• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Databas med ljudnivå för förare?

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Finns det någon en databas där man mätt bullernivån i olika hastigheter i husbilar?

Tror inte jag står ut mycket längre med vår helintegrerade Trend.
Upp till 70-80km/h är acceptabelt men över det är bullernivån olidlig.

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Databas kan jag inte tipsa om - Promobil anger ljudnivå vid 50 och 100 km/t i sina tester. Har du det inte skaffa Readly då kan du söka i gamla nummer.
Har halvintegrerad - fick ner ljudnivån med heltäckande matta, lådinlägg från IKEA till skåpen och alubutyl i dörrarna.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Finns det någon en databas där man mätt bullernivån i olika hastigheter i husbilar?
För att skapa en sådan krävs att man kör ett antal husbilar under identiska förhållanden på en och samma vägsträcka, samt att man däremellan kör referenskörningar på samma vägsträcka för att kontrollera att vägbanan förändrats så mycket att det påverkar mätresultaten.

Tror inte att ens de stora kontinentala husbilstesterna har resurser för att genomföra något dylikt.

Pålle

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det finns en hygglig ”databas” i Arlöv, utanför Malmö. Suveräna Champion Auto bestå av far och son. Leif och Marcus. Pappan, Leif, står för den mesta provkörningen efter service och/eller reparationer. Han har erfarenhet. Han tyckte att vår Hobby Premium, var en av de tystaste husbilar han kört, efter servicen i våras. Det vete fasen hur många tusen husbilar han provkört! =)

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Tror inte jag står ut mycket längre med vår helintegrerade Trend.
Upp till 70-80km/h är acceptabelt men över det är bullernivån olidlig.

En fråga har bullret ökat markant jämfört med när ni köpte husbilen?

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Databas kan jag inte tipsa om - Promobil anger ljudnivå vid 50 och 100 km/t i sina tester. Har du det inte skaffa Readly då kan du söka i gamla nummer.
Har halvintegrerad - fick ner ljudnivån med heltäckande matta, lådinlägg från IKEA till skåpen och alubutyl i dörrarna.
Har Readly. Ska söka tack.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Enkelt uttryckt kan man dela in orsaken till ljud vid färd i tre delar.

Vindbrus = i stort sett omöjligt att göra något åt, utom att sänka farten och undvika motvind.

Däckljud = enklast är att lägga på tystast möjliga däck på framaxeln, därefter isolera. Innerskärmar gör underverk om dessa går att montera
(det går fint på alkov och delintegrerade.)

Motor och växellådsljud = kan isoleras bort. Jag har haft framgång i min bil genom att fylla instrumentpanelen med gullfiber och lagt ut tunga 10mm gummimattor i hytten.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ansluter mig till det Michael skriver...med tilläggen... det är alltid bäst att försöka ljuddämpa så nära ljudkällan som möjligt.
Du kan också ha resonans i bilen som stör...
Sedan allmänt...detta är verkligen inget som är lätt att mäta o jämföra! Var ska man mäta? Vilka frekvenser är det som ska mätas...o vilka frekvenser är det som stör?
T ex vindbrus är ju högre frekvenser... ljud från t ex däck ligger i lägre frekvens. Hela problemet är lika komplicerat som frågeställningen om ljudet på årsmötet.
Ps den akustiska miljön inne i bilen påverkar också.... hårda ytor reflekterar mera...mjuka ytor dämpar... men mest bara högre frekvenser.
I en nyare husbil tror jag att rätt mycket är mjukt inuti? Parallella hårda ytor kan ge upphov till stående vågor i lägre frekvenser.
En stor hård vindruta ger ju också upphov till att ljud reflekteras.

Senast ändrad:

dickarne

HBK Medlem
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
15086
Medlemskap
2025
Intressant fråga. Vi har haft tre olika husbilar, två alkov och en helintregrerad. Alltid stört mig på ljudet. Verkar var mest från hjulhus. Är det någon som har bra tips hur man bullerreducerar integrerad husbil?

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Till sist är det svårt att sluta bry sig på oljud.
När man eliminerar ett som ger upphov till oljud upptäcker man ett annat.
Jag har precis upptäckt att soffan som är innanför gasskåpet förstärker vägljudet.
Dags att ljudisolera där.
Saxen i bestickslådan har fått en egen plats.:yes:
Man upptäcker ljud man aldrig har stört sig på innan.

Thomas Werner

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
Enkelt uttryckt kan man dela in orsaken till ljud vid färd i tre delar.

Vindbrus = i stort sett omöjligt att göra något åt, utom att sänka farten och undvika motvind.

Däckljud = enklast är att lägga på tystast möjliga däck på framaxeln, därefter isolera. Innerskärmar gör underverk om dessa går att montera
(det går fint på alkov och delintegrerade.)

Motor och växellådsljud = kan isoleras bort. Jag har haft framgång i min bil genom att fylla instrumentpanelen med gullfiber och lagt ut tunga 10mm gummimattor i hytten.
Jag kan verifiera att Bauhaus gummimatta på hyttgolvet gör en tydlig skillnad. Monterade min ifjol.

Toppen