• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dalarna

F

F.d. 14604

Guest
Hej!
Jag ska ta husbilen i och åka upp till rättvik/ orsa/ Mora i en vecka , har aldrig varit där förut. Någon som vet vad man inte bör missa när man är där? Skulle också vara trevligt att få reda på något bra ställe att fricampa på någonstans runt Siljan......:)
 

Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
480
Medlemskap
2024
Sv: Dalarna

Hej Maggan..
Bor själva i Dalarna i Smedjebacken..Kan verkligen rekommendera Sollerön, kanonfint..caravan clubs camping.superfin..siljansäs är osså mkt fint på vägen mot sollerön. ..där finns en fin rastplatsövernattning..titta på Husbilsplatser, den finns med där..Välkommen till Dalarna..Hälsn Lotta
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Dalarna

Kolla om det finns någon konsert på Dalhalla (nära Rättvik). Det är en upplevelse oavsett vad du har för musiksmak.
 

Uffe A-son

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Orsa
HBK-Nr
228
Medlemskap
2024
Sv: Dalarna

Mellan Leksand o Rättvik ligger Tällberg som är värt ett besök.Ska du uppåt Mora så finns Dalahästtillverkning i Nusnäs.Så har du Falu Koppargruva i Falun,en bit utanför Falun ligger Sundborn o där finns Carl Larsson gården.Det är bara några tips finns många ställen att besöka,beror på vad man har för intressen.Välkommen till Dalarna önskar Uffe:yes: :wub: :mcride:
 

Chriper

HBK Intresserad
Inlägg
31
Kommun
Sunne
Sv: Dalarna

Hej Maggan
Pettson rekommenderade Sollerö Camping och i det ledet kan jag också ställa mig.
Jättebra läge vid Siljan. Fint bad, gratis varmvatten och kanontrevliga campingvärdar.
Dom har en ny hemsida med mycket bilder. Där finns också tips på dagsutflykter.
Adressen är: Sollerö Camping - en pärla vid Siljans strand
 
F

F.d. 14604

Guest
Sv: Dalarna

Tack för bra tips, nu har jag ett par inplanerade stopp. Siljansäs har en fin rastplatsplatsövernattning , kan man få en lite närmre beskrivning var? Jag får inte titta pä "husbilsplatser" då jag inte har blivit medlem och hinner inte innan jag åker :( Kanske nån som kan ge mej en vägbeskrivning? :yes:
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Dalarna

Hej Maggan

En liten förhandstips på vad som finns på Husbilsplatser när man blir medlem.
Håll till godo och förresten välkommen till Husbilsklubben.se hoppas att du ska trivas i och med gänget.


Siljansnäs

GPS: N60 45 43.9 E14 56 11.2
copyhbk.png

©Husbilsklubben.se
2503d1167073008-siljansnaes-500.jpg


Plats: Grus o Gräs intill Siljan
Vägbeskrivning: Beläget vid brofästet mellan Byviken o Siljan, 10km från Leksand
Att Göra: Koppla av,
Service: WC m.varmvatten, Info, Kiosk (sommaren -04)
Avstånd till centrum: ca 5km
Övrigt: Även stora ekipage

Ha de
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Dalarna

Hej Maggan.
Du kan ju börja i Insjön och besöka Clas Ohlson .
Där går det bra att övernatta om man vill.
Annars är rastplats Leksand ett populärt ställe att övernatta på. Har du barn finns ju Sommarland i Leksand.
Leksand är för övrigt en jättefin plats att stanna till på, finns mycket att titta på, t.ex. Hildasholm, ångbåten Gustav Wasa, vacker kyrka, japanparken, fin camping, m.m. m.m. Rättvik är också jättevackert, infarten söderifrån är supervacker. I Siljansnäs får ni inte missa Björkberget med Buffils Annas matservering med en fantastisk utsikt, där finns också Naturrum och utsiktstorn. I Gesunda finns Tomteland som är öppet året runt. I Orsa finns en fin djurpark med varg och björn. Populär camping.
Ja, det finns hur mycket som helst att titta på.

Lycka till och ha en trevlig resa.
Åke och Wania 65
 
F

F.d. 14604

Guest
Sv: Dalarna

Nu har jag packat och ska åka iväg. Vill tacka för alla bra tips som jag fått :D Ska bli medlem så fort jag kommer hem igen, en bra sida det här! Hoppas ni alla får en trevlig helg!!:)
 
F

F.d. 50270

Guest
Sv: Dalarna

Hej Maggan
Vet inte om redan åkt till Dalarna? Ett litet tips om du besöker Clas Olsson i
Insjön så besök den nerlagda campingplatsen vi Ålbybadet vid sjön Insjön
där kan du "gratiscampa" med en underbar utsikt .Där finns även ett service
hus med duschar och toaletter.
mvh Janne
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Dalarna

Hä stannar jag gärna till: Siljansfors Skogsmuseum

Ibland går jag in på museiområdet (stöttar dem gäna med de 40 kronor det kostar!), ibland tar jag bara en promenad med hunden längs någon av naturstigarna. (Jag är barnsligt förtjust i deras barnstig, med små trätroll längs vägen.)
 
F

F.d. 14604

Guest
Sv: Dalarna

Nu har jag haft en fin vecka i Dalarna som var mycket vackert. Tack för alla tips:)
Har även betalt medlemsavgiften, så snart har man stor glädje av denna sida:D
 
Toppen