• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dags för vinterdäck Fiat Ducato -08

F

F.d. 25098

Guest
Hej,Hej.


Och så får du 20% på det. känns det igen? Har efter koll på internet kunnat konstatera att det blir ytterlgare 10-20% att fixa däck själv på nätet. Jag är klar över dimentioner mm, men undrar om någon vet Mått på 15"fälgarna till Ducato -08 (-07?).

Det skall vara 6 x 15. Det enda som står på orginalfälgen är bultcirklen 5/118.

det jag undrar över om någon känner till vilket inpressningsdjup som är orginal?

Svenska fälg har en plåtfälg med inpr.djup 68mm, undra om det är rätt?

Orginal sitter 215/70/R15CP.


Peter.
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Dags för vinterdäck Fiat Ducato -08

OBS Det står tydligen fel inpressning på dom flesta katalogerna för Fiat . Har en bekant som köpte fälgar men tyvärr passade dom inte bak . Tog i inneskärmen tydligen så ska inpressningen ändrats till den nya modellen , tydligen fungerar det med fälgar som breddar ut lite på orginal skåpbil men inte på alla husbilar . Han blev tvungen att köpa org plåtfälgar från Fiat .
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Dags för vinterdäck Fiat Ducato -08

Jag har hört att bilar över 3500 kg inte behöver ha vinterdäck stämmer det? Sen att man kanske ändå ska är ju en annan femma.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.597
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Dags för vinterdäck Fiat Ducato -08

Så här står det på Vägverkets hemsida:

Krav på vinterdäck 1 december – 31 mars
När du kör personbil (klass I*), personbil klass II (husbilar) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil samt lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december–31 mars, om det är vinterväglag. Drar du släpvagn efter gäller kravet även denna.

Tunga fordon
Tunga fordon omfattas inte av kraven på vinterdäck men Vägverket rekommenderar ändå att vinterdäck används vid vinterväglag.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.597
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Dags för vinterdäck Fiat Ducato -08

Med "likvärdig utrustning" menas säkert i det här fallet sk åretruntdäck eller dubbdäck.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
949
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Dags för vinterdäck Fiat Ducato -08

Hej

Jag citerar Wikipedia då jag inte hittade något på VV vad likvärdig utrustning är. Vet dock att detta är snökedjor etc.

  • Det är krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning enligt lag från 1 december till 31 mars om vinterväglag råder.
  • Dubbade däck är tillåtna från 1 oktober till 30 april, samt under annan tid om vinterväglag råder eller förväntas.
  • Med "vinterväglag" menas att det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan.
  • "Likvärdig utrustning" kan till exempel vara sommardäck med snökedjor på alla hjul.
  • Vid användning av dubbade däck måste alla hjul på fordonet vara försedda med dubbdäck.
Användning av friktionsdäck är tillåtet hela året men friktionsdäck är vanligen ej är avsedda för sommarväglag vilket kan göra dem olämpliga som så kallade året runt-däck. Eventuella följder kan till exempel vara mycket högt slitage och problematiska köregenskaper.
 
Toppen