• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

dörröppnare............

S

scaniavabis64

Guest
Hejsan! är det någon som kan ,eller vet vad det är för fel, jag har en buss med tryckluftsöppning
tre slangar som kommer till dörröppnarventilen (inget fel på ventilen,har kommit så långt)
det kommer ingen luft dit? :confused: annars laddar resten av bussen ,bromsar mm helt korrekt, å inget
tryckfall....... var ska jag leta felet?? / peter
 

Bilagor

  • husbil.jpg
    husbil.jpg
    92,7 KB · Visningar: 15

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
582
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: dörröppnare............

Det sitter en ventil i luftsystemet som styr trycket i tillbehörskretsen dvs den kretsen i luftsystemet som försörjer allt som är tryckluftsstyrt förutom bromsarna. Den ventilen skall inte öppna förrän trycket i systemet är uppe i ca 4 bar. (kan variera). Kontrollera om den ventilen fungerar, den kan ibland hänga sig så att tillbehörskretsen blir utan tryck.

Mvh / Roland
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: dörröppnare............

Det kan okså vara fel på fördelaren som fungerar som backventiler, kanske din buss är för gammal för att ha en sådan. Min hade satt sig för att den inte varanvänd på länge och gav inte tryck till bromsarna. det var bara att byta gummit.

Härlig buss du har!
 
S

scaniavabis64

Guest
Sv: dörröppnare............

Tack! var under på bussen och kollade ,har nog klurat ut vilken
ventil det är :) ska fixa den när vädret tillåter,spöregn just nu.........-ja jag tycker själv att det är en härlig buss,samt att
det är väldans trevligt att åka o kampa....../ peter
 

Bilagor

  • husbuss.jpg
    husbuss.jpg
    49,2 KB · Visningar: 4
Toppen