• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dags att bojkotta Telia och 3 ?

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Dags att bojkotta Telia och 3 ?

Peter, jag hörde igår att det var IS och ryssarna som låg bakom (naturligtvis ett skämt)!!! Naturligtvis är det väl bra med fri konkurens och att måla fan på väggen tjänar ingen på. Det framkommer ju här i tråden att de som vill använder ju både betaltjänster o gratis tjänster, det är väl så vi vill ha de. Efter mycket velande fram och tillbaka konstaterade jag att för mig blir det klart billigast att ha kvar mitt Telia abonnemang för mobilt bredband (20GB/mån 89:) och även använda detta utomlands när vi semestrar. Det överpris jag fick betala via HBK,s avtal med Telenor kan jag surfa på mycket under semestern hos Telia. Jag behöver ett bra bredband hela året. Så för mig är det den bästa lösningen att ha de så. Naturligtvis är det många som det passar att ha Telenor, det är det fria valet som ska gälla och få styra. Om det finns operatörer, företag eller vad det nu månne vara som kommer att få det svårt så måste de anpassa sig till marknaden. Du är ju annars så mån om att kolla priser på saker o ting, förstår bara inte vad som är felet med detta och då speciellt Telia ??? :confused::confused:

Senast ändrad:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

För att förstå hela problematiken läste jag artikeln.
Det verkar vara mer allvarligt än man tror vid första påseende!

Telias gratissurf hotar det fria internet - PC för Alla

Det allvarliga som PC påstår är att det hotar det fria internet, vad är det för allvarligt hot med att det Telia enda begär är att man inte ska Näthata för att få tillgång till fri surf, är det tillåtet med näthat?

Låter lite avundsjuka för att andra operatörer inte kom på det före Telia.

/Pelle

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Ur artikeln, Telias gratissurf hotar det fria internet - PC för Alla

"
Och det fria internet handlar förstås inte bara om ekonomi utan även om åsikter och från det här perspektivet är Telias beslut ännu mer oroande. Telia ger bara fri surf till den som skriver rätt saker på sociala medier.
I just det här fallet är begränsningarna okontroversiella och högst sympatiska. För att få surfa fritt måste användaren ”vara schysst” och inte näthata. Vem kan bli upprörd över någonting sådant?
Men det oroväckande handlar just om att Telia börjar kontrollera vad som får spridas. Steget till att hindra information om Telias affärer i totalitära diktaturer är långt men inte oöverstigligt. "

Vilka och vad kommer Telia censurera på de sociala media ?

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022

Vilka och vad kommer Telia censurera på de sociala media ?

Herregud, hur vore det om ni tar av er foliehattarna i fem minuter och tänker själva.

Kanske till och med bemöda er att läsa om det på telias sida, så ser ni precis hur det fungerar.

Ett marknadsföringsknep att binda folk till sig, och få folk att kanske vara lite snällare. *Utan* kontroll av storebror.

Den som inte använder facebook startar väl för tusan inte med det för att priset är gratis?

Står nån på ett torg och delar ut gratis snytingar så rusar ni väl inte dit och skriker: jag med, jag med???

Vårt forum överlever på sina deltagares intresse, inte deras ekonomi.

Senast ändrad:

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Du har rätt de tänker inte göra nånting om man får tro deras frågesida, så bara ett marknadsföringstrick.

Får se när de andra operatörerna kör samma grej, kvittar för mig eftersom jag inte använder de social media som Telia promotar.

p.s. hade ett längre inlägg, men HBK har krånglat bra nån timme för mig !? d.s.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En markedsførings gimmik som i seg selv ikke er viktig, selv om det bryter med nettnøytralitet å gi noen innholdsleverandører fordel i nettet.

Regner med at dette er et forsøk på å vinne flere unge brukere. Har sett at for en del står facebook app for langt over halve trafikkvolumet, resten kan være fra lenker i FB som starter en webside. For disse unge vil Telia sitt tilbud bli et rimelig og ubegrenset volum.

Et ubegrenset volum for alle uten filter krever en kraftig infrastruktur på kablingen mellom base enhetene i mobilnettet. Et lite eksempel er det nye 4G nettet som nå har 100% dekning i Oslo sitt T-bane nett, dette krevde over 30 km fiberkabel for distribusjon og lange spesialantenner fra hver sender i tunellene. Men de regner med at oppgradering til 5G vil være bytte av sendere og muligens noen nye antenner hvis de legger inn de høyeste bærefrekvensene.

F

F.d. 29954

Guest

Peter, jag hörde igår att det var IS och ryssarna som låg bakom (naturligtvis ett skämt)!!! Naturligtvis är det väl bra med fri konkurens och att måla fan på väggen tjänar ingen på. Det framkommer ju här i tråden att de som vill använder ju både betaltjänster o gratis tjänster, det är väl så vi vill ha de. Efter mycket velande fram och tillbaka konstaterade jag att för mig blir det klart billigast att ha kvar mitt Telia abonnemang för mobilt bredband (20GB/mån 89:) och även använda detta utomlands när vi semestrar. Det överpris jag fick betala via HBK,s avtal med Telenor kan jag surfa på mycket under semestern hos Telia. Jag behöver ett bra bredband hela året. Så för mig är det den bästa lösningen att ha de så. Naturligtvis är det många som det passar att ha Telenor, det är det fria valet som ska gälla och få styra. Om det finns operatörer, företag eller vad det nu månne vara som kommer att få det svårt så måste de anpassa sig till marknaden. Du är ju annars så mån om att kolla priser på saker o ting, förstår bara inte vad som är felet med detta och då speciellt Telia ??? :confused::confused:

Una bagatell bara, Stämmer det att du har 20GB mob bredband hos Telia för 89kr? Låter för mig som en nolla för mycket. Vad heter avtalet?

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Ja, det stämmer att jag har 20GB/mån från Telia. Men jag ljög lite, men bara lite. Jag betalar 99:-/mån. Detta abonnemang är för de med "lång o trogen tjänst". Nej skämt o sidor, har du ett fast bredband hemma så kostar ett mobilt bredband bara 99:-/mån. Vill du sedan höja till 50GB/mån tror jag det kostar 199:-/mån.
Därför förstår du väl att det avtal HBK har fått fram med Telenor inte passar mig då jag behöver ett fungerande bredband året om i jobbet. När nu Telia också inför lite extra förmåner för oss kunder blir det ännu attraktivare. :spinny:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Operatörerna har i regel sänkt avgifterna till hälften efter bindningstiden, man kan bara hoppas att avgifterna ligger kvar nästa år när fri roaming skall råda i hela EU.

Hittills har endast Telia tjuvstartat med Norden och Baltikum, det förvånar mig att inga fler har följt efter med fri roaming. Visserligen har inte turistsäsongen börjat ännu för 2016.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Ja, det stämmer att jag har 20GB/mån från Telia. Men jag ljög lite, men bara lite. Jag betalar 99:-/mån. Detta abonnemang är för de med "lång o trogen tjänst". Nej skämt o sidor, har du ett fast bredband hemma så kostar ett mobilt bredband bara 99:-/mån. Vill du sedan höja till 50GB/mån tror jag det kostar 199:-/mån.
Därför förstår du väl att det avtal HBK har fått fram med Telenor inte passar mig då jag behöver ett fungerande bredband året om i jobbet. När nu Telia också inför lite extra förmåner för oss kunder blir det ännu attraktivare. :spinny:

Vad kostar ett fast bredband hemma om jag får fråga?

/Pelle

Toppen