• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dags att införa en 48h regel för ställplatser

F

F.d. 57782

Guest
När husbilar använder ställplatser som om det vore campingplatser och står i veckovis blir det väldigt fel. Grejen med ställplatser är man ska stå under en kortare period och inte att användas för långliggare. Flertalet ställplatser jag besökte i somras var fulla av de som hade stått där i mer än en vecka enl personalen på plats. Genom att begränsa tiden man kan stå till max 2 dygn (48h) skulle det bli mer omsättning och göra det möjligt för fler att kunna nyttja ställplatsen. Vill man stå längre får man söka sig till en campingplats. Ett annat irriterande gissel är när någon håller en plats i väntan på kompisen, så ska det inte gå till på ställplatser.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Paxa plats åt kompisar är ju inte ett så stort problem. Bara att parkera där, står något i vägen så flytta på det
Sen är det ju upp till var ställplatsägare att göra som den vill med sin affärsidé , och tur är väl det.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Tråkigt att du råkat ut för dessa långliggare, själva har vi varit ute en hel del i aug-sep och tycker att det varit ordentlig omsättning med ekipage på ställplatserna, men det är svårt att få plats om man är sent ute på de välutrustade ställplatserna. Däremot är det lättare på de enklare. Den här veckan har vi övernattat på några enkla utan el och annan service och de var inte halvfyllda men när vi kom till Karlskrona idag vid elvatiden lyckades vi med nöd och näppe få en plats med el( vi fick den sista). Jag drar den slutsatsen att de mer välutrustade ställplatserna är mer eftertraktade. Sedan är det ju ställplatsägaren som avgör vilken standard han vill ha och hur länge man skall få stå på platsen.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Iden' är god men jag tror nog att det enda ställplatsägaren är intresserad av är att ha så hög beläggning som möjligt.
Så är det.
Sedan behöver inte det vara negativt.

Om en person har en ställplats och den alltid är full så finns det ju en möjlighet att någon annan ser det affärsmässiga i att starta en egen i närheten och bereda mer plats, och på så sätt skapa både mer platser och lite konkurrens
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.129
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
När husbilar använder ställplatser som om det vore campingplatser och står i veckovis blir det väldigt fel. Grejen med ställplatser är man ska stå under en kortare period och inte att användas för långliggare. Flertalet ställplatser jag besökte i somras var fulla av de som hade stått där i mer än en vecka enl personalen på plats. Genom att begränsa tiden man kan stå till max 2 dygn (48h) skulle det bli mer omsättning och göra det möjligt för fler att kunna nyttja ställplatsen. Vill man stå längre får man söka sig till en campingplats. Ett annat irriterande gissel är när någon håller en plats i väntan på kompisen, så ska det inte gå till på ställplatser.
Jag håller iofs med dig, men hur har du tänkt att få de som driver/äger ställplatsen att införa en sådan "regel" på max 48 h??
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Jag håller iofs med dig, men hur har du tänkt att få de som driver/äger ställplatsen att införa en sådan "regel" på max 48 h??
Jo, det går. Valdemarsvik hade en biljettautomat som bara lät dig stå 2 övernattningar. Hur det är nu när dom börjat med bokningssystem vet jag inte. Var förbi och kollade igår, det var proppfullt.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.129
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jo, det går. Valdemarsvik hade en biljettautomat som bara lät dig stå 2 övernattningar. Hur det är nu när dom börjat med bokningssystem vet jag inte. Var förbi och kollade igår, det var proppfullt.
Okej, men jag får vara tydligare :
Hur ska du få ALLA som driver/äger ställplatserna att göra som du vill?
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Tråkigt att du råkat ut för dessa långliggare, själva har vi varit ute en hel del i aug-sep och tycker att det varit ordentlig omsättning med ekipage på ställplatserna, men det är svårt att få plats om man är sent ute på de välutrustade ställplatserna. Däremot är det lättare på de enklare. Den här veckan har vi övernattat på några enkla utan el och annan service och de var inte halvfyllda men när vi kom till Karlskrona idag vid elvatiden lyckades vi med nöd och näppe få en plats med el( vi fick den sista). Jag drar den slutsatsen att de mer välutrustade ställplatserna är mer eftertraktade. Sedan är det ju ställplatsägaren som avgör vilken standard han vill ha och hur länge man skall få stå på platsen.

Ett tips är att komma strax innan dygnstiden går ut kl tolv i marinan. Många brukar lämna platsen då. Sen är det rätt beroende på vädret och det har ju varit jättefint de senaste dagarna.
 
F

F.d. 57782

Guest
Är väl medveten att det är upp till ägaren till ställplatsen, dock så kan det möjligen var kontraproduktivt att ha sin ställplats full med långliggare.
Om många vet att det nästan alltid är fullt, så åker man kanske inte åt det hållet och missar i slutänden många besökare.
Sedan har jag inga större förhoppningar att detta på något sätts skulle genomföras, utan var mer menat som en påminnelse till många att inte bara tänka på sig själva genom att inte parkera för länge på samma ställe.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Hur lång tid man får stanna avgör väl ägaren t
Jo, det går. Valdemarsvik hade en biljettautomat som bara lät dig stå 2 övernattningar. Hur det är nu när dom börjat med bokningssystem vet jag inte. Var förbi och kollade igår, det var proppfullt.
Och efter 2 dygn så köper man en ny 2-dygns biljett?
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Hade en dialog med Parkering Göteborg i våras då vi använde husbilsparkeringen vid Sahlgrenska och Klippan regelbundet.
Från Parkering Göteborg:

"Ni kan parkera om husbilen om ni exempelvis åker och handlar med den och sedan parkerar igen. Grundregeln brukar vara att man ska ge någon annan chansen att parkera på parkeringsplatsen när det är maximal p-tid. Om ni lämnar parkeringsområdet för att handla och sedan parkerar igen så är det en ny 48 timmars period som gäller. Tänk på att ni behöver avsluta parkeringen i appen när ni lämnar och sedan starta en ny för att ni ska kunna ha biljetten aktiv för er nya 48 timmars period."

Vi löste det genom att växla mellan de båda parkeringarna.
 
Toppen