• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dæktryk - kan nogen forklare for mig?

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Båstad
Om trycket ökar i däcket pga volymändringen som PL8 skriver i inlägg #18. Då blir väl tryckökningen större i ett däck som är dåligt pumpat (med större volymändring)!
Michael S, du känner inte för att göra om experimentet med dina 1800 kg på ett däligt pumpat däck?
Gaslagen gäller, men också isentropisk kompression. Det är skillnad om man belastar hjulet och temperaturen hinner ändra sig till den ursprungliga eller om man mäter direkt.

Hur mycket ändras då volymen? Tänk att det är ett ihåligt stålhjul med tjockt gods. Då ändras volymen mycket lite och därmed trycket mycket lite. Eller en påse som är helt lös. Då får den det tryck som svarar mot tyngden delat med ytan. Däck är väl ganska mycket som stålbehållaren, det vill säga inte så elastiskt att trycket ändras mycket, men jag tänker mig att ett nästan tomt däck påverkas mer, i alla fall i relativa mått. I viss mån måste kontaktytan mellan däck och mark påverkas men måste också bero på hur elastiskt däcket är.
 
Toppen