• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dags för nya däck

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025
Sv: Dags för nya däck

Nokia har samma gummiblandning i hela Europa på C sommardäck, däremot friktionsdäck kan köpas hådareblandning ( WRC ) enligt Nokia.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det är inte alls säkert, samma däck görs med anpassningar för olika marknader!

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Var noga med att kolla hur gamla däcken ni får från Däckonline är. Även att ni kollar att däcken heter Hakka och inte bara är märkta med "Nokian". DOL har tidigare levererat däck hit till Sverige som har varit märkta "For use in North America only" Detta har speciellt varit fallet med Nokian-däck
Billigt är inte alltid bra. Får man fel däck från en firma som handlar över nätet, så kan det vara svårt att få varan utbytt

När jag köpte Vanco camper från nämnda firma , så kom de nästan dagsfärska från lager i Tyskland.

matmdat

FD HBK Medlem
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
7897
Medlemskap
2022

Hi
Har gort samma sak efter att min gummisnubbe tyckte att det är bra att gå upp till 205 och lastindex 113

MM

Tänker också köpa nya däck på grund av däckens ålder, vet ej hur gamla dom är.
Har tänkt köpa Nokia Cargo 2 från däck on line. Går upp en dimention från 195 till 205 16
får då högre lastindex.

Jägarn

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Mina nokia 205-16 var 7 mån gamla, kört en resa till Danmark, bilen går underbart.

Jägarn :D

F

F.d. 55374

Guest

Om man tänker på däckens livslängd är då inte Michelin ganska svårslagna. Bytte förra året på vår gamla bil-97,då fanns stämpeln på ett Michelin däck kvar från-97+ att bilen gått 11500 mil.
Tommy R

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Allt är inte livslängd.
Jag la av mina Michelin Camper till Pirelli, det känndes som jag bytt upp mig för minst 150 000 i ljudkomfort, som en annan husbil att färdas i.

Tänkvärt.....

F

F.d. 25270

Guest

Allt är inte livslängd.
Jag la av mina Michelin Camper till Pirelli, det känndes som jag bytt upp mig för minst 150 000 i ljudkomfort, som en annan husbil att färdas i.

Tänkvärt.....

Böt däck i våras. Från Michelin till Pirelli. Känns både tystare och mjukare fast
inte så stor komfortökning som 150.000:-. Kampanj på Mekonomen, tror jag betalade c:a 7.000:- monterat och klart.

Mvh
Harry Hymer

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, jag gick lite mot strömmen förra sommaren. Jag tröttnade på att varje skada i vägen lät som bilen fick en smäll rätt upp i karossen, så jag köpte däck som låg på gränsen med lastindex, hårdhet och därmed lägre max lufttryck. Min bil väger inte så mycket, och valet föll bl.a. på Kumho däck. Jag fick samtidigt för mig att det skulle vara trevligt med onödiga nya aluminiumfälgar (går tyvärr inte att förklara behovet av, för den som inte är smittad av "alufälgpåbilsjukan"" :D).
Jag fick ett "bra" pris av en svensk lågprisfirma på 19.400:-
Då jag är snål av naturen och inte så lättlurad samt uppkopplad på internet så köpte jag exakt samma kombination från en däckfirma i England för 7000:-, vilket knappt skulle räcka till tre st. fälgar i Sverige.
Bilen blev helt annorlunda att köra, tyst på vägen, bra i kurvor m.m.
Jag är nog fortfarande lite fundersam över den låga marginalen på lastindexet, men 1500 mil utan problem och soft framfart, känns så gott.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
F

F.d. 55374

Guest

Allt är naturligtvis inte livslängd. Men för mig är livslängd=kvalitet=ekonomi
Tommy R

Toppen