• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dashcam

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Funderar på att köpa vindrutekamera eller dashcam (om man ska vara internationell) önskar tips och erfarenheter från er som har detta, det finns ett stort antal att välja på.
 
F

Fd.47585

Guest
En lösning vore ju 3d-skriven eller papp "låda" runt kameran som är mattsvart inne. Skulle ju ta bort alla möjligheter till reflexer. Små hål i bakre under och överkant för att få ventilation för att hålla nere temperaturen.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
I senaste ProMobil nummer (mars) finns bra beskrivning av 5 dashcams som kostar mellan 80 och250€:
Apeman C860, Garmin 65W, Blaupunkt BP 2.5 FHD, Rollei Car DVR 318, Transcend 230 Plus
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Vad ska man med cam till? Dom få olyckor jag eller dom jag känner varit med om har försäkringsbolagen fixat fint, onödiga pengar, tycker jag nog
Man kan förundras av att folk överlever. Det är mycket mörkare än vad kameran visar. Kläderna har man valt i samma färg som omgivningen, och man går på fel sida av vägen.
 

Bilagor

  • Ute med hunden.mp4
    9,1 MB · Visningar: 157

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Eller som denna kvinna. Som ni ser så finns där en dubbelriktad cykelbana där en cyklist redan är. Men den jag har framför mig har valt att cykla på körbanan och helt plötsligt väljer att byta till cykelbanan utan att se sig om bakåt.
 

Bilagor

  • Vuxen kvinnlig cyklist.mp4
    8,7 MB · Visningar: 174

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Här är ett exempel på två fel. Här kör jag efter en svart bil utan ljusen tända där bak. Ser ni skylten i början på filmen så förstår ni fel två.
 

Bilagor

  • Svart bil.mp4
    13,2 MB · Visningar: 168

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Bilarnas belysning är kopplad på detta vis enligt lag för att spara energi,dvs. det lyser endast fram, sedan är det upp till föraren att tända när det är mörkt, många är inte medvetna om att det fungerar på detta vis tyvärr,saxar från Vi Bilägare:

I Sverige gäller fortfarande ”halvljuslagen” som infördes den 1 oktober 1977 och har sen dess bidragit till ökad trafiksäkerhet. Föreskriven belysning ska alltid vara tänd vid färd på väg. Halvljuset får ersättas av varsellyktor eller dimstrålkastare i dagsljus med god sikt. 35 år senare kom övriga Europa ikapp oss och insåg att belysning dagtid gör att fordon upptäcks tidigare. Obligatoriska varsellyktor införs för nya biltyper som EU-typgodkänns från våren 2011. Tyvärr tog man inte hänsyn till att inkopplade baklyktor är väsentliga för säkerheten. Skymningssensor och nederbördssensor för automatisk tändning av halvljus och baklyktor är inte ännu obligatoriska och vi människor glömmer så lätt. Det börjar bli allt vanligare att man i skymning, dimma eller tät nederbörd kommer ikapp bilar som är helt mörklagda baktill, och det är nya bilar som blivit EU-typgodkända med obligatoriska varsellyktor, utan inkopplade bakljus.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Vi har 3 bilar i familjen med DRL. Dagtid lyser bara fram, men står reglagen på AUTO så tänds bakljus när det skymmer eller torkarna går igång. Har sagt till flera personer att "låt automatiken sköta belysningen så riskerar ni inte köra utan baklyse". Men inte lätt att lära gamla hundar :(.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
En lärdom som jag fick till mig en dimmig dag var när jag körde med automatiken påslagen att är det ljust ute så luras automatiken att inte tända ljuset därmed så lyste bara DRL! Risk finns alltså även vid snörök på dagen! En ilsken medtrafikant blinkade hej vilt på mig efter han kört om mig! Tips! Kolla hur det fungerar på era bilar!
Rulla lungt!
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag kanske kan glädja några av er: EU har ändrat bestämmelserna vilket betyder att nya bilar även ska ha bakljuset tänt.
Edit: Tänt på dagen alltså....
Det kommer således att finnas bilar både med och utan bakljus (på dagen) framöver eftersom man inte behöver ändra de tidigare årsmodellerna med släckta bakljus
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
En lärdom som jag fick till mig en dimmig dag var när jag körde med automatiken påslagen att är det ljust ute så luras automatiken att inte tända ljuset därmed så lyste bara DRL! Risk finns alltså även vid snörök på dagen! En ilsken medtrafikant blinkade hej vilt på mig efter han kört om mig! Tips! Kolla hur det fungerar på era bilar!
Rulla lungt!

På våra personbilar (simpla Suzuki-bilar) finns det en grön lampa i centralinstrumentet som tänds när automatiken (eller vi själva) har tänt belysningen.

Om lampan inte tänds vid otjänlig väderlek (dimma, snörök etc.) använder vi sunt förnuft och tänder ljuset (inklusive baklyktor) manuellt. Är det riktigt dåligt väder, tänder vi även dimbakljuset.

Om vi skulle glömma att slå tillbaka till AUTO-läget när vi kliver ur bilen, ljuder en varningssummer.

Pålle
 
Toppen