• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Datatrubbel

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Helt plötsligt när jag sitter och skriver ett mejl till en vän så känns det som att någon tog över min dator. Sidorna blev många så snabbt. Stängde av min hotmail så fort det gick. Muspekaren flimmrade helt hysteriskt. Jag fick ingen kontroll över den. Då öppnade jag world dokument. Skrev några bokstäver och då började det igen. 20 sidor minst flimmrade förbi i en hög hastighet. Paniken börjar komma. Jag är ju ingen proffs på detta med datorer och intrång, och all annan skit som förekommer. Visst har jag brandvägg och antivirusprogram som jag har blivit lärd att man ska ha.

Ja, brandväggen, den måste jag kolla. Hör och häpna, den var satt ur funktion. Det har inte jag gjort. Det är enbart jag som använder denna dator. Kan inte komma åt att aktivera brandväggen. Sidan kommer upp igen och igen och igen osv. Bara fladdrar förbi.

Mer panik. Återställningpunkt då? Försöker att med den vilt flimmrade muspekaren hitta rätt. Ja, det lyckades. Jaha, vad händer då? Sidan kommer upp igen och igen och igen o s v.
Jag kan inte ta kommandot över min egen dator. Vad har jag råkat ut för? Kan jag ha fått ett elakt virus? Har jag smittat någon? Paniken stiger. Ringer till en webbansvarig för att tala om mina farhågor. Får ett lugnande svar. Jag har inte fört någon elak smitta vidare. Så bra.

Men vad har hänt? Stänger av datorn med knappen och sätter på den efter en stund igen. Jo, den startar. Då börjar den att ge ett oljud ifrån sig som jag inte hört förr. Trycker snabbt av igen. Tänk om den skulle explodera? Vid närmare eftertanke så kan det nog inte hända. Jag trycker på knappen igen och låter den starta. Nä, samma sak igen. Och igen. Jag försöker tills ögonen klibbar ihop av trötthet att hitta felet. Ger upp.

Ja, denna dator är långsam och seg så min kära sambo började peppa mig till att köpa en ny dator. Ja, det hade jag ju egentligen tänkt, men ville vänta tills Windows Vista är ute. Men nu är mitt problem akut. Ger mig ut på Internet för att leta en bra dator. Har då läst Håkans rek. samt läst i PC tidningen om vad jag behöver. Dom rek. stämmer bra överens. Men då hittar jag en Lamborghini den är så läcker. För högt pris samt en massa funktioner som jag aldrig kommer att använda. Men tjusig är den. Fortsätter att leta. Det finns en uppsjö av bra datorer i denna prisklass 7000- 10000:-. Att hitta en som passar mig är inte svårt. Vi bestämmer oss för att åka in till stan och köpa en ny data till mig i morgon.

Envis? Hitta felet? Ja sådan är jag. På det igen på morgonen nästa dag. Måste bara prova en sak till. Ut med alla sladdar och sedan testa grej efter grej. Extern mus, tangentbord, hub osv. (Jag kommer inte så bra överens med tangentbordet och styrplattan.) Attan vad sladdar det finns här. Sätter sedan på maskinen. Inget oljud, den startar hur fint som helst och fungerar. Börjar sedan med att koppla in musen. Det gick bra fortsätter sedan med grej efter grej. Kommer till tangentbordet och då händer det igen. Där var felet. Bort med det och hämtade ett annat från stationära datorn och det fungerar. Så bra. Jag hittade felet men vem stängde min brandvägg? Har nu installerat ytterligare skydd. Tur att jag fick gjort det. För några timmar sedan försökte någon/något igen att ta kontrollen över min data, tji fick dom.

Så nu sitter jag här med min gamla sega dator och drömmer om en ny. Jag väntar som jag tänkte från början tills Vista kommer. Läste i PC tidningen om det och det verkar att vara otroligt bra.

Eva 9
 
Toppen