• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dataproblem

Status
Stängd för vidare inlägg.

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Denna fråga har absolut inget med husbilsåkande att göra, men jag måste chansa.
läget är sådant, jag har bytt ytskikt i ”datarummet” ock kopplade bort dator, skärm och skrivare. När jag var klar med jobbet kopplade jag ihop allt igen, ingenting fungerade. Jag tog en bild på alla kablar innan jag kopplade bort dom och har kopplat alla kablar enligt den bilden. Vad f-n gör jag för fel Undrar en icke så data kunnig gubbe.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Denna fråga har absolut inget med husbilsåkande att göra, men jag måste chansa.
läget är sådant, jag har bytt ytskikt i ”datarummet” ock kopplade bort dator, skärm och skrivare. När jag var klar med jobbet kopplade jag ihop allt igen, ingenting fungerade. Jag tog en bild på alla kablar innan jag kopplade bort dom och har kopplat alla kablar enligt den bilden. Vad f-n gör jag för fel Undrar en icke så data kunnig gubbe.
Visa bilderna på före och efter.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Visa bilderna på före och efter.
Tyvärr tror jag inte att det är mitt problem, någon felkoppling är det inte.
jag misstänker att datorn inte bootar som den ska, eftersom knappen för av ock på lyser men inte dioden som visar att datorn arbetar och det flimrar ” no signals” på skärmen.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Tyvärr tror jag inte att det är mitt problem, någon felkoppling är det inte.
jag misstänker att datorn inte bootar som den ska, eftersom knappen för av ock på lyser men inte dioden som visar att datorn arbetar och det flimrar ” no signals” på skärmen.
Visst är det ditt problem..., i allra högsta rad! :) Antingen är datorn stendöd, eller har du ingen signal till skärmen. Om datorn inter hittar rätt disk eller disk är korrupt för bootning, berättar bios det på skärmen.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Om du inte hade stängt av datorn när du drog ut sladden från eluttaget kan återstarten blivit korrupt. Prova med att hålla startknappen ner till den slutar lysa. Därefter tryck på den igen för att starta datorn.
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Steg 1 Kan du komma in i bios ? Om inte koppla bort allt utom skärm och tangentbord och försök på nytt.
Om det fungerar försök att starta i felsäkert läge. (gäller Windowsdator )
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.260
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det kan inte vara så att batteriet på moderkortet har packat ihop? Då kan det bli en del konstigheter. Hur gammal är datorn (moderkortet)?

Skulle det var så så är det ganska lätt att byta men kan kräva en del demontering av olika kort samt återmontering av dessa efter batteribytet.

//Michael, medlem
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Om du inte hade stängt av datorn när du drog ut sladden från eluttaget kan återstarten blivit korrupt. Prova med att hålla startknappen ner till den slutar lysa. Därefter tryck på den igen för att starta datorn.

Datorn var avstängd när sladden drogs ur, men återstarten har verkligen blivit korrupt, som en politiker från ………
det här lilla tricket med startknappen funkade inte, skärmen är helt svart. Tack i alla fall, du får gärna komma med fler konkreta förslag
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Det kan inte vara så att batteriet på moderkortet har packat ihop? Då kan det bli en del konstigheter. Hur gammal är datorn (moderkortet)?

Skulle det var så så är det ganska lätt att byta men kan kräva en del demontering av olika kort samt återmontering av dessa efter batteribytet.

//Michael, medlem
Datorn är nog 15+ så garantin har gått ut. Kan man se åldern på skylten?
 

Bilagor

  • 65811D48-BF4A-4950-991D-0753050C1817.jpeg
    65811D48-BF4A-4950-991D-0753050C1817.jpeg
    2 MB · Visningar: 36

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
2014-06-26 står det som tillverkningsdatum.

Kan mycket väl vara så att batteriet på moderkortet är slut.

//Michael, medlem
Nu känns det som mina kunskaper i det här år ungefär som eventuellt batteriet, d.v.s slut.
Men jag måste ändå fråga om jag skulle lyckas få isär lådan, kan man se att det här är ett batteri och i så fall mäta och vilka värden ska det vara.
det kanske finns nån youtube film man kan kolla på.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Om det inte redan är försent att rädda informationen du har sparat i datorn så är mitt råd gör inget själv utan lämna in datorn för reparation till en erkänd dator verkstad.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Om det inte redan är försent att rädda informationen du har sparat i datorn så är mitt råd gör inget själv utan lämna in datorn för reparation till en erkänd dator verkstad.
Jo jag har nog funderat i dom banorna, men det känns så surt att bara för att datorn fick några veckors semester så ska det kosta en massa stålar för att den ska göra nytta igen.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nu känns det som mina kunskaper i det här år ungefär som eventuellt batteriet, d.v.s slut.
Men jag måste ändå fråga om jag skulle lyckas få isär lådan, kan man se att det här är ett batteri och i så fall mäta och vilka värden ska det vara.
det kanske finns nån youtube film man kan kolla på.
Det är inte svårt att öppna lådan. Beror lite på vilken modell du har, om det är en tower eller desktop. Men har du väl öppnat lådan ser du batteriet till bios direkt på moderbordet. Det är en knappcell som sitter precis som knappceller brukar, med ett litet kontaktbleck över. Du ser på knappcellen vilken sort det är. Köp en ny och sätt i. Stationära datorer är lite som att bygga lego! :)
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Idag fick jag besked från den dataexperter som har kollat på min dator. Svaret var att den har gjort sitt, går inte att starta.
Ett avslutat kapitel för min del. Jag kan i alla fall inte förstå varför datorn inte vill starta bara för att strömkabeln varit urkopplad i ett par veckor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen