• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Data kontra Gps

Yngve o Susanne

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
246
Medlemskap
2024
God fortsättning på Påsken!

Finns det någon som kan hjälpa mig med ett problem som gäller programmet Auto Route2007?
Jag har gjort en resväg i Auto Route2007 och skall lägga över den till gpsen (Garmin nuvi 660fm) men det fungerar inte, programmet hittar inte gpsen. Den letar efter en com-kontakt
Någon som har en idé om hur jag kan lösa det?

Må så gött.:confused::rolleyes::yes:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Data kontra Gps

Kan det vara så att GPS:en kommunicerar via en Com-port som inte motsvarar den port som AutoRoute är inställd på?
I AutoRoute:
Tools
GPS
Configure GPS Reciever
Scan
Prova där.
 

Yngve o Susanne

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
246
Medlemskap
2024
Sv: Data kontra Gps

Problemet är att programet hittar bara apparat som användar com-port, men min Garmin fungerar med en USB-anslutning. Finns det någon annan möglihet.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Data kontra Gps

Hej!

Jag måste alltid ha GPS mottagaren ansluten i min Laptop innan jag startar upp den. Annars hittar datorn den inte. Prova med det så kanske det funkar.

mvh - Åke
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Data kontra Gps

Yngve & Susanne,

Kan man inte koppla Garmin via Bluetooth i så fall är det mest förekommande COM porten 5 eller 8 ?
 

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Sv: Data kontra Gps

Hej!
En grej till som man kan kolla när dator och GPS inte kommunicerar är att inställningarna för överföring är rätt. I manualen till GPS finns säkert rekommenderade inställningar för datakommunikation av typ Baude-rate = Överföringshastighet, checksumma, m.m.
Om inte inställningarna i GPS och datorport är exakt lika så fungerar inte överföringen.

Lycka till!
 
Toppen