• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dåligt vattentryck i kranar

Dalb

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
40866
Medlemskap
2025
Hej
Vi har varit ute nu i 3,5 vecka. Trycket i vattenkranar blir sämre och sämre. Jag har sett i någon kanal på Youtube att det kan vara en tryckkudde som blir mindre ju mer tid vi är ute med husbilen. Nu hittar jag inte den filmen. Är det någon som vet hur jag hittar filmen eller någon som kan hur vi ska göra för att återfå trycket?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, har du en dränkpump i vattentanken eller en tryckpump utanför tanken?
Om du har en dränkpump (nersänkt i vattnet) har du troligen inte ens det de kallar tryckkudde... Det betyder en lite elastisk luftficka/behållare som ger jämnare vattenflöde, men ibland så finns det bara en luftficka i v.v. beredaren, i alla fall om det handlar om dränkpumpar, och den fickan kan minska vartefter så man får tömma beredaren och fylla upp den på nytt men trycket minskar inte ändå, bara det jämna flödet, som Gunnar skriver.
Har du ett ett expansionskärl som luftficka så ser det ut som en uppochnervänd plastflaska typ Sodastream som innehåller luftkudden och då oftast en tryckpump utanför vattentanken.
Så sämre tryck kan ha olika orsaker beroende av system, men gemensamt för båda är det som nämnts med skräp i filter och kranarnas "silar" m.m.

M.v.h. JANKRO.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag har en dränkpump i tanken. En tandempump med 2 motorer. Ibland kärvar den ena och då blir det löjligt lågt flöde och tryck. När jag har på pumpen och knackar på den så brukar den andra motorn hoppa igång och då blir allt som vanligt. Kolla om du har en tandempump, tvillingpump, twinpump. Kärt barn har många namn. Obs endast det ena pumphjulet i dom är synliga. Det andra är dolt av plast.

Toppen