• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Dashboard funktion

Glidare

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30609
Medlemskap
2024
Hej allihopa

Jag köpt en ny husbil Frankia I 620 DL och har problem operera dashboard på rätt sätt jag kan inte hitta instruktionsbok men jag har testad och provat mest knappar och jag vill vara säker att allting fungerar som den ska

IMG_7446.jpeg

Tack på förväg
 
Lösning
Jag hoppas trådstartaren inser att jag var lite ironisk vd gäller symboliken i husbilar, och, ja, även i många andra sammanhang.
Dels är symbolerna för knappars betydelse olika i olika bilar, dels är de svåra att förstå.
Lika dåligt som att en vägskylt med et ånglok från 1800 talet varnar för en järnvägskorsning, man kan ju tro att det är en museiejärnväg, bara....

Översta knappen till vänster lär visa batterispänning på dels startbatteri dels bodelsbatteri. Symbolen visar en helintegrerad husbil med batterie fram eller bak. förmodligen hr dennna knapp ett mittläge där ingen indikering fås. Mätaren kan vara lite klurig att tolka då de flesta idag läser av siffervisande mätare.

Knappen höger om mätaren visar färskvattentank resp...

Rosberg

HBK Medlem
Inlägg
121
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
8005
Medlemskap
2024
Hej allihopa

Jag köpt en ny husbil Frankia I 620 DL och har problem operera dashboard på rätt sätt jag kan inte hitta instruktionsbok men jag har testad och provat mest knappar och jag vill vara säker att allting fungerar som den ska

Visa bilaga 229963

Tack på förväg
Kola om det finns med här
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
På bilden ser vi en manöverpanel med klara tydliga symboler som glasklart och otvetydigt visar vad varje knapp har för funktion.
Så vad är problemet?

Går det inte att få tag på en bruksanvisning så gör en själv.
Börja med att anteckna vad som händer med resp knapp, för att efterhand skapa en användbar handbok.

Roysan
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag hoppas trådstartaren inser att jag var lite ironisk vd gäller symboliken i husbilar, och, ja, även i många andra sammanhang.
Dels är symbolerna för knappars betydelse olika i olika bilar, dels är de svåra att förstå.
Lika dåligt som att en vägskylt med et ånglok från 1800 talet varnar för en järnvägskorsning, man kan ju tro att det är en museiejärnväg, bara....

Översta knappen till vänster lär visa batterispänning på dels startbatteri dels bodelsbatteri. Symbolen visar en helintegrerad husbil med batterie fram eller bak. förmodligen hr dennna knapp ett mittläge där ingen indikering fås. Mätaren kan vara lite klurig att tolka då de flesta idag läser av siffervisande mätare.

Knappen höger om mätaren visar färskvattentank resp gråvattentank, den senare nedåt har ett utlopp undertill.....
LED under batterimätaromkopplaren märkt "alarm" är nog inte ett tjuvlarm, flygvarning, eller hesa Fredrik, utan lyser när batterispänningen är för låg, och kan då skada batteriet, förmodligen mäter den enbart bodelbatteriet. Vanligen skall man veta vid vilken spänning, det kanske man får reda på i bruxen.

Andra raden vänster, knappen med grön LED. Kan man tolka som huvudbrytare. Ofta bryter den bara vissa funktioner, varvid man måste inse att vissa förburkare står på ändå, såsom frostskydd radio etc. Här krävs bruxen.

Andra knappen med ett batteri och en diodsymbol, ja här krävs att husbilägaren kan elektroniksymboler. Gissningsvis har den med batteriladdning att göra....

Gul LED i mitten visar att 230 V landström är anlustet, bra att veta då det kan finns jordfelsbrytare och eller dvrgbrytare som kan ha löst ut dvs lyser inte gul LED så har man inte elström även om sladden är i.

Nedersta raden verkar vara automtsäkringar, de snäpper ut om säkringen löse ut och LED lyser för utlöst säkring.
Första säkringen med snöstjärnor, kanske vintersäkring och frostskydd av vattentank? eller betyder den kylskåp???
1 och 2, ser med god vilja ut som glödlampor med E27 sockel, något som knappast förekommer i husbilar, underligt? eller är det fiskskålar?

I och II plötsligt romerska siffror, var i hel---- ete?

En vattenkran, de behöver väl inte avsäkras?
Med god volja kan de betyda vattenpump....

TRUMAN då?
5 lägen med olika temp, hmm,
Och vredet graderat 1- 9 varannan siffra, vore nog bra med en bruksanvisning här.

Ja det är symboliken och dess synnerligen dåliga utförande, som är ju är totalt värdelöst, vad är det för fel på ren text?
I min HB finns en knapp med en symbol som med god vilja kan likna en gårdspump, en sån där grön sak med hävarm man pumpar på så kommer vatten till slut i en hink.
Vem har idag sett en gårdspump och vet vad det är?

Kräv att få en handbok till bilen.

Det första som försvinner är handboken, bruksanvisningen etc till våra saker.
Gäller bilr TV, dator, mobil laddare, borrmaskin, gräsklippare ....väckarklocka.

Roysan
 
Senast ändrad:
Lösning

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ja så har jag oxo gjort, higwayman.
gör man något själv blir det riktigt gjort och med en sådan pärm i bilen blir det lättare att sälja bilen, nån gång, och få en mer nöjd köpare som inte ringer och frågar hela tiden.
Pärmen bör även innehåll bilder på alla systemens typskyltar, kylen pannan etc.
Däckstryck, oljebytesintervaller.
Gjorda saker på bilen etc.

Roysan
 
Senast ändrad:

Glidare

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30609
Medlemskap
2024
På bilden ser vi en manöverpanel med klara tydliga symboler som glasklart och otvetydigt visar vad varje knapp har för funktion.
Så vad är problemet?

Går det inte att få tag på en bruksanvisning så gör en själv.
Börja med att anteckna vad som händer med resp knapp, för att efterhand skapa en användbar handbok.

Roysan
Det är precis hur har jag gjort att förstår mest av knapparnas funktion men just vissa av de knappar jag har problem att förstår…

Mvh
 

Glidare

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30609
Medlemskap
2024
Jag hoppas trådstartaren inser att jag var lite ironisk vd gäller symboliken i husbilar, och, ja, även i många andra sammanhang.
Dels är symbolerna för knappars betydelse olika i olika bilar, dels är de svåra att förstå.
Lika dåligt som att en vägskylt med et ånglok från 1800 talet varnar för en järnvägskorsning, man kan ju tro att det är en museiejärnväg, bara....

Översta knappen till vänster lär visa batterispänning på dels startbatteri dels bodelsbatteri. Symbolen visar en helintegrerad husbil med batterie fram eller bak. förmodligen hr dennna knapp ett mittläge där ingen indikering fås. Mätaren kan vara lite klurig att tolka då de flesta idag läser av siffervisande mätare.

Knappen höger om mätaren visar färskvattentank resp gråvattentank, den senare nedåt har ett utlopp undertill.....
LED under batterimätaromkopplaren märkt "alarm" är nog inte ett tjuvlarm, flygvarning, eller hesa Fredrik, utan lyser när batterispänningen är för låg, och kan då skada batteriet, förmodligen mäter den enbart bodelbatteriet. Vanligen skall man veta vid vilken spänning, det kanske man får reda på i bruxen.

Andra raden vänster, knappen med grön LED. Kan man tolka som huvudbrytare. Ofta bryter den bara vissa funktioner, varvid man måste inse att vissa förburkare står på ändå, såsom frostskydd radio etc. Här krävs bruxen.

Andra knappen med ett batteri och en diodsymbol, ja här krävs att husbilägaren kan elektroniksymboler. Gissningsvis har den med batteriladdning att göra....

Gul LED i mitten visar att 230 V landström är anlustet, bra att veta då det kan finns jordfelsbrytare och eller dvrgbrytare som kan ha löst ut dvs lyser inte gul LED så har man inte elström även om sladden är i.

Nedersta raden verkar vara automtsäkringar, de snäpper ut om säkringen löse ut och LED lyser för utlöst säkring.
Första säkringen med snöstjärnor, kanske vintersäkring och frostskydd av vattentank? eller betyder den kylskåp???
1 och 2, ser med god vilja ut som glödlampor med E27 sockel, något som knappast förekommer i husbilar, underligt? eller är det fiskskålar?

I och II plötsligt romerska siffror, var i hel---- ete?

En vattenkran, de behöver väl inte avsäkras?
Med god volja kan de betyda vattenpump....

TRUMAN då?
5 lägen med olika temp, hmm,
Och vredet graderat 1- 9 varannan siffra, vore nog bra med en bruksanvisning här.

Ja det är symboliken och dess synnerligen dåliga utförande, som är ju är totalt värdelöst, vad är det för fel på ren text?
I min HB finns en knapp med en symbol som med god vilja kan likna en gårdspump, en sån där grön sak med hävarm man pumpar på så kommer vatten till slut i en hink.
Vem har idag sett en gårdspump och vet vad det är?

Kräv att få en handbok till bilen.

Det första som försvinner är handboken, bruksanvisningen etc till våra saker.
Gäller bilr TV, dator, mobil laddare, borrmaskin, gräsklippare ....väckarklocka.

Roysan
Tack
 

Glidare

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30609
Medlemskap
2024
Tack för förklaring och väldig informative inlägg

Jag Har provat olika metoder jag fick tag på nästan allt förutom de knappar visar på bilden

Allt annat är ju precis hur har du förklarat

IMG_7446.jpeg
Mvh
 
Senast ändrad:

roker

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej, Längst ner till vänster, bryter väl strömen till kylskåpet , gissar jag, de andra 1 och 2 kan vara till för egna inställningar av tex, bodelsljuset. mvh. Rolf
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.726
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Tack för förklaring och väldig informative inlägg

Jag Har provat olika metoder jag fick tag på nästan allt förutom de knappar visar på bilden

Allt annat är ju precis hur har du förklarat

Visa bilaga 229990
Mvh
l och II är nog s.k. AUX dvs externa inkopplingar
( extra tillbehör) kan vara vad som helst tex. Golvvärme , värme till gråvattentank . mm.
Det är inte säkert någonting är inkopplade där.
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
l och II är nog s.k. AUX dvs externa inkopplingar
( extra tillbehör) kan vara vad som helst tex. Golvvärme , värme till gråvattentank . mm.
Det är inte säkert någonting är inkopplade där.
Så kan det vara, men det kan även vara så att Du kan styra ljusintensiteten med dessa knappar sedan Du valt 1 eller 2. I min Knaus kan jag hålla in strömbrytaren så minskar ljusflödet, Prova.
 
Toppen