• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Verkar va samma sort som jag använder. Ger bra videor, men kan ha lite för skarpa kontraster vid ljus himmel.
Bara ett aber: det går åt många SD-minne under semestern.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Jag tömmer den till en extern,hårddisk inför varje resa till nytt ställe och lagrar på så sätt etapper mellan varje nytt resmål..
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Tror faktiskt på att synlig kamera i framrutan har ett preventivt syfte mot tex. vägpirater eller andra som vill en illa.
Hände mig nyligen i Dalarna, där några män gick runt Husbilen medan jag var i en butik och handlade. Kunde tydligt se att de " hajade " till när de såg kameran. Stod i en gång och följde deras utforskning.
De drog sedan i väg i två olika bilar, av tyskt märke.

Bernt
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Får man ha kameraövervakning på allmän plats utan tillstånd?
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Får man ha kameraövervakning på allmän plats utan tillstånd?

Inte om kameran är fast installerad på en fastighet och den täcker ett område dit allmänheten har tillträde.
Bilen är ingen fast installation och Dash cam kameran är som vilken annan kamera eller video kamera som helst = inget förbud.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Kameran i bilen skall vara monterad sá att den endast fungerar under körning, den fár inte kopplas sá att den spelar in när fordonet stár utan tändning och utan förare. Stár bilen parkerad fár den inte spela in.
Inspelningar fár inte anvándas i annat syfte än som en bevisbörda.

Gäller nu i hela Europa.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

...
 
Senast ändrad:

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Vet inte om man har någon användning av det. Har haft körkort i 46 år kan inte påminna mig om man vid något tlllfälle skulle viljat ha på filmm. Kanske kommer. Om man ska börja filma ska detta fungera per automatik. Ska man pella varje gång så slutar man snart att göra detta.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Vet inte om man har någon användning av det. Har haft körkort i 46 år kan inte påminna mig om man vid något tlllfälle skulle viljat ha på filmm. Kanske kommer. Om man ska börja filma ska detta fungera per automatik. Ska man pella varje gång så slutar man snart att göra detta.

Dom flesta Dash kameror kan anslutas till bilens cigg.uttag 12 volt och startar automatiskt när tändningen slås på (= spänning till cigg. uttaget). Kameran stoppar ca 20 - 30 sekunder efter att tändningen slagits av (= batteri i kamera för denna tid.)
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Vet inte om man har någon användning av det. Har haft körkort i 46 år kan inte påminna mig om man vid något tlllfälle skulle viljat ha på filmm. Kanske kommer. Om man ska börja filma ska detta fungera per automatik. Ska man pella varje gång så slutar man snart att göra detta.
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Tanken känns ju bra men....

Är det någon, över hund taget som vet om något fall i detta landet då en dylik kameras inspelning kommit till nytta i något avseende typ försäkringsärende eller rättegång och då varit avgörande för att bevisa kamerainnehavarns "oskuld" ??
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Jag har min dashcam monterad i husbilen och idag på hemväg från Norge blev jag omkörd på insidan från en påfart till E6. Det var en hårsmån från att bildmaterialet hade kunnat komma till användning.

Jag har inte tittat på inspelningen ännu men minns att min fru svor högt i vanlig ordning så det hade nog varit bäst att ligga lågt.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Strax utanför Köpenhamn hade en äldre dam stannat på vägrenen för motorvägen.
Plötsligt kör hon rätt ut framför HBn utan att blinka. Jag fick tvärbromsa men som tur var missade jag hennes bakända med någon metet. Det var fullt i ytterfilen så ingen chans att väja..
Incidenten är fångad av dashkameran.
Jag funderar starkt på att skicka filen till polisen i Danmark.
Livsfarligt beteende.
:mad::mad:
 
F

F.d. 9043

Guest
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Jag började med att ladda batteriet. Det gick inget bra så jag började söka på nätet och där förklarade fabrikanten att det inte går att ladda från datorns USB uttag. Man ska använda den med skickade billaddaren. Det fungerade inte heller och jag kunde heller inte använda kameran via billaddare. Den slog hela tiden ifrån pga brist på el.
Du skriver CS9000. Er det GS9000 du har? Hvis det er GS9000 og den ikke er en fake GS9000 så er det en USB kontakt i sugekoppfestet og det er den du skal bruke for lading og drift. USB kontakten på bilkameraet er kun for kommunikasjon med PC.

Placerade kameran med sugproppen på vindrutan. Efter att den släppt och ramlat ner tre ggr gav jag upp.
Ja, det er et problem med sugekoppfester. Når det er lave temperaturer vinterstid er det ikke sikkert du får festet kameraet i det hele tatt. Det er ikke uten grunn high-end bilkameraer leveres med limfeste og eventuell sugekoppfeste i tillegg.
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Placerade kameran med sugproppen på vindrutan. Efter att den släppt och ramlat ner tre ggr gav jag upp.

Anders

Ta lite saliv på fingrarna och stryk på sugkoppen och tryck sedan fast och vrid fästet.
Använder även salivtricket på sugkopparna för invändiga solskyddsmattan.

//Eric
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

GB beror på vilken upplösning du har ställt in.
Jag har HD 1080 Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -

och efter en normal dags körning så ca 20Gb.
Jag tömmer den varje kväll och lägger på en USB hårddisk
WD Elements Portable 3.0 1TB - Portabel hårddisk på 1000GB och USB 3.0!

309.jpg
 
Senast ändrad:

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Dash cam kamera mot försäkrings scam och rånförsök?

Tråden manar till eftertanke. Har faktiskt en Sony actioncam som jag använder ibland, men efter ett tag tröttnar man eftersom aldrig något händer...

Men den är inte optimal, eftersom minneskortet måste formateras efter 4 tim.

Förmodligen kommer en snabb utveckling att ske med tanke på hur det ser ut i samhället.

Egentligen skulle backkameran spela in också.

/marunga
 
Toppen