• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Data kontra Gps

Yngve o Susanne

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
246
Medlemskap
2026
God fortsättning på Påsken!

Finns det någon som kan hjälpa mig med ett problem som gäller programmet Auto Route2007?
Jag har gjort en resväg i Auto Route2007 och skall lägga över den till gpsen (Garmin nuvi 660fm) men det fungerar inte, programmet hittar inte gpsen. Den letar efter en com-kontakt
Någon som har en idé om hur jag kan lösa det?

Må så gött.:confused::rolleyes::yes:

Sv: Data kontra Gps

Kan det vara så att GPS:en kommunicerar via en Com-port som inte motsvarar den port som AutoRoute är inställd på?
I AutoRoute:
Tools
GPS
Configure GPS Reciever
Scan
Prova där.

Problemet är att programet hittar bara apparat som användar com-port, men min Garmin fungerar med en USB-anslutning. Finns det någon annan möglihet.

Hej!

Jag måste alltid ha GPS mottagaren ansluten i min Laptop innan jag startar upp den. Annars hittar datorn den inte. Prova med det så kanske det funkar.

mvh - Åke

Yngve & Susanne,

Kan man inte koppla Garmin via Bluetooth i så fall är det mest förekommande COM porten 5 eller 8 ?

Hej!
En grej till som man kan kolla när dator och GPS inte kommunicerar är att inställningarna för överföring är rätt. I manualen till GPS finns säkert rekommenderade inställningar för datakommunikation av typ Baude-rate = Överföringshastighet, checksumma, m.m.
Om inte inställningarna i GPS och datorport är exakt lika så fungerar inte överföringen.

Lycka till!

Tillbaka
Toppen