• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem D+ problem/El-schema

Henrik Björklund

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Österåker
HBK-Nr
33268
Medlemskap
2024
Hej!
Är det någon som har ett el-schema till en Renault Dethleffs RT 6844? Eller känner till en verkstad som är duktiga på el i Stockholmstrakten?
 

Henrik Björklund

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Österåker
HBK-Nr
33268
Medlemskap
2024
Vi har en Renault Master 3.0 dci Dethleffs RT 6844 årsmodell 2006.
Problemet vi har är att det ligger spänning på D+ på block 2 mellan kabel 3-4 även när motorn är avstängd vilket verkar påverka ett relä som surrar. När jag vrider på ljuset på bilen slutar relät surra och när jag mäter på block 2 mellan kabel 3-4 så finns det ingen spänning. Laddlampan tänds och slocknar som den ska och generatorn laddar. Har dock inte mätt på D+ direkt på generatorn när motorn av avstängd. Jag var inne på att det kanske skulle kunna vara elektroblocket som spökar men när det ligger spänning på D+ fast motorn är av verkar skumt. Jag mailade Dethleffs i Tyskland och frågade om jag skulle kunna få ett el schema utöver schema på själva elektroblocket 99 som jag redan har så blev svaret att de inte lämnar ut dokumentation utan att de hänvisar till service verkstäder med specialister. Jag kan förvisso ladda ner dokumentation på själva bilen från nätet men det hjälper mig inte hela vägen känner jag.
 

egonh

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Norge
HBK-Nr
23409
Medlemskap
2024
Vi har en Renault Master 3.0 dci Dethleffs RT 6844 årsmodell 2006.
Problemet vi har är att det ligger spänning på D+ på block 2 mellan kabel 3-4 även när motorn är avstängd vilket verkar påverka ett relä som surrar. När jag vrider på ljuset på bilen slutar relät surra och när jag mäter på block 2 mellan kabel 3-4 så finns det ingen spänning. Laddlampan tänds och slocknar som den ska och generatorn laddar. Har dock inte mätt på D+ direkt på generatorn när motorn av avstängd. Jag var inne på att det kanske skulle kunna vara elektroblocket som spökar men när det ligger spänning på D+ fast motorn är av verkar skumt. Jag mailade Dethleffs i Tyskland och frågade om jag skulle kunna få ett el schema utöver schema på själva elektroblocket 99 som jag redan har så blev svaret att de inte lämnar ut dokumentation utan att de hänvisar till service verkstäder med specialister. Jag kan förvisso ladda ner dokumentation på själva bilen från nätet men det hjälper mig inte hela vägen känner jag.
Hei

På min RT 6844 årsmodell 2005 kommer ikke D+ fra generatoren, men fra tenningslåsen. Så når jeg slår på tenningen kobler D+ inn.


Mvh. egonh
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.620
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, kan du inte som en enkel början bara ta loss lilla D+ kabeln från generatorn när felet är framme och se om spänningen försvinner och det tystnar. Jag tänkte om det är någon diod som läcker lite i generatorn, men som tappar spänningen när lyset drar igång.
Men med lite D+ från generatorn så brukar nog laddlampan lysa lite svagare när man vrider på tändningen för då får lampan inte full jord genom generatorn innan den börjar ladda och full ström kommer så lampan slocknar. Men allt reagerar inte som "förr" tyvärr, ju mer elektronik som finns på vägen mellan A och B.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Henrik Björklund

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Österåker
HBK-Nr
33268
Medlemskap
2024
Hej, kan du inte som en enkel början bara ta loss lilla D+ kabeln från generatorn när felet är framme och se om spänningen försvinner och det tystnar. Jag tänkte om det är någon diod som läcker lite i generatorn, men som tappar spänningen när lyset drar igång.
Men med lite D+ från generatorn så brukar nog laddlampan lysa lite svagare när man vrider på tändningen för då får lampan inte full jord genom generatorn innan den börjar ladda och full ström kommer så lampan slocknar. Men allt reagerar inte som "förr" tyvärr, ju mer elektronik som finns på vägen mellan A och B.

M.v.h. JANKRO.
Hej!
Tack för tipset! Ja, det är en uteslutningsmetod men får försöka med!
Mvh Henrik
 
Toppen