• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Danita 3000

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Hej
Jag har en Danita 3000, någon som vet hur man ställer in band 11 kanal 6 på den?
Hittar inget i manualen.
MVH KEJO20
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Danita 3000

Detta är en 27 MHz kommunikationsradio.
Den har ingen bandväljare utan endast de 40 kanaler, (dvs frekvenser) som är tillåtna att använda.

27 MHz apparater har heller ej något selektivsystem, av typen subton som finns på PMR etc.
Subton kan kallas "subkanal" och en massa andra fantasinamn, påhittade av olika tillverkare.. detta för att få folk att tro att det finns fler "kanaler" än det egentligen finns, samt få folk att tro att ett visst fabrikat är exklusivt på något vis.

För din komradio gäller att välja AM eller FM och den kanal du vill sända och lyssna på. ställ sedan brusspärren manuellt tills bruset slutar.

Vanligast numera är FM.

För att testa och lära dig mer behöver du en motstation.

De
Roy
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Danita 3000

Hej
OK då förstår jag lite mer, vi i klubben har ju sagt att vi finns på 11/6 så om jag ställer den på 6 så är jag väl rätt?
På mina bärbara står det 11/6.
MVH KEJO
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Danita 3000

Kejo.
Den komradion du har fungerar inte ihop med PMR som dom flesta har i husbilsklubben.
Arne.
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Danita 3000

Ohh shit, man lär sig något varje dag, men den får väl sitta kvar i bilen ändå.
Tack alla för info.
MVH KEJO
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Danita 3000

Vill du prata med grannarna utan att lämna husbilen är PMR alldeles förträffligt.
Även om man åker i kolonn är det OK om man inte har allt för långt mellan fordonen. Med en 27 Mhz radio kan man räkna med en räckvidd av minst 5 km, under förutsättning av en bra antenn.
Tyvärr är det ganska tyst på 27 Mhz idag, men på kontinenten är det en hel del aktiviteter i form av trafikmeddelanden, m.m.
 

Kent (Nutte Lindeman)

HBK Intresserad
Inlägg
32
Kommun
Gråbo
Sv: Danita 3000

Hej!
Det är trafik på 27mhz i dag jag bor i Lerum så det är en hel del som håller på i Göteborgs området, Örebro, Dalarna, Stockholm m,m men dom flesta ligger på kanal 24 usb och gäller det att ha en radio med SSB.

Kejo20 om du kör förbi Björketorp som ligger i närheten av Skene så ligger några stycken på kanal 12 am där.

Och här har du ett tips på en bra affär så det är bara att ringa dom om du har frågor.

limmared.nu

Häls/ Lindeman:bye:
 
Toppen