• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dags att förbjuda djurfabriker i Sverige!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dags att förbjuda djurfabriker i Sverige!

Så går det till numera, teddi! En mycket tydlig beskrivning av hur djur behandlas i djurfabrikerna! Vem ger oss den rätten att stänga in exempelvis grisar i små trånga betongbås och förmena dem möjligheten att leva som grisen vill leva, nämligen utomhus en stor del av året och där kunna böka i jorden som är naturligt för dem. Deras vilda kusiner lever mycket bättre liv än tamgrisarna som är fängslade av Jordens herrar och betraktas som köttråvara i första hand. Smak och kvalitet blir därefter!

Visst finns det anvarsfulla djurbönder som föder upp grisar på ett värdigt sätt men de är inte många och även på ECO-slakterier tillsätts oftast nitrit i köttet för att konsumenten vill ha ett rött och vackert kött!

Giv mig styrka! Det bacon jag köpte här i Portugal var inte nitritfärgat men ändå "vackert" och det smakade bacon, mycket gott!

Glada grisar på Orust:

Glada grisar.jpg

En skribent på Matplatsen skriver så här: Fläskkarré kan vara toppen eller botten beroende på vilken kvalitet det är på grisen.

Fläskkarré från en konventionell gris som stått i betongbås och ätit kraftfoder är blek, sladdrig och smaklös.

Fläskkarré från en gris som sprungit fritt, använt sina muskler och ätit varierat är mörkröd med en smak som går tydligt mot nöt, har lagom mycket fett och en bra konsistens.

Ur Klimatsmart kraftfoder? | Elsas Hälsa
Idag importeras 60 % av allt kraftfoder som används till Svensk djuruppfödning. Detta kraftfoder består oftast av GMO-soja, vilken odlas på marker där man skövlat regnskog för att ge plats för sojafälten. Sojan besprutas sedan med farliga kemikalier och skördas med stora diselslukande fordon. Allt detta ger en mycket hög klimatpåverkan på det kraftfoder vi använder för att producera vårt ”Svenska” kött.

Jappe

PS. Man blir som man äter!
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Dags att förbjuda djurfabriker i Sverige!

jadu,,när man läser att en lycklig?? gris levererar bättre kött så måste man undra hur vi människor funkar,,
ja äter inget kött,,de kan sträcka sej till en halv special,,
men då är ju ändå potatisen avlivad på ett humant sätt:p

ha d.mannen,,
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Dags att förbjuda djurfabriker i Sverige!

Som vanligt har du kloka tankar jappe men det skulle nog bli mycket ont om kött eller mycket dyrt om alla grisar och höns fick gå ute i frihet. Vi får inte heller göra detta för EU om vi på något sätt hindrar import från övriga EU länder. Resultatet skulle då troligen bli att vi har några enstaka delikatesprodusenter kvar i sverige med mycket höga priser. Vi normala svenskar skulle bara få äta importkött med ännu mera tvivelaktig historia. Du kanske tycker att vi kan gå ur EU och göra som vi själva vill men då skulle det vara slut med en massa frihet som vi gärna vill ha kvar. Att stanna sex månader i södern med tillgång till samma service som lokalbefolkningen skulle ju inte längre gå. Jag tar hellre friheten i EU även om det blir usel bacon ibland. Det går ju att äta gröt till frukost:)
Det funkar utmärkt om man också tar en sillbit från grannön.:D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dags att förbjuda djurfabriker i Sverige!

Som vanligt har du kloka tankar jappe men det skulle nog bli mycket ont om kött eller mycket dyrt om alla grisar och höns fick gå ute i frihet. Vi får inte heller göra detta för EU om vi på något sätt hindrar import från övriga EU länder.

Klarspråk:

Sanna rationalister äter hellre skitmat än betalar lite extra för kvalitet!

Eller så tillhör dom den överhet som har råd att köpa riktig mat, för den finns och har alltid funnits!

Jappe
 
T

Teddi

Guest
Sv: Dags att förbjuda djurfabriker i Sverige!

eller,,hur uselt var det före EU?
eller,hur mycke bättre är det nu?:D:D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dags att förbjuda djurfabriker i Sverige!

eller,,hur uselt var det före EU?
eller,hur mycke bättre är det nu?:D:D

Före EU så levde människorna gott på riktig mat som kom från lokala producenter! Idag lever fortfarande en del av dessa människor till stor del på internationellt transporterad skräpmat fabricerad av globala jätteföretag där vinstintresset är viktigare än kvalitén på produkterna!

Jappe
 
T

Teddi

Guest
Sv: Dags att förbjuda djurfabriker i Sverige!

visst jappe,,just därför,,kontrollbehovet är oss övermäktiga,,vi är en del av ingenting:p

så de handla inte om ditt inlägg,
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Dags att förbjuda djurfabriker i Sverige!

Jag är inte rik men äter inte skitmat heller. De flesta bönder i sverige kämpar hårt och gör ett djäkla bra jobb. Att driva ett rationellt jordbruk i lönsam skala är inte det samma som att produsera skitmat. Vi har under många år utvecklat sättet vi tillverkar det mesta vi idag gillar att konsumera. Detta kallas utveckling och är i de flesta fall något positivt som vi alla har nytta av. Att gå tillbaka till ett natura samhälle skulle inte fungera då vi idag är vana vid en betydligt högre levnadsnivå.Husbilar är ett exempel på detta. Vem skulle vilja nåka runt med en prärjevagn? För att överleva skulle det inte finnas fritid heller. Jag lever hellre som vi gör idag men respekterar givetvis de naturromantiker som tycker anolunda. Det jag inte förstår är att de åker husbil och inte är hemma och passar grisarna:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dags att förbjuda djurfabriker i Sverige!

OK! Jag ger mig! Ämnet är stort och svårbegripligt! Kanske fel forum!

Jappe
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Dags att förbjuda djurfabriker i Sverige!

Du behöver inte ge upp jappe. Jag gillar alltid att munhuggas med Orustare. Givetvis gillar inte jag dålig mat eller att djur har det dåligt. Det finns dock många bönder som i stor skala fixar bra mat. Bra kött kan du ju köpa hemmavid i Varekil och där säljer man inte skräp.:)
Hoppas du är pigg och rask samt har det bra nere i portugal. Du slapp i vart fall stormen Sven som här i Rönnäng var liks illa som Gudrun:)
 
Toppen