• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

D+ kabel

K

Klaric

Guest
Hej!

Är det någon som har haft problem med D+ kablen till kylskåpet samt laddningen till bodels batteriet under tiden man kör. Kylskåpet funkar ej samt laddar inte bodelsbatterierna. Kollat det mesta men hittar inget,

Tacksam för hjälp
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: D+ kabel

Vet inte hur det ser ut på din bil men .... det brukar finnas ett gäng säkringar nånstans framme vid pluspolen på startbatteriet.

Har nåt gett upp där slutar bodelen ladda. På min förra bil var det en 50A bladsäkring som naturligtvis satt så till att det inte gick att se hur den mådde ....

//Janne
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.669
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: D+ kabel

Nja inte bara släcka lampan. När laddningslampan tänds när man vrider om nyckel går lampströmmen via D+ och magnetiserar rotorn. Om laddningslampan är kass och bilen stått länge finns risk att generatorn inte orkar ta upp spänning, fast oftast gör den det ändå eftersom det brukar finnas lite kvarvarande (remanent) megnetism i rotor!
// Göte J
 
Toppen