• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Düsseldorf

Sv: Düsseldorf

Jag har varit där, men utbudet är så stort så det är svårt att peka ut något speciellt! :)

Hej, det fanns en del spännande. Chausson visade samma bil som förra året med mittplacerat kök men hade nu också en variant av denna med tvärställd säng i ett separat sovrum längst bak där man inte behövde klättra över varandra för att komma in i sängen.

Dethleffs visade sin Alpa, som inte lär komma till Elmia, men som är en bil byggd för ensamresande par. Mycket bra kök, bad och samvaroavdelning och med längsgående sängar i en alkov. Vi jämförde den med Frankias motsvarighet, jag minns inte modellbeteckningen, väsentligt dyrare och i vårt tycke sämre.

En annan i vårt tycke intressant nyhet, men den finns i Sverige, är Adrias långbäddare på Renaultchassie.

I övrigt håller jag med någon annan svarande, det var svårt att hålla ordning
på allt.

För vår del slutade det med att vi beställde en Alpa.

Dethleffs Alpa, Frankias A50 Plus, båda med u-grupp bak och långbäddar i alkov. Även Concorde har en liknande men med bakhjulsdrift. Suveränt om man kan acceptera alkov.

LMC I655 Explorer och Frankia FF4, också dessa med u-grupp bak men Frankian med avskiljbar hytt, dubbelgolv och bakhjulsdrift så den är mässans vinnare och uppfyllde mina förväntningar. För sommarbruk skulle jag utan tvekan köpa LMC´n. Går under 3,5 ton med viktcertifikat för varje fordon. Dock framhjulsdrift och begränsat med förvaring eftersom den saknar dubbelgolv.

Skönt med dessa nya (nygamla) planlösningar, en 6,5-7 meters bil känns rymligare än en 8-meters och flera personer, eller man kanske skall säga alla ombord, kan titta på tv bekvämare än i det absoluta mertalet av andra bilar på marknaden utan att behöva sitta kvar i förarstolen efter körning. Lättare att undvika att drabbas av kallraset i förarhytten.

Chausson med systermärken hade en rolig bil med köket mitt i bilen som en ö. Själva den placeringen ingen fördel, snarare tvärtom eftersom sittgruppen blir upphuggen i en massa småbitar, undrar hur man sitter och ser på tv bekvämt? Däremot hade man en öppningsbar stor lucka i sidan, i princip halva väggen öppnas upp. Som båtägare som avskyr instängd husbil och solstol på het parkeringsplan på sommaren kändes det som lite grann båtsittbrunn med denna lösning.

Skall det vara något vackert, då måste det vara en Bürstner! :spinny: :spinny: :spinny:

Min husbil är bäst (ända tills jag byter!!!) rulla lungt Torbjörn

Jag bara undrar om någon är nere i Düsseldorf och har sett några Carthago eller Concorde som skulle vare värd en extra titt. Alltså ingen Kabe dom har väl knappt någon bil där.:D

Jag bara undrar om någon är nere i Düsseldorf och har sett några Carthago eller Concorde som skulle vare värd en extra titt. Alltså ingen Kabe dom har väl knappt någon bil där.:D
Nä, varför skulle dom ha det??? Kabe säljer sig själv, ha ha ha!:wink:

Tillbaka
Toppen