• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dags att byta till nytt navigationssystem, tips?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag har en Tomtom 930, köpt 2008. Jag har uppdaterat den eller två gånger, minns ej. Jag tycker att det är dyrt varje gång, man bör ju uppdatera en gång om året.
Jag står i valet och kvalet, ska jag köpa en ny GPS med fria kartor (vill i så fall ha antingen Garmin eller Tomtom), eller uppdatera och behålla den jag har eller ska jag investera i en Ipad istället? Om man använder surfplatta, så måste man väl ha ett abonnemang för att den ska gå att använda som navigator? I så fall är det inte intressant. Jag vill inte ha några extra kostnader varje månad med abonnemang.
Jag har Net1 installerat i husbilen, och har Wifi, skulle den fungera med det? Men då fungerar det ändå bara i Sverige, Norge och Danmark.
Sen en annan sak, jag skulle vilja ha in alla ställplatser i GPS:n, jag har aldrig fattat hur man gör, men tydligen är det lättare om man har en Garmin, det finns väl redan sådana filer att lägga in.
Behöver lite råd och tips!

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Dags att byta till nytt navigationssystem, tips?

Jag kör normalt med Garmin och Navigon samt Android i reserv.

Garmin = Lätt filhantering och bra loggsystem

Navigon = Lastbilsfunktioner och flera vägval

F

F.d. 25270

Guest

Garmin har precis kommit med modeller med beteckningen LMT vilket innebär livstids fria uppgraderingar. Den billigaste har jag sett till salu för 1.995:-.
Mvh
Harry Hymer :msn_photo:

F

F.d. 4220

Guest

För att kommentera iPad-spåret, så måste du ha en med tillägget 3g eller 4g.
Men du måste inte ha abonnemang till den. För kartuppdateringar och annat använder du wifi. Gps-chippet sitter i samma modul som 3g på ipad, därför det "kravet".

//Stefan

F

F.d. 29989

Guest

Hej Ludde.
Jag har en GARMIN NÜVI 1490TV EUROPE som jag är jättenöjd med.
Har installerat Carnivals listor som inte bara är ställplatser, mycket annat också. Vi använder Carnivals/HBKs lista VARJE gång vi är ute och åker. Den är helt OVÄRDERLIG ett bara MÅSTE för alla HBK:are. Vi har hittat otroliga ställen som man inte haft en susning att hitta annars. Stor eloge till Carnival. Det är inbyggd TV i GPS:en som faktiskt funkar bra, kanon som reserv-TV, vid köer och trist körning (för passagerarna, och ibland för mig).
Alltså nr 1: Skaffa en GPS med möjlighet att få in Carnivals listor. Mvh Philip

F

F.d. 29989

Guest

Glömde: Till min Garmin kostade livstids uppdaterade kartor mindre än 1.000:- = värt.
Mvh Ph

F

F.d. 58656

Guest

Jag gick själv över till IPAD förra året och har inte ångrat mej i något avseende. Använder där IGO Primo för navigering, och de senaste månaderna dess Western Europé version. Har också i IPAD:en POI Viewer, Promobile Life+ och Camping Guide Sweden, m.m.

Min Garmin navigatorer med alla mina egendefinerade POIs, finns endast med som (hittills oanvänd) backup.
/Anders

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Du har väl redan räknat ut mitt svar, iPad.

Inte nog med att du kan välja navigeringsappar för några hundralappar, du kan också installera ställplatsappar för några tior. Och som nämnts inget abonnemang behövs och apparna används offline (utan uppkoppling).

Jag har stoppat ett kontankort (3) i min iPad, fri surf en månad med hög hastighet (6-10 Mbit/s) för 200 kr som du kan ringa för på valfri mobil. Ringa med iPad gör man med Viber, gratis.

T

Teddi

Guest

hej nettan,,hoppas allt e bra,,ja har en garmin 1390 kan va 1490 tror ja den heter,,när vi drog hem i höstas från alicante så kunde ja #simulera# dom ställen vi tänkte övernatta på i frankrike o tyskland,,ock då innan ankomst få reda på en massa ställplatser o dylikt just där,,ja vet inte om de e nåt unikt med denna gps,,
men ja hade en 100%-tig nytta utav det,,sen löste ja en 700-hundring tror ja de va,, ock fick då livstid uppdatering av kartor o nya platser,,livstid för gps-en alltså,,:D vi odödliga vet ju inte hur länge vi hänger me,,
hälsa familjen o ha de så gött,,,ove,,

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag lämnade Garmin och köpte Navigon 70 Live, när HBK fixat rabatt. Mycket nöjd!

Toppen