• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dataproblem

Svania

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
629
Kommun
Svanesund
HBK-Nr
15
Medlemskap
2024
Hej på er alla;) Jag har Dataproblem:confused: Håkan,Peder,Nisse eller någon?
Vet ni om Tele 2 3G Mobila Bredband skall fungera i en Dator med Trådlöst Nätverk?
Mitt bara kopplar ur efter en stund:(
Ps. Tack Nisse för att du tittade in i stugan:eek:
GOTT NYTT till er alla från Svania:p
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Dataproblem

Jag utgår från att du har ett 3G-modem som du sätter i uttaget för PC-card.
Det skall utan vidare fungera även om du har ett trådlöst nätverk.
Tappar du kontakten med 3G-nätet eller hänger sig datorn?
/Nisse
 

Svania

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
629
Kommun
Svanesund
HBK-Nr
15
Medlemskap
2024
Sv: Dataproblem

Jag pluggar in sladden i Datorns USB-port.
Jag tappar kontakten:confused:
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Dataproblem

Hej.
Har du kollat hur stark signal du har på 3G.
Om du kan så prova på GPRS,det går mycket saktare men det kanske inte kopplar ner.
Arne 13
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Dataproblem

Hej

Har du kollat så att du har mottagning med Tele 2 där du bor.
Fick du med ett litet simkort när du köpte grejerna så prova att ring med mobilen och kolla så att du har kontakt.
Jag använder själv Telia.

Ha de o gott hälsa frugan
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Dataproblem

En sak jag upptäckte när jag fick mitt Telia USB modem var att strömförsörjningen från en USB port inte räckte till när modemet behövde gå upp i full sändareffekt.
GSM o 3G anpassar ju sändareffekten efter förhållanden så eftersom Telia levererade 2 sladdar därav en med dubbla USB så använde jag den och då försvann mina problem.
Kanske samma med Tele2??
 

Svania

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
629
Kommun
Svanesund
HBK-Nr
15
Medlemskap
2024
Sv: Dataproblem

Det var snällt att ni tänker på mig :( Jag har prövat båda sladdarna med samma resultat :twitcy: Det fungerar så där :) Får se hur det fungerar i Husbilen på annan Ort:mcride: Bertil (Svania 15)
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Dataproblem

Hej igen!
Här är en annan variant:
Jag kör själv Telia och har ett kortmodem som man alltså stoppar in i datorn.
Till modemet följde en programvara som hanterade uppkopplingen och mätte uppkopplad tid osv.
Det var rackarns segt att koppla upp och jag upplevde det ganska ostabilt.
Ringde Telia support utan större förväntningar men till min förvåning fick jag en engagerad tjej i örat som tyckte att jag skulle göra följande:
Installera modemet direkt i XP och skita i programvaran. Detta krävde lite instruktioner som hon gav mig.
Nu minsann kopplar modemet upp med blixtens hastighet och jag har aldrig upplevt några oväntade nerkopplingar.
Hon sade också att man kunde ta sim-kortet ur modemet och sätta det i sin 3G-telefon vilket skulle ge betydligt bättre räckvidd. Nu är jag för gammal för 3G så det kan jag inte;)
Vet inte om Tele2 kan ge dig någon liknande hjälp men det kan ju vara värt ett försök.
Fungerar det dåligt hemma så lär det inte bli bättre när du är ute och åker.

Ha'de
Nisse
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Dataproblem

Hej!
Jag har skaffat mej Telias internet uppkoppling via kortmodem, 3G/GPRS. 89 kr mån. lör, sön, kvällar och helger
Tänkte se om det kunde ersätta mitt bredband som är uppkopplat via kabeltv. Men jag upplever telias 3G uppkoppling som instabil. Den kopplar inte ner men styrkan på signalen varierar mycket, från 0 till i bästa fall 300 kbs.
Det finns ett uttag för extra antenn på kort modemet. Kan de hjälpa månntro?
Jag får testa ett tag, fördelen är att man har internet ute i busken nu också så man kan hålla koll vad som sker inom klubben, mm.
Krister.
 
P

Pelle

Guest
Sv: Dataproblem

Hej,

Har själv kört med ett vodafone (telenor) 3G/GPRS kort under nått års tid och annvänt det runt om i europa.

Kort sagt riktig dynga de få gånger jag lyckats få kortet att köra på 3G är lätt räknade mestadels blir det GPRS segt men fungerar.

Pelle
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Dataproblem

Reser man i utlandet blir 3G väldigt dyrt, bättre att istället skaffa en trådlös uppkoppling. Det finns i dag många platser i Europa som man kan koppla upp sig på och dessa är helt gratis.

Efterhand som FON-systemet byggs ut blir det ännu bättre.
 
Toppen