• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dags att förbjuda djurfabriker i Sverige!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag har smakat riktig bacon i Portugal, bacon utan tillsatt socker, rökarom och andra konstigheter! Gott! I Sverige vanvårdas grisarna i djurfabrikerna så infernaliskt så att smakämnen måste tillsättas för att fläsket överhuvudtaget ska gå att äta! En skam för Sveriges grisfabrikanter!

Bojkotta djurfabrikernas skräpprodukter! Inför skyddstullar på mat så slipper vi kanske grisfabrikanternas "svinaktiga" djurplågeri! Långa djurtransporter fram och tillbaka i Europa är EU:s "förtjänst". Också det en skandal utan like! Vad är det med folk idag! Får man bete sig hur som helst bara för att tjäna pengar?

Jappe
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Dags att förbjuda djurfabriker i Sverige!

en kyckling får hänga med i sex veckor max,,som ex
,,frigående höns e ett djävla stort skämt!!
hur länge får VI hänga med?

2014 kommer svaret!!:D:D
 

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Sv: Dags att förbjuda djurfabriker i Sverige!

Gokväll

Tydligen!!!!!

Frågan bör ställas hur vi löser den.

ha d.......

 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Dags att förbjuda djurfabriker i Sverige!

Innan Du slår ner för mycket på svenska djuruppfödare. Ifrågasätt istället varför svenska folket köper importerat kött från länder med sämre djurhållning än vad vi har här. Då vi köper billigare och sämre kött som importerats så är svenska djuruppfödare tvingade att dra ner sin produktion med sämre lönsamhet och högre priser som följd.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Dags att förbjuda djurfabriker i Sverige!

Jappe, jag känner mig nödgad att säga emot dej angående vanvård av grisar i Sverige. Anledningen till detta är att min svåger som är grisbonde modell större (2000 djur) föder upp grisar i lösdrift & det är väldigt roligt att se när några hundra kultingar springer runt & jagar en boll i halmen. Grisar som trivs & mår bra har en högre köttkvalitet som ger ett högre pris vid slakt. Säkerligen förekommer vanvård i Sverige såväl som i övriga Europa men jag är övertygad om att de lagar & bestämmelser vi har beträffande djurhållning i stort sett efterlevs. Jag har nog svårt att tro att Portugal skulle vara ett föregångsland med avseende på djurhållning. Hur kan du veta att inte köttet är manipulerat? Vi svenskar kan ju inte lita på vad som står på förpackningarna av importerat kött eftersom det visat sig vara felaktiga eller bristfälliga. Handlar man över disk & frågar är väl svaret givet om dom över huvud taget vet något om köttet dom säljer.

Bennie
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Dags att förbjuda djurfabriker i Sverige!

Jappe, har du verkligen fog för alla dina påstående ang. svensk djurhållning, att en och annan missköter sig läser man om men de sorterar ut sig snabbt, jag skulle inte för allt i världen kunna tänka mig att Portugal skulle vara bättre....se hur de behandlar katter och hundar t.ex .

Med vänlig hälsning
Pilot
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Dags att förbjuda djurfabriker i Sverige!

Tessie

Jag skrev att vanvård säkert förekommer i Sverige & ditt inlägg bevisar att så är fallet. Men läs gärna artikeln så får du förklaringar för vissa av oegentligheterna. Men att det skulle vara vedertaget på merparten av Svenska "grisfabriker" har jag mycket svårt att förstå. Det finns rötägg inom alla brancher precis som i detta fallet. Men vi har lagar & kontroller så att dom efterlevs vilket säkerligen får slut på sådana här bedrövligheter. Jag hävdar fortfarande att vi stort sett har en bättre djurhållning i Sverige jämfört med merparten av övriga eu-länder. Att förbjuda massuppfödning (stordrift) skulle ge ett köttunderskott & högre priser vilket skulle medföra en större import. Uppfödning av dessa djur skulle inte falla under svensk lagstiftning & skulle inte kunna påverkas av oss. Jag tror heller inte att merparten av sveriges befolkning skulle vilja avstå kött. En grillad morot till ett gott glas rödvin är i alla fall inget jag traktar efter.

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dags att förbjuda djurfabriker i Sverige!

Alla grisuppfödare är naturligtvis inte djurplågare. Det finns säkert bra grishantering i Sverige även om man stänger in djuren i stora hallar och inte låter dem komma ut i naturen där de hör hemma, egentligen. På Orust kan man faktiskt se utegående grisar som bökar runt på grisars vis.

Det bacon jag äter i Portugal skiljer sig markant från den sortens bacon som säljs i Sverige idag. Ingen rökarom är tillsatt utan fläsket är rökt på gammalt hederligt vis. Dessutom blir inte stekpannan full med vätska och bränt socker som jag är van vid hemifrån. GB och jag äter inte svenskt bacon längre därför! Danskarna är tydligen lika "framsynta" när det gäller modern baconhantering. I en stor dansk bacontest nyligen kom Tulip sist av alla danska märken.

Det verkar som om stordrift mer eller mindre är synonymt med dålig kvalitet numera. Det finns ju många exempel på detta, både nationellt och internationellt. De stora globala "sockerbolagen" med skandalomsusade Nestlé i spetsen visar ju tydligt hur det går till att bli framgångsrik i livsmedelsbranschen och inte är det kvalitet som ger dessa bolag kommersiella framgångar.

Nåväl, nu ska jag steka lite gott portugisiskt bacon till frukost tillsammans med två goda portugisiska ägg som uppenbarligen inte kommer från något stordriftsbolag!

Jappe
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Dags att förbjuda djurfabriker i Sverige!

Tessie

Jag skrev att vanvård säkert förekommer i Sverige & ditt inlägg bevisar att så är fallet. Men läs gärna artikeln så får du förklaringar för vissa av oegentligheterna. Men att det skulle vara vedertaget på merparten av Svenska "grisfabriker" har jag mycket svårt att förstå. Det finns rötägg inom alla brancher precis som i detta fallet. Men vi har lagar & kontroller så att dom efterlevs vilket säkerligen får slut på sådana här bedrövligheter. Jag hävdar fortfarande att vi stort sett har en bättre djurhållning i Sverige jämfört med merparten av övriga eu-länder. Att förbjuda massuppfödning (stordrift) skulle ge ett köttunderskott & högre priser vilket skulle medföra en större import. Uppfödning av dessa djur skulle inte falla under svensk lagstiftning & skulle inte kunna påverkas av oss. Jag tror heller inte att merparten av sveriges befolkning skulle vilja avstå kött. En grillad morot till ett gott glas rödvin är i alla fall inget jag traktar efter.

Bennie

nja...min länk till artikeln bevisar ingenting mer än att artikeln finns. :)Jag har överhuvudtaget inga synpunkter på om svensk djurhållning är bättre eller sämre än inom övriga EU. Vi får dock dagligen rapporter inom olika områden om att Sverige inte är i den framkant vi alltid velat placera oss.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dags att förbjuda djurfabriker i Sverige!

Innan Du slår ner för mycket på svenska djuruppfödare. Ifrågasätt istället varför svenska folket köper importerat kött från länder med sämre djurhållning än vad vi har här. Då vi köper billigare och sämre kött som importerats så är svenska djuruppfödare tvingade att dra ner sin produktion med sämre lönsamhet och högre priser som följd.

Det är ju just detta jag skriver om. EU:s påhitt om den inre marknaden har ju skapat mängder med egendomligheter. Kvalitet efterfrågas inte längre, huvudsaken är att varan är billig. Jag skulle faktiskt, när det gäller mat och levande djur, vilja ha någon sorts skydd (protektionism) för lokal produktion så vi slipper det massiva transporterandet av billig mat och levande djur fram och tillbaka i Europa. Just långa djurtransporter är ett riktigt praktexempel på hur människan anser sig ha rätt att plåga djuren!

Jappe
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Dags att förbjuda djurfabriker i Sverige!

Tessie
Jag förstår mej inte på syftet med dina inlägg men någon åsikt i ämnet verkar du ha. Det jag bemötte var trådskaparen. Något mer har jag inte att tillägga. Det är lätt att det blir en massa käbbel som i en del andra trådar & det tycker jag man skall undvika.

Bennie;)
 
L

Lotta och Jan

Guest
Sv: Dags att förbjuda djurfabriker i Sverige!

Jag lyssnade igår på en företrädare för den sk. djurrättsalliansen i radion. Hon förklarade frankt att "vårt mål är veganism". Detta räcker för att förstå. Först besöka olagligen genom hemfridsbrott eller olaga intrång. Efter 100 talet besök på gårdar får man fram några bilder som är värda att släppa. Nej Jappe och andra är bara som vanligt offer för dålig information. Och man tror vad man vill tro. Faktum att Sveriges djurhållningsregler är så stränga att vi inte kan konkurera med övriga Europa, vilket fått till följd att vi bara har 50% av vår konsumtion från våra bönder. Är det detta som ni icke veganer vill åstadkomma.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Dags att förbjuda djurfabriker i Sverige!

Tessie
Jag förstår mej inte på syftet med dina inlägg men någon åsikt i ämnet verkar du ha. Det jag bemötte var trådskaparen. Något mer har jag inte att tillägga. Det är lätt att det blir en massa käbbel som i en del andra trådar & det tycker jag man skall undvika.

Bennie;)

Då ska jag naturligtvis hjälpa dig att förstå avsikten med mitt inlägg.:)


Vi nås ofta av larmrapporter. Det kan gälla hälsa, skola och som t.ex. i denna tråd...djurhållning. Rapporterna är ofta tydliga.


Mitt och mångas problem är att det dröjer inte så länge föränn det kommer en ny rapport inom samma ämne och som är lika tydlig..... men med en annan slutsats.


Att jag som konsument då blir rådvill är ju naturligt och jag måste då förlita mig till mitt eget omdöme, vilket är okey men synd då det ju finns så många "experter".


Om någon startar en tråd med att förtjänstfullt peka ut en avvart i vårt samhälle...i detta fall djurhållning så kan vi ju alla välja att tycka likadant eller som jag.... möjligen tycka likadant, men också samtidigt peka på att all information vi nås av....inte är entydig. Synd att du upplever det som käbbel.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Dags att förbjuda djurfabriker i Sverige!

Jag älskar Portugal, det är mitt andra hemland. Men tro inte att grisar/kycklingar mfl har det bättre där. Däremot skulle jag gissa att de behandlar köttet efter slakt som vi gjorde förr, iaf baconet som du just ätit, därav smaken.

Hälsningar från Monica som ikväll ska trotsa stormen och äta ekologiskt julbord på Ängavallen. Precis allt som serveras är 100 % ekologiskt, mat, dryck, godis. Där är det sån kö på julskinkorna om man ska köpa att man får beställa minst ett halvår i förväg.

Rekommenderar ett besök om du passerar Skåne på nån av dina resor!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Dags att förbjuda djurfabriker i Sverige!

Faktum att Sveriges djurhållningsregler är så stränga att vi inte kan konkurera med övriga Europa, vilket fått till följd att vi bara har 50% av vår konsumtion från våra bönder. Är det detta som ni icke veganer vill åstadkomma.

Tycker du att det är fel att Sverige har så sträng lagstiftning vad beträffar djurhållning?

Måste man vara "icke vegan" för att tycka att djur ska behandlas väl och ha det bra?

Tror du att på grund av djurrättsaktivister (jag skulle vilja kalla en del av dom för huliganer) så har vi i Sverige fått denna stränga lagstiftning som i sin tur sen orsakat nedgången av antalet spannmål och köttproducenter här i Sverige?

Bara för att det finns länder som tillåter djurplågeri, så ska vi i Sverige också tillåta det för att konkurrensen ska vara på lika villkor, eller??

Sen när det gäller s.k. djurrättsaktivister som släpper ut minkar i det fria m.m. så är det tyvärr så att de ställer ofta till med ännu värre skador. Dessa utsläppta minkar (av de som inte blir trafikskadade eller fryser/svälter ihjäl) är upphov till enorma skador på vår inhemska fauna. Bland annat stryker ett stort antal markhäckande fåglars ägg och ungar med ute på havsnära strandängsområden om vårarna.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Dags att förbjuda djurfabriker i Sverige!

Det råder en enorm dubbelmoral hos våra myndigheter. Det ställs mycket höga krav på den inhemska djurhållningen, viket är bra men det blir naturligtvis högre kostnader.
Samtidigt tillåts att fritt sälja produkter som framställs på ett sätt som vore omöjligt här.
Det är lika dant med grönsakerna, det importeras mycket grönsaker som är kemiskt behandlade med preparat som sedan länge är förbjudna här. Tänk på vad ni äter.

För att göra en liknelse på bilar så skulle Volvo har mycket stränga säkerhets och miljökrav medan importbilarna skulle slippa detta.

Och till Jappe kan jag säga att det finns riktigt bacon att köpa här också, det är dock inte någon av av våra storproducenter som levererar detta utan det har mer och mer uppstått lokala slakterier som producerar lokalt framställt kött.
Dessa små slakterier verkar gå riktigt bra, trots att de måste ta högre priser så har de alltid fullt med bsetällninar och man måste vara ute i tid med sina beställningar.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dags att förbjuda djurfabriker i Sverige!

Våra myndigheter sitter i EU:s och därmed de stora interkontinentala sockerbolagens knä utan att skämmas det minsta!

EU spenderar hundratals miljoner euro varje år för att dess medborgare ska få goda kostråd från följande "intressanta" bolag:

ilsi.JPG

Nästan enbart stora globala "skurk"- och sockerbolag!

Här finns både sockerbolagen som gör oss sjuka och de läkemedelsföretag som tjänar miljarder dollar på det som den överdrivna kolhydratkonsumtionen leder till! Mycket smart koncept!

Det okända organet ILSI: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/496890

Jappe
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Dags att förbjuda djurfabriker i Sverige!

janne,,

när våra två pojkar var små så hyrde vi ett torp i kungsbacka under lång tid,,
60-70-talet,,,då födde bönder upp biff-kor-tjurar i lagården,,dom kom aldrig ut o såg dagens ljus,,detta va då legitimt,,

en dag gick pojkarna in i ladan med ett knippe maskroser,,den ena tjuren blev så tagen av detta att han slet sej,,
han sopa rent i lagårn ock sparka sönder en vägg,,grabbarna klara sej,,tjuren var så lycklig för dagens ljus att dom kunde inte ta honom,han kom ut o blev alldeles lyrisk,,

dom sköt honom,,fy fan!!

det jag minns var att bonden klappa tjuren på huvet o sade att det blir fina köttbullar av dej,,min hyresvärd inför två grabbar som förstod,,usch,,
 
Toppen