• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Dåligt tryck och flöde

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.805
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej.

Jag har en tec rotec 700G 2008. ( byggd av LMC)
Jag har en dränkbar pump som ska 19 L/min. 1.4 bar. På en minut kommer det 4 liter bara. Köpte ny likadan pump men med samma resultat. Vad kan det vara för fel. Finns det någon strypventil på vägen. Om så var finns den? Ser ingen i tanken och slangar verkar inte ha något veck.

Hjälp sökes. Se bild på pumpen
 

Bilagor

  • 20220530_111557.jpg
    20220530_111557.jpg
    393 KB · Visningar: 46
Lösning
Nu är det nästan löst men behöver massor med tips.

Mätt el till pump. Inget spänningsfall.

Tog loss utgående slang från tank.Sög baklänges och normal flöderiktning med kranar i öppet läge, en kran i taget. Då kom det svarta saker som kanske är alger.

Fyllde systemet 5 ggr med vatten. Och sög bort med vattendammsugare både bakåt och framåt.
Nu är jag glad. Mycket bättre flöde men inte helt på topp. När jag spolar toaletten går det varvet runt och sköljer.

Men vill nog rengöra rörsystemet med nått. Men vad kan man använda för medel för detta?

Vill inte använda Biocool clean my water tank. Läst att den inte löser sig och ger sediment i botten och i rör. Testade biocool i en PET-flaskor och det stämmer, blir en sörja i botten.

Så ös...

endurosidan

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Norrtälje
jag köper stor burk från ö&b .brukar lösa upp ca 2dl i varmt vatten i en hink. häller i vattentanken och fyller sedan upp tanken.
spolar alla kranar så jag vet att det går igenom allt(bara o smaka på vattnet) låter det sedan stå ett dygn. tömmer sedan och fyller på med nytt vatten. spolar igenom systemet . tömmer igen. sedan klart. funkar klockrent.
Kemisk tillsats? jo men på naturlig väg :)
 
Toppen