• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dantax TV

F

F.d. 774

Guest
Funderar på en 16" Dantax TV (med inbyggd digitalbox o DVD) som Elgiganten säljer.
Går att köra på 12V. Pris 2795:-
Någon som har erfarenhet av detta märke?
mvh
Lasse
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Dantax TV

Hej
Har en 15" med inbyggd digitalbox -08 och 12 v.
Köpte den framföraltt för dess låga effektförbr. endast 21 watt.
Att den sedan också är tunn och väger lite är bonus.
Bilden hyfsat bra och ljudet kunde vara bättre.

Mvh

Jojje
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Dantax TV

Inbyggd DVD gör Tvn tyngre , tänk på detta. Titta även på förbrukningen om du skall använda TVn när du är utan vanlig EL!!!!
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Dantax TV

Hej.
Vi har en Dantax 15" för 12 v med inbyggd digitalbox utan DVD också från Elgiganten. Den har fungerat bra.
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 774

Guest
Sv: Dantax TV

Tack för svar! Ja, ni har nog rätt att man bör ta en som tar mindre ström o även är lättare. Vi står oftast på platser utan el o då är det ju viktigt att ha strömsnåla grejer.
Jag har nu kollat specen på denna modell och den drar 60 w och väger 3,9 kg.
Ska nu börja kolla efter den där 15", utan dvd som ju drar betydligt mindre ström och är lättare. Hittar dock inte den hos några av de vanliga affärerna - någon som vet var den finns? (obs ska ha inbyggd digitalbox och 12 V-ingång!) Vore också bra att veta något om det fungerar att titta även lite snett nerifrån, för vår kommer att sitta rätt högt. Vår gamla tjock-tv var det ju inga problem med men LCD-skärmar brukar ju vara känsliga för sånt. Men det gäller kanske oavsett fabrikat?

mvh
Lasse
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Dantax TV

Jeg har en Dantax 19". Er fornøyd med den. Jeg valgte 19" for da kan jeg få inn formatet 16:4, det går ikke på de mindre modellene.
 
F

F.d. 774

Guest
Sv: Dantax TV

Verkar tyvärr som att dom inte längre gör den där 15" med digbox o utan dvd.
Jag kan i alla fall inte hitta den varken hos Dantax el Elgiganten etc. Skulle vara om någon affär ligger kvar med någon gammal i lager -men då får man väl leta runt själv?
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Dantax TV

Kan möjligen vara så att den är kvar på någon hylla, men inte så lätt att finna var! Köpte vår i maj 2007.
Roadglider
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Dantax TV

Anderssons TV-apparater var ju på tapeten tidigare angående problem med att ansluta dom till Oyster parabol. Har själv provat 2 st och det går inte. Bild- och ljudstörningar. LTC går utmärkt.

Prövade idag Dantax 22" från Elgiganten. Såg tyvärr ut att vara gjord på samma ställe som Dantax så inte heller denna fungerade. Får gå på något dyrare märke kanske...

Anders
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Dantax TV

Ytterligare i ämnet. Börjar få lite problem. Finns ju inga LED-22" idag som har 12v och DVD/CI-interface, vilka inte är tillverkade på samma fabriks som Andersson...:confused:

Anders
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Dantax TV

Ja, om jag kommer ihåg rätt såg både Grundig, Finlux, Philips, Dantax och Andersson ut att vara gjorda på samma fabrik. Pratade med JR Larmcenter idag och dom menar att de flesta apparater har problem mot Oyster om man inte går via HDMI. Tydligen bör man montera galvaniska filter på både ljud och videosignal om man har störningar på båda, JR kunde bara leverera till ljud just nu, vilketäven Kjell o Co kan. Har inte hittat filter till video ännu.

Anders
 
J

Jarn

Guest
Sv: Dantax TV

Det var ju synd att det är så.
Tyckte annars den vore perfekt iom att det finns DVB-T2 och S och C.
Då behöver man ju ingen extern box för satellit mottagning om jag fattat det rätt.
Bra också med inspelning på USB sticka och att man slipper DVD spelaren.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Dantax TV

Nja, Oyster har ju normal sin egen satellitmottagare så i det fallet spelar ju inte det någon roll. Och DVD-spelare vill inte jag vara utan. Majoriteten av TV-apparaterna som har PRV inspelning på USB bandar krypterat så du kan bara se i samma TV. Bara min gamla trotjänare LTC verkar banda okrypterat.

Har köpt lite prylar på Kjell o Co ikväll så jag skall prova imorgon och se om jag kan fixa Anderssons-klanens tv-apparater.

Anders
 
Toppen