• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dags för en ny telefon (och kanske en Ipad)

F

F.d. 14324

Guest
Hej, det är dags för mig att köpa en ny mobiltelefon och jag köper inte telefon så ofta så jag behöver hjälp i mitt letande, jag har helt enkelt ingen koll på marknaden.
Jag söker en tålig robust sak eftersom den måste stå pall för en del damm och ganska tuff miljö. Stryktålighet måste prioriteras i mitt fall.

Den första jag googlade fram som verkar okej är den här: CAT B15 Dual sim - Tålig telefon med stöd för dubbla sim-kort!
Drygt 3000 och plats för dubbla simkort, jag har endast ett kontantkort men det kanske är en bra ide att komplettera med ett Fogg eller liknande för surf.

Nästa telefon: Sony Xperia V Black - Vattentåliga Sony Xperia V med 13 megapixel kamera.
Jag har bara läst lite snabbt om den och de som köpt den verkar nöjda, i mitt tycke ser den kanske klen ut och jag funderar på om den verkligen fungerar efter jag tappat den i golvet? men jag har inte kollat på den i verkligheten ännu så det endast personligt tyckande baserat på en bild.

Sen hittade jag den här: Samsung Galaxy Xcover 2 - Vatten- och dammtålig mobiltelefon!
Det finns ett silikonfodral anpassat till den, det kanske kan fungera.

Finns det skydd till Iphone 4 som är bra?
Iphone5 ligger lite väl högt i pris för att jag ska våga mig på ett försök.. jag har förstört alla mina tidigare telefoner, några har gått sönder i förtid pga yttre våld men de som knäcker dem alla är damm och skräp i högtalaren som gör att den hörs mindre och mindre.
Jag skulle helst inte vilja gå tillbaka i utvecklingen, även om de är hållbara telefoner så vore det kul med en modern telefon med en större skärm. :)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Dags för en ny telefon

Tack för tipset, jag läste i den här artikeln att den är vatten och dammtålig. Artikelförfattaren var väl kanske lite negativ till telefonen för att vissa funktioner var nedbantade men det är helt okej för mig, om den bara håller får jag leva med att den endast har 8 megapixlar och saknar temgivare. :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dags för en ny telefon

Varför inte en billig telefon som enbart går att ringa med och komplettera med den bästa plattan som klarar allt, även att ringa ip-telefoni med?

Utrusta med ett Foggkort som förhoppningsvis klarar hela Europa inom en snar framtid.

image.jpg
Klicka för större text?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Dags för en ny telefon

:) Jodå, den planen har jag (nästan) En ny bra platta och en ny telefon, men inte för billig telefon bara, jag testade den varianten för några år sen och köpte den billigaste Nokian som jag hittade. Jag tror den kostade 3-400 kr och planen var att byta telefon ofta, den höll nästan en vecka och det var yttre våld som knäckte den. :oops: Det är i mitt jobb jag fördärvar dem.

Men en platta som jag håller långt borta från mitt jobb och en stryktålig telefon så klarar jag mig och telefonen från Cat ser bra ut på papperet, då har jag i princip bara läst om fördelarna ur min synvinkel: stryktålig, damm och vattentålig.

mvh jocke
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Dags för en ny telefon

Vill bara varna för Sony xperia Go. På jobbet är vi är 7 man på fältet som fått denna för att den skulle vara tålig. Av oss 7 är det 6 telefoner som krånglar med allt möjligt. I mina ögon är det den sämsta j-a skit man kan ha. Följande symptom har visat sig på de flesta telefoner av de som krånglat:

*Stänger av sig själv utan att batteriet är slut
*Ringer fast det inte är någon som ringer, den låter bara med sin ringsignal helt enkelt
*När det ringer kan det hända att det inte låter, fastän ljudet är på
*Bryter samtal ungefär 50% av gångerna
*Förlorar kontakten med nätet, och kan inte hitta det igen utan att man måste starta om den
*Startar funktioner som t.ex. wifi utan att man själv gjort nåt, vilket medför att batteriet tar slut snabbt
*Usel batteritid, räcker en dag om man inte använder den, ringer man några samtal är batteriet helt slut efter halva dan, detta trots att vi uppdaterat till senaste version samt lagt in batterisparfunktioner, stängt av allt som drar ström m.m
*Skulle man starta datatrafik och gå ut på nätet och surfa en kvart när telefonen är fulladdad är endast 30% av batteriet kvar efter den kvarten, mao måste alltid det var avslaget, vilket gör att man inte har nån större nytta av funktionen. Vitsen är ju att man ska höra när det dunsar ner ett mail i brevlådan...

Vi har klagat, tyvärr har kommunen upphandlat detta och ingen tycks kunna ta tag i företaget och kräva att dom tar tillbaka skiten...:wub:

/Ludde

PS är det nån som har en bättre begagnad iphone 4 till salu så är jag spekulant om det inte blir alltför dyrt,DS
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Dags för en ny telefon

Hej. Jag har oxå i princip övergivit min smartphone. Istället har jag alltid en liten tålig rackare för telefonsamtal. En PC eller platta finns alltid i min närhet. Som inbiten PC nyttjare så har det aldrig varit aktuellt med Ipad men nu börjar jag snegla åt det hållet. Tåliga små telefoner behövs. Vattentäta, dammtäta, okrossbara... Hälsar Björn
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Dags för en ny telefon

Vill bara varna för Sony xperia Go. På jobbet är vi är 7 man på fältet som fått denna för att den skulle vara tålig. Av oss 7 är det 6 telefoner som krånglar med allt möjligt. I mina ögon är det den sämsta j-a skit man kan ha. Följande symptom har visat sig på de flesta telefoner av de som krånglat:

*Stänger av sig själv utan att batteriet är slut
*Ringer fast det inte är någon som ringer, den låter bara med sin ringsignal helt enkelt
*När det ringer kan det hända att det inte låter, fastän ljudet är på
*Bryter samtal ungefär 50% av gångerna
*Förlorar kontakten med nätet, och kan inte hitta det igen utan att man måste starta om den
*Startar funktioner som t.ex. wifi utan att man själv gjort nåt, vilket medför att batteriet tar slut snabbt
*Usel batteritid, räcker en dag om man inte använder den, ringer man några samtal är batteriet helt slut efter halva dan, detta trots att vi uppdaterat till senaste version samt lagt in batterisparfunktioner, stängt av allt som drar ström m.m
*Skulle man starta datatrafik och gå ut på nätet och surfa en kvart när telefonen är fulladdad är endast 30% av batteriet kvar efter den kvarten, mao måste alltid det var avslaget, vilket gör att man inte har nån större nytta av funktionen. Vitsen är ju att man ska höra när det dunsar ner ett mail i brevlådan...

Vi har klagat, tyvärr har kommunen upphandlat detta och ingen tycks kunna ta tag i företaget och kräva att dom tar tillbaka skiten...:wub:

/Ludde

PS är det nån som har en bättre begagnad iphone 4 till salu så är jag spekulant om det inte blir alltför dyrt,DS

Tack för påminnelsen, jag läste din tråd tidigare och kom då fram till att den telefonen inte var nåt för mig.

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Dags för en ny telefon

Hej. Jag har oxå i princip övergivit min smartphone. Istället har jag alltid en liten tålig rackare för telefonsamtal. En PC eller platta finns alltid i min närhet. Som inbiten PC nyttjare så har det aldrig varit aktuellt med Ipad men nu börjar jag snegla åt det hållet. Tåliga små telefoner behövs. Vattentäta, dammtäta, okrossbara... Hälsar Björn

Japp, okrossbar telefon kommer i första hand för mig.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Dags för en ny telefon (och kanske en Ipad)

Jag vidgar ämnet lite, jag har sneglat på surfplattor i flera år nu men jag kommer aldrig till skott.
Om jag köper en Ipad, hur mycket minne bör den ha för att det ska fungera bra?
Jag sneglar lite på en mini nu, förra veckan sneglade jag på de stora och jag har svårt att veta vad jag behöver men just nu känns det som en mini passar bättre att ha i husbilen.
3G har jag fattat att det är att föredra men hur mycket minne man bör ha vet jag inte.

mvh jocke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dags för en ny telefon (och kanske en Ipad)

Jag vidgar ämnet lite, jag har sneglat på surfplattor i flera år nu men jag kommer aldrig till skott.
Om jag köper en Ipad, hur mycket minne bör den ha för att det ska fungera bra?
Jag sneglar lite på en mini nu, förra veckan sneglade jag på de stora och jag har svårt att veta vad jag behöver men just nu känns det som en mini passar bättre att ha i husbilen.
3G har jag fattat att det är att föredra men hur mycket minne man bör ha vet jag inte.

mvh jocke

Stor skärm eller mindre är en smaksak men 32 GB är i snålaste laget. På min Mini ökade jag på till 64 som räcker än så länge. Tänk bara på att det skall vara 3G/4G verionen, den med enbart WiFi är oanvändbar.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dags för en ny telefon (och kanske en Ipad)

Jag rycktes med i den allmänna paddyran för något år sedan och köpte en sjutums padda som sedan dess bara har blivit liggande någonstans och samlat damm. För mig är dessa paddor (7 - 10 tum) kolossalt opraktiska.

Är jag hemma eller i bilen har jag tillgång till en riktig dator och när jag är ute på fältet så har jag alltid med en liten Samsung som det går att ringa med och som också kan ta sig ut på nätet om jag vill. Skulle jag behöva lite större och mer lättlästa Internetsidor stoppar jag ner en mycket hanterbar 5,3" androidnalle med dubbla simkort i västen!

pa.jpg

Jag förstår inte riktigt vitsen med paddorna. De är för mig onödiga varken-ellerprylar!

Detta är hoptotat på datorn (11,6") på ganska lat latitud.

pa2.jpg

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Dags för en ny telefon (och kanske en Ipad)

Jag förstår inte riktigt vitsen med paddorna. De är för mig onödiga varken-ellerprylar!
Jappe

Jag kommer ihåg när du skaffade din Flyer för ett antal år sedan. Då hade HTC och Siba kraftigt sänkt priset för att bli av med lagret. Denna platta kan naturligtvis inte mäta sig med en modern iPad i handhavande och enkelhet, det kan inte heller en laptop eller notebook.

Om du frågar mig det är en himmelsvid skillnad på min Mini och min notebook och mina laptops, i allt!

Att slippa de evinnerliga säkerhetsuppdateringarna för att slippa virus och trojaner samt att kunna se sina bilder i högre upplösning är värt varenda öre!

Om man dessutom har WiFi på kameran slipper man manuella överföringar av tagna bilder och kan redigera dem direkt i plattan.

En annan bonus är att man får en överlägsen navigator för en bråkdel av vad en vanlig GPS kostar.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Dags för en ny telefon (och kanske en Ipad)

Hej
Är du ute efter en tålig telefon så är det JCB (säljs hos maskinhandlare) eller Sonim som gäller. Dessa telfoner är vida överlägsna andra när det gäller tålighet.

JCB har även en smarttelefon som tål det mesta.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Dags för en ny telefon (och kanske en Ipad)

Vi håller just nu på och testar/utvärderar Cat B25 på jobbet (ambulansen). Hittills är den oslagbar för vårt användande, att ringa med och vara tålig.
Men svår att få tag på...
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Dags för en ny telefon (och kanske en Ipad)

Jag förstår inte riktigt vitsen med paddorna. De är för mig onödiga varken-ellerprylar!
Jappe



Den eviga frågan om surfplattans existens fortsätter.
Det som styr användningen är självfallet mitt behov.
Vad behöver jag för underlätta min vardag.
Jag har en laptop som idag enbart används för betalning av mina räkningar, och backup av mina filer på min iPhone och iPad.

Allt annat som jag tidigare behövde en tung dator med dålig batteritid, täcker min iPad till 100%.
Den har så många fördelar att jag inte ens känner avsaknad av min dator.
Jag har till exempel en ordbehandligsapp som jag trådlöst kan skriva ut på min AirPrint-skrivare.
Den är en suverän navigator (64GB med SIM-kort) som är perfekt i min HB.
Jag kan surfa, ta fina bilder som jag kan visa på min TV, både hemma och HB:n.
En AppleTv-enhet gör att jag kan streama tvprogram, musikfrån Spotify via min hemmaljudanläggning.
Vill jag titta på något på Youtube, så gör jag detta direkt från ”Paddan” eller telefonen.
Hustrun har en ”Padda” med enbart WiFi, som hon använder via min iPad eller telefon.
Den har en vikt som gör att jag kan ta med mig min uppkoppling i princip vart som helst.
Batterikapaciteten överträffar min laptop med hästlängder.
Självfallet passar inte vissa ”prylar” alla.
Jag har flera bekanta som har gjort precis som jag, och tagit steget bort från den otympliga datorn, och lämnat den hemma istället.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Dags för en ny telefon (och kanske en Ipad)

Vi håller just nu på och testar/utvärderar Cat B25 på jobbet (ambulansen). Hittills är den oslagbar för vårt användande, att ringa med och vara tålig.
Men svår att få tag på...

Det känns bra att höra att de verkar motsvara mina önskemål, har ni tappat nån i golvet ännu? :)

mvh jocke
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Dags för en ny telefon (och kanske en Ipad)

Jag tillhör de som hyllar Ipad (har en 2:a 3G & wifi).

Och vill nästan påstå att det är en beroendeframkallande pryl, använder den till nästan allt, och låter datorerna samla damm.

Förutom det som Olsborgs skriver så är de papperstidningar som vi köpt sedan Ipad införskaffades räknade på ena handens fingrar, vi har numera var sin.

Prenumererar på Aftonbladet för 29 kr/mån och har då tillgång även till helgbilagorna, har hoppat lite mellan Ztory och Readly för att kunna läsa fack & veckotidningar.

Läser även Lokaltidningen i Ipaden varje morgon, och använder den som läsplatta för böcker lånade på biblioteket vilket är perfekt inga köer eller förseningsavgifter, bara att hämta hem en ny när man känner för det.

Och detta även när vi varit utomlands, eller runt om med husbilen i Sverige.

Dessutom kör vi ut musik från den både nerladdad och tex Spotify till bilstereon när vi är ute med husbilen, perfekt då dämpar navigatorn musiken när det behövs.

Och som sagt köp med så stort minne som finns och plånboken tillåter, och på det sättet som jag använder min Ipad vill jag gärna ha den stora skärmen.

//Tommy
 
Toppen