

 
Toppen