• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dash / Action camera

AndersoKarin

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
3019
Medlemskap
2025
Hej!
Har läst tidigare inlägg angående sk. Dach camera eller Action camera, men känner mig lite osäker på vad som är viktigaste att tänka på, pixlar, vidvinklar, objektiv mm. Ni som har köpt och använt er Camera kan ni ge några goda råd inför inköpet. Jag har tänkt mig i första hand att använda mig av den för att kunna filma vackra vyer istället för att bara ta kort som jag gör idag.

Ha det bäst Anders!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dash / Action camera

En dashkamera är i första hand till för att registrera händelseförloppet vid ev. trafikolyckor, inte för att ta vackra vyer. med. Kameran sparar videocklipp på minneskortet och skriver över de äldsta klippen när minnet är fullt. På så vis finns alltid det senaste inspelade klippen sparade. Kameror finns i prisläge från några hundralappar upp till flera tusen.

Vill man ta vackra vyer passar en actionkamera typ GoPro bättre med bättre upplösning och kvalitet där kan ta ta video, stillbild och timelapse. Man behöver flera minneskort eftersom kameran inte skriver över de tidigast inspelade klippen när minnet blir fullt. En GoProkamera kan ta videoklipp med upplösning upp till 4K vilket gör att man kan plocka skarpa stillbilder ur videosekvenser.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Dach / Action camera

En annan sak att tänka på är att det är "jätteenkelt" att göra hyfsade bildspel, men att göra video kräver betydligt mera tålamod och envishet.

Har själv både bildspel och videor, men det är bara bildspelen jag vågar visa för andra.:)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Dach / Action camera

På flere måder har du ret Decker.
Men det er ikke så svært at redigere.
Jeg har uploadet mange videoer til YouTube som ikke er redigeret.
To små videosnutter' med action kamera.
Jeg foretrækker selvfølgelig det bedste af mit video kameraudstyr, men startede med et enkelt kompaktkamera hvor videoerne er blevet set mere end 2000 gange.

Jeg har set mange sjove video optagelser med dyr, optaget af midelmådige smartphones.
Mere end 100.000 fremvisninger.

Dash camera har jeg også prøvet med smartphone.

Kvaliteten af kameraet bestemmer ikke om videon ses meget, men gentagne mange gange med dårlig kvalitet fører til fravælgelse.
Min åsikt.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Dach / Action camera

Hej!
Har läst tidigare inlägg angående sk. Dach camera eller Action camera, men känner mig lite osäker på vad som är viktigaste att tänka på, pixlar, vidvinklar, objektiv mm. Ni som har köpt och använt er Camera kan ni ge några goda råd inför inköpet. Jag har tänkt mig i första hand att använda mig av den för att kunna filma vackra vyer istället för att bara ta kort som jag gör idag.

Ha det bäst Anders!

Anders, jeg vil anbefale dig et rigtigt videokamera med de finesser som er forskellen til et DSLR eller kompaktkamera.

Videokameraer er primært for video sekundært for fotografi.
Fotokamera er primært for foto sekundært for video.

Der er mange finesser til forskel.

Måske vil jeg gennemgå nogle af video finesserne i anden tråd senere.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dach / Action camera

De fleste kompakt kamera har begrensning på hvor lange opptak en kan gjøre, for kontinurlig opptak så er et riktig videokamera eller et action kamera et mye bedre valg. Har selv fundert litt på bruk av et nettverkskamera og en liten nas-server i bilen - men hvilket kamera?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Dach / Action camera

Om det er videosnutter som denne i Facebook,
der er optaget med et almindeligt kompaktkamera, så er det let at begynde med.
I et kompakt kamera har du også optisk zoom.
Digitalt zoom fra selv et 42 Mpixel camera (Nokia) svarer til kun 4,3 x zoom i HD.

https://www.facebook.com/video.php?v=394402514044766

Videon er i alm. HD og 28 MegaByte og med Windows MovieMaker (standard i Windows) konveteres videon t.ex. Facebook format på kun 7 MB.
Uploades som et foto - ganske enkelt.

Min første YouTube video med lidt landskab, før jeg begyndte at redigere.
Rent spontant - även ljud är original (inte påtalt av YT)
[youtube]wP9Bq1x-X94[/youtube]


I min åsikt:
Det væsentlige ved at optage foto eller video og derefter offentlig gøre - er at det bliver set og gerne reflekteret.
Såvel som tale eller skrift bliver hørt eller læst og reflekteret.
 
Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Dach / Action camera

Anders, jag tänker så här, ska du spara vackra filmer i god kvalitet så är det en action-kamera monterad utvändigt som gäller, t.ex. Go-pro som Knarrevik tipsar om.

En dash cam däremot monteras på insidan av vindrutan, med spänning vid tändningen påslagen, den glömmer man oftast bort, men när något speciellt fastnat kan man spara den filen på minnet, som annars skriver över de äldsta filerna kontirnuerligt.

Jag har denna hd dash cam som även har inbyggd gps, samt kan kopplas lös och filma i 5-10min på det inbyggda batteriet.

https://joovuu.com/gb/home/106-mini-0803.html

Mini 0803 - (Probably) The Best Mini Dashcam in the world - YouTube
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Dach / Action camera

............. vad som är viktigaste att tänka på, pixlar, vidvinklar, objektiv mm. ............... att kunna filma vackra vyer istället för att bara ta kort som jag gör idag................

Anders, kan du berätta eller bygga ut lite om vad du menar med att kunna filma vackra vyer.
Vad tycker du med vakra vyer ?
Är det panorama ?
Med zoom ?
Handhållen eller?
Riktig och naturlig återgivning eller förvrängd bilder med färger och objekt ? (konst ?)
Prisläge ?

Smaken är inte att diskutera
- om du vill ha en hot-dogs med rödkål - du får det utan smak undervisning'.
:D
 
Senast redigerad av en moderator:

AndersoKarin

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
3019
Medlemskap
2025
Sv: Dach / Action camera

Hej Bredo!
Tanken var en placering i bilen för att kunna återskapa upplevelser från våra resor ute i Europa på ett som du säger "riktigt och naturligt återgivning".
Prisläget har jag upptäckt att det finns allt från 600:- till 10.000:- och det är där som jag började bli osäker när jag ställde frågan "Vad skall man tänka på, vad är viktigast för att inte bli allt för besviken".
Man ska kanske börja med en billigare och lära sig tekniken och inte köpa på sig något som man inte använder full ut?

Anders
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Dach / Action camera

Som du skriver Anders, sådan har jeg også begyndt.
Først det kompakta foto kamera, dernæst videokamera ca. 1200,- med lite skoj' :) 3Dimensionell, og nu et videokamera till ca. 5000,-.
Udviklingen går smabbt og et videokamera till 5.000,- kan det samme som et 3 år gammal videokamera kostade 12.000,-.
Nu i liten storlek og vikt.

Et tip hvis du vill spela in en massa filmer så köp mindst 32 GB SDxc minneskart till ca. 100,- dkr Aldi, eller 64GB SDxc ~380,- på elektronik bolagen.
Akta om minneskatan är micro eller mini med adaptor.
Har du en bärbar dator med hårddiskutrymme, kan du enkelt få överföra 20 GB per. dag.
Min högsta 48GB per dag i full HD - bra kvalitet i 7 timmar.
Mycket irriterande om kamerans minne tar slut precis när du vil köra i en av de stora sevärdheterna. :(

Om du vill se lite mer om tekniken - titta in i
http://www.husbilsklubben.se/forums/t79130/
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Dach / Action camera

Har funderat lite på lagligheten på kameran. De lärde tvistar ju om detta. Enligt uppgift har redan försäkringsbolagen använt dessa bilder för att bedöma ansvarsfrågan vid olyckor.
Om det nu visar sig att dessa är olagliga, kommer försäkringsbolagen att hamna i en väldigt konstig situation. Då har de använt sig av olagliga uppgifter och måste naturligtvis göra om bedömningen utan dessa bilder. Då kanske ansvarsfrågan vänder helt.
Har själv en kamera och är väldigt villrådig.
:swoon:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dach / Action camera

Det snakkes om påbud om fast monterte slike kamera i nye biler - først i USA. Endel biler har dette utstyret fra fabrikk allerede - Subaru har på endel modeller 2 kamera som brukes som en del av cruisecontroll, men som og kan lagre opptak.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Dach / Action camera

Et video kamera i min husbil dokumenterede forsikrings tagernes ansvar.
Til det tyske politi viste jeg fra min løse video-kamera skærm,
at jeg befandt mig i en overhaling da jeg blev påkørt bagfra.

Videoen viste også at der kørte 5 - 6 biler foran
og at kameraet i husbilen pludselig blev kraftig påvirket af påkørslen bagfra.
Stedet var ikke at være i tvivl om.
Det tyske politi sagde OK, men da der ikke var tale om personskade
er det ikke for politiet at afgøre skylden.
Video-film fra bil er ikke godkendt dokumentation i Tyskland.

Min forsikring vidste ikke om mine billeder (del af video) kunne bruges som argument over for modparten.
Så gik' jeg til min motor-organisation FDM
og den juridiske afdeling markerede tydeligt over for forsikringen
som der synes at være god dokumentation for
at det ikke var mig der var årsag til uheldet.

Så blev forsikringen belært og jeg har ikke betalt selvrisiko.

PS. min selvrisiko er den samme som prisen på min video kamera ~4500,- kr
 
Senast redigerad av en moderator:

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.241
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Toppen