• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Dags att sluta sura över bensinpriset"

Verkö

FD HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Det är titeln på en debatt artikel på Aftonbladet av Carl Schlyter (MP), dvs. inte mina ord, så sätt inte kaffet i vrångstrupen... :spinny:

Länk:
Dags att sluta sura över bensinpriset | Debatt | Aftonbladet

En sak jag funderat över i debatten om bränslepriser är att man alltid försöker minska privatpersonernas körande. Jag har funderat lite på t.ex. Posten. Måndag till fredag åker de runt i områdena och delar ut post. För min egen del brukar jag i slutet av månaden få några fakturor och i övrigt mest reklam. De flesta fakturorna har jag på E-faktura eller autogiro och brev/vykort får jag inte så ofta.

Sen har vi utkörnining av reklam som inte delas ut av Posten och till det kommer leverans av tidningen på morgonen.

Tänk om tidningsbudet kunde ta med sig "gårdagens" post och lägga den i lådan samtidigt som morgontidningen eller att posten bara delas ut 2 gånger i veckan till brevlådan (paket etc. skickas dagligen till utlämningsställena).

En annan idé vore att papperstidningarna försvinner (läses online istället). Tror dock inte att samhället är helt moget för det än, men vi kanske är på väg? Och att pappersreklam förbjuds och att man får sätta upp sig på mail-listor på de företag man vill ha reklam från.

Nu vet jag att detta ligger långt fram i tiden, men det vore intressant att börja titta på andra delar av vårt samhälle, som kan dra ner på utsläppen och inte bara fokusera på privatpersonerna.

Glad Påsk,
/Jörgen
 

Anita & Jan

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
3574
Medlemskap
2024
Sv: "Dags att sluta sura över bensinpriset"

Varför inte låta posten komma bara två gånger per vecka det skulle spara 60%
 
T

Teddi

Guest
Sv: "Dags att sluta sura över bensinpriset"

Varför inte var 14:dag i samband med soptömmningen. Då sparar vi 150% eller nåt sånt :rolleyes:

/Bosse


det bästa e o lägga sej ner raklång bosse:) då sparar vi som mest,,:msn_kiss::msn_kiss: dom e till din chef!!:D:D tupp på dej:) teddi,,
 
A

Amatören

Guest
Sv: "Dags att sluta sura över bensinpriset"

Kör posten med stora amerikanare med V8or hos er eller?
Hos oss kör dom med elbil och inne i centrum med el-flakmopeder så så mycket bensin tror jag inte dom gör av med?
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: "Dags att sluta sura över bensinpriset"

Kör posten med stora amerikanare med V8or hos er eller?
Hos oss kör dom med elbil och inne i centrum med el-flakmopeder så så mycket bensin tror jag inte dom gör av med?

Här på landet hade elbilen tröttnat i första byn, vi saknar dessutom centrum, om inte pizzerian eller ICA affären räknas som centrum....
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: "Dags att sluta sura över bensinpriset"

Det är sådana uttalanden man ska minnas 2014.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: "Dags att sluta sura över bensinpriset"

När jag bodde på gård fick vi dubbel postutkörning. Lantbrevbäraren som vanligt o 3 dár i veckan dessutom citymail! Kändes rätt miljöovänligt. Ibland möttes bilarna på uppfartsvägen. Märkligt att det kan vara billigare köra med två bilar samma runda o dag än att skicka all post med vanliga posten.
 

Verkö

FD HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Sv: "Dags att sluta sura över bensinpriset"

Posten använder nog olika sätt att leverera posten beroende på där man bor. I mitt område har de bensindrivna bilar (Renault Kangoo) och de som levererar reklamen kör en säkert 15 år gammal Volvo 740.

Min mening var inte att attackera Posten, utan mer få oss att fundera på saker som vi kan ändra i vårt dagliga liv för att minska våra utsläpp. Att mitt inlägg handlade om Posten och utdelning av reklam, var bara för att det var det första som jag kom på.
 
Toppen